LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Skön läsning. Du har många fina bollar i luften!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ja, jag är ju lite arkitekt också. Inte på detalj nivå men jag är hyfsat bra på att se helheter och dra upp riktlinjer på hur system ska fungera mot processerna. Är lite nörd på att läsa affärsprocesser och antingen omvandla dem till hur vi ska ta fram system som stöttar dem. Eller lämna synpunkter på att de inte hänger ihop med verkligheten.

      I min värld tar det två år att få ett projekt, sälja in ett projekt våren år ett och förhoppningsvis ett genomförande under år två då pengarna finns i budgeten. Tålamod är bara förnamnet...
      Senast redigerad av c90368; 25 May 2019, 21:26.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av c90368
        Ja, jag är ju lite arkitekt också. Inte på detalj nivå men jag är hyfsat bra på att se helheter och dra upp riktlinjer på hur system ska fungera mot processerna. Är lite nörd på att läsa affärsprocesser och antingen omvandla dem till hur vi ska ta fram system som stöttar dem. Eller lämna synpunkter på att de inte hänger ihop med verkligheten.

        I min värld tar det två år att få ett projekt, sälja in ett projekt våren år ett och förhoppningsvis ett genomförande under år två då pengarna finns i budgeten. Tålamod är bara förnamnet...
        Usch ja, tålamod

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Skön läsning. Du har många fina bollar i luften!
          Har ju värdelöst bollsinne så nu gäller det att hålla en boll i luften åt gången.....

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Som sagt, allt är inte alltid bra.....
            det började ju nästan kännas för lätt, igår var min stora rödturkos hona mörka och apatisk . Stod bara uppe vid ytan i ett hörn. Stort vattenbyte direkt, salt och höjt tempraturen något samt släkt ljuset. Passade på att göra stora vattenbyten på alla andra också. I förmiddags fick jag meddelande från Bosse att alla diskusar hängde uppe under ytan...... tog eftermiddagen ledigt och åkte till lokalen, alla diskusar utan rödturkos var som vanligt igen....fattar egentligen inget alls, gissar att de var för stora vattenbyten med för hårt vatten. Men som sagt nu på eftermiddagen var allt som vanligt igen. Tyvärr är rödturkoshonan inte bättre, men inte sämre häller. Så jag håller släkt och lungt några dagar får vi se. Tar vägen förbi Patric imorgon får vi se om han har någon ide.
            De som verkar helt opåverkade är diskusynglen, byter ju vatten i deras kar varje dag nu men de verkar inte bekomma dem. Mat i massor går de åt nu.....

            Idag när jag hade lite mer tid i lokalen satte jag igång att tömma mitt 375 som varit utlånad till Bosse, imorgon skall jag börja inredda det.......vet i mitt huvud hur det skall se ut, får se om jag lycka. Sandbotten, mycket grenar och lite stenar,löv på botten och hela ytan mer eller mindre täckt med flytväxter......

            På onsdag kommer lite nya fiskar......

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
              Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av ICC
                Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
                Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.
                Har inte tappat ett ända yngel ännu....men storleken varierar. Jag skall be Patric komma förbi en kväll och se vad han säger, har svårt att gallra när alla ser friska ut.

                jag kan ju läcka lite, en grupp jordätare kommer gå i det nya karet. Av dem vi fick från dig lever också alla och växer bra. Jag skall ha en grupp på tio tänkte jag. Så får jag kanske dela upp dem när de blir klart med parbildningaen.

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av ICC
                    Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag
                    låter lovande. Håller tummarna.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Tråkigt med hängiga discusar. Hoppas på snar bättring.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Usch, ja det gick väl bra förlänge....
                        förra veckan dog ju en i snådiskuskaret , och denna veckan min rödturkos hona ( hon är inte död än) men har under dagen snabbt blivit sämre.... nu har hon lagt sig platt på botten.... hon lever fortfarande men jag har nog lite tappat hoppet. Förloppet med denna hona är nästan identiskt med den bruna förra veckan. Några dagar som man märker att de är lojare, sedan äter det inte och sedan är de väldigt orkeslösa och lägger sig ner och dör. Pratade med Patric . Han visste inte vad det var men har råkat ut för samma sak ett par gånger.så det ser inte direkt ut att bli några rödturkosa yngel av det paret mer. Plockade ut sex stycken hos Patric av deras kul och fyra green spotted . Så om ett par veckor kör jag igång med femcenimetrare igen, nya äventyr nästan jämt. Har lagt en beställning på tre vuxna rödturkosa gos piwowarski igen, men det kan ju dröja........

                        Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          I natt dog min rödturkos hona.....
                          hoppas nu inte det är något som kommer fortsätta. Känns väldigt trist just nu, på något sätt glömmer man sorgen och oron över hur det skall gå vidare när allt går bra. I nästa vecka kommer Patric över för att kolla om han kan se något fel med något....

                          nåväl, för att inte deppa ihop köpte jag tolv nya smådiskusar. De är fortfarande inte utfärdade så jag vet inte hur många som är rödturkos och hur många som är grönspotted. Patric har dessa yngel i samma kar. Så det blir ju lite spännande. Och helt ärligt känns det riktigt kul att föda upp smådiskusarna igen....

                          Ja, sen hoppas jag ju att jag snart får tag i några vuxna rödturkos, två honor och en hane skulle vara perfekt.

                          bara att hålla tummarna och köra vidare.....

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Trist med rödturken men kul med nya köpet.

                            Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

                            Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till
                            Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

                            Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Trist med rödturken men kul med nya köpet.

                              Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

                              Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till
                              Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

                              Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa!
                              Du ör välkommen att skriva så mycket du vill.... men får ju erkänna att jag saknar din tråd.

                              eftersom jag är låst med mina yngel känns det liksom som det är ett bra tillfälle att kör en kull unga till. Har gått och grunnat oå det ett tag och det ända som gjorde att jag inte gjorde slag i saken var att jag hoppades på att mina rödturkosa skulle få en kull. Nu blir det ju inte så och det var sommar rea på stork så då var det ju bara att köra igen. Sedan jag flyttade till lokalen har jag ju ett antal akvarier....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Riktigt tråkigt med dödsfall men kul med nya små.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...