LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.
    Kliff hanger?

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      låter lovande. Håller tummarna.
      Du kan släppa tummarna, rommen möglade. Jag missade ett moment. Tar nya tag...

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Tråkigt med romen! Var det av en snygg sorts corydoras?

        Thomas - jag är nyfiken på hantlarna! Har nog missat att du köpt sådana. Berätta mer!

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Va, när skaffa du hantlar? De vill vi ju se när du får tid.
          Vet att Mr Ekenberg vill ha Cw10 Gold stripe. Kanske var det rom från dem. Tänkte jag skulle överraska Ekenberg, men det får nog vänta lite då

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Så, nu börjar jag om......denna tråd börjar spreta

            tack för deltagande och för alla kommentarer.

            Min rödturkoshona dog, det gick på tre dagar och väckte mig lite ur min lyckodröm. Fortfarande kan jag inte tillräckligt mycket och fortfarande balanserar jag på slak lina. Min rödturkoshane är frisk om än ensam, jag har inte flyttat hem honom då jag först ville vara säker på att han var frisk. Men nu vet jag inte om det kanske inte är lugnare att han får vara kvar, kanske skall blue Diamond killarnafå göra honom sällskap . Vi får se, hoppas ju på att jag ganska snart hitta några nya vuxna rödturkos men vi får väl se....

            ynglerna så, ja där går allt som det skall. Föäldraparet går fortfarande med de små, det funkar jättefint. Fortfarande står föräldrarna och väntar medans de små äter. Lika så simmar de små till föräldrarna om de blir rädda och hanen försvarar dem mot alla hot, ( slangen vid vattenbytet). Så jag känner att det är rätt att ha föräldrarna med de små, lika så känns det bra med växter, när ynglen inte äter är de ofta runt i växterna och rotar. Däremot gjorde jag livet svårare med sand på botten. Hur trevligt det än är är det svårt att hålla rent. Jag matar nu två till tre gånger per dag och ger ju oxhjärta eftersom jag då kan ge mycket som ligger kvar så även om jag matar sällan, ja eller mer sällan än jag borde ser jag ju till att de har mat även mellan målen, just för att de skall kunna äta när det vill. Detta fungerar med oxhjärta eftersom det inte bryts ner i karet och inte blir dåligt lika snabbt som granulat exempelvis. Men det innebär ju att jag måste suga botten varje dag och då är sanden försvårande. Så lärdom, sandfritt förenklar. På lördag är dessa yngel åtta veckor och ligger nu på mellan tre och fyra centimeter. Alla lever ännu men det är tre yngel som para är en centimeter.....som jag nog borde sortera bort.....

            Duke och Duckface har ett litet gäng sprattlare, tror det är ett tjugotal men eftersom de flyttat dem till andra sidan roten kan jag inte se dem längre. Snake och Lady har sin rot men har ännu inte kommit till skott. Och kobalt paret la rom idag......men jag såg inte att hanen befruktade utan han stod mest bredvid och funderade på vad hon egentligen höll på med, får se hur det ser ut imorgon.

            så har vi då hantel ciklids äventyret.....
            ja som sagt, ett nytt äventyr utan att tänka. En kompis har köpt åtta Heckel vildfångade diskusar, jättefina och behövde då göra sig av med alla sina hantelciklider, fina F1:or, visst kunde jag tänka mig att ta hand om dem. Sagt och gjort, akvariumet var klart och det var bara att åka och hämta, han bor en timme bort. När jag kom dit fångade vi fisken och la den i min medhavda frigolit låda. Glad åkte jag tillbaka till lokalen och bar in lådan. När jag försiktigt öppnade lådan stank det animoniak och alla fiskar låg flämtande på botten......temperaturen på vattnet i frigolitlåda var 30,7 och i akvariumet 28...... vågade inte bara lyfta över även om det troligen hade varit det bästa så jag startade inkopplingen även om jag skyndade på. När temperaturen i lådan var 29 grader lyfte jag över hantlarna. De låg fortfarande kvar på sidan när de kom in i karet. Efter en dryg timma var dock alla uppe och simmade även om de var bleka. Då var klockan över midnatt och jag begav mig hemåt. Inte direkt lugn. Åkte till lokalen nästa morgon, sex fiskar simmade runt vid botten bleka och fyra log och flämtade vid botten, vattenbyte direkt och salt, när jag lämnade lokalen var alla igång igen... tillbaka efter jobbet, en död hantelciklid, av de andra ser fyra ok ut och fem är hängiga....vattenbyte och mer salt. Ja och så har de hållit på........nästa dag ännu en död, dagen efter tog jag beslutet att avliva de tre sämsta.... och nu är det fem kvar.....fyra ser helt friska ut och den femte är mörkare i färgen och har grumliga ögon.... får se om hon lever imorgon...
            så vad hände egentligen.....allt gick fel, nu gissar jag bara men troligen var inte vattnet i kompisens kar helt nitritfritt, gissningsvis var det dessutom varmt, hantlarna blev stressade när vi fångade dem, för lite vatten under transporten mycket nitrit under transport och sedan ett kar helt oinkört med många stora vattenbyten, kanske dessutom helt annan kvalitet på vattnet....... alt gick fel....

            Så från att suttit på min höga pedistal med fint fungerande diskuskar i nästan ett halvt år ramlade jag ner och slog mig ganska hårt.... jag får helt enkelt inse att jag fortfarande göra alla nybörjarfelen om igen.

            så efter att deppat en vecka och känt mig ganska värdelös är det bara att starta igen. Nästa vecka kommer sjuttio nya Corydoras och tolv små femctimeter diskusar......så då kör jag på igen som om inget hänt.....

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Men lite klokare...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av c90368
                Men lite klokare...
                Åh vad jag önskar att du har rätt.....
                Men visst skall man lära genom sin misstag..

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Det blev inte så mycket kort igår.... så idag kommer en radda.....

                  först de små..

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 4407B8C5-6773-4660-B50F-E046E8046514.jpeg
Visningar: 223
Storlek: 442,5 KB
ID: 2403627

                  Klicka på bilden för större version

Namn: EB788FDF-A695-4949-A452-FCAD6E8F07A0.jpeg
Visningar: 233
Storlek: 363,0 KB
ID: 2403628

                  Klicka på bilden för större version

Namn: A3BC395D-B098-4039-8DAF-C850F3B89A46.jpeg
Visningar: 227
Storlek: 464,6 KB
ID: 2403629

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Sedan min praktfulla röd turkos hane, funderar på om inte han skall få namnet King....ståtlig som bara den och nu väldigt sällskaplig ....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: D5269FE4-25BE-4AE5-ADEB-0B2BEACFCEC8.jpeg
Visningar: 227
Storlek: 414,9 KB
ID: 2403631

                    Klicka på bilden för större version

Namn: F333262E-B2ED-4B6A-A826-22E86082C1B4.jpeg
Visningar: 222
Storlek: 559,5 KB
ID: 2403632

                    Klicka på bilden för större version

Namn: A5F8559C-8FA3-4F8B-8802-0D3CD4FD3AA1.jpeg
Visningar: 229
Storlek: 631,4 KB
ID: 2403633

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DE656A28-8B99-48B4-910A-9D4D74E4E6C5.jpeg
Visningar: 231
Storlek: 590,2 KB
ID: 2403634

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ja sen är det ju Duke och Duckface, hittade inte en ända sprattlare här idag, och Lady och Snake....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 3C7D0A0C-6DBD-4A6E-9FCA-53A4E74913AF.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 490,2 KB
ID: 2403636

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 7B8977B9-89BB-4035-BFC6-94100DD135DC.jpeg
Visningar: 221
Storlek: 473,3 KB
ID: 2403637

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 6167CA70-354D-4802-A76F-21FECB40D813.jpeg
Visningar: 219
Storlek: 558,4 KB
ID: 2403638

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Har inte något specifikt att skriva till dig, Thomas, mer än att det är riktigt härligt att se alla fina bilder!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Sist, hantlarna. De är framme och simmar runt. Men när jag kommer gömmer de sig. Nå väl de är pigga om än lite färglösa ännu. Lite grumliga ögon på en ännu.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4CF34CD1-A408-47E3-9552-AF102EC59EE3.jpeg
Visningar: 236
Storlek: 396,4 KB
ID: 2403641

                          Klicka på bilden för större version

Namn: F200285F-4CBE-4BAD-94BD-BC14A2F03617.jpeg
Visningar: 203
Storlek: 622,0 KB
ID: 2403642

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DEBE1F34-2D48-4A0D-B7A7-BDE5C51C8C75.jpeg
Visningar: 226
Storlek: 646,1 KB
ID: 2403643

                          Klicka på bilden för större version

Namn: D66A65B0-8F2E-43A1-9BCD-9181AB325112.jpeg
Visningar: 223
Storlek: 550,7 KB
ID: 2403644

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 6053AB8A-62EA-403B-A2C6-F852C1C9EF02.jpeg
Visningar: 225
Storlek: 665,1 KB
ID: 2403645

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Har inte något specifikt att skriva till dig, Thomas, mer än att det är riktigt härligt att se alla fina bilder!
                            Det är lugnt Mats. Hoppas på att få lagat 540 i kommande vecka. Sen kör vi igång.....
                            Johan är också här och fixar med sina kar och skickar med en hälsning till dig.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Det är lugnt Mats. Hoppas på att få lagat 540 i kommande vecka. Sen kör vi igång.....
                              Johan är också här och fixar med sina kar och skickar med en hälsning till dig.
                              Härligt att höra! Hälsa Johan så gott!
                              Vad är det för ”stil” du tänkt dig i karet som vi skall inreda? Tänkte bara att jag kunde skrapa ihop något häftigt i inredningsväg som vi kan labba med.


                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Härligt att höra! Hälsa Johan så gott!
                                Vad är det för ”stil” du tänkt dig i karet som vi skall inreda? Tänkte bara att jag kunde skrapa ihop något häftigt i inredningsväg som vi kan labba med.

                                Jag har samlat på mig lite foton men eftersom det inte är mina foton kan får jag ju inte lägga upp dem här.
                                fotona har jag hämtat på nätet. Men om du tänker dig ditt scalarkar så är det ju ett av de vackraste jag sett eller det du hade dina vilda diskus i. Men jag är uppenbför allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...