LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga.
      Håller tummarna för dig Thomas. Men jag är rätt lugn med vetskapen att du lyckas fint.
      Ska också bli riktigt kul att få komma till Göteborg och besöka er lokal den dagen det eventuellt är dags att hämta diskus.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av ICC

        Håller tummarna för dig Thomas. Men jag är rätt lugn med vetskapen att du lyckas fint.
        Ska också bli riktigt kul att få komma till Göteborg och besöka er lokal den dagen det eventuellt är dags att hämta diskus.
        En så länge ser allt ut att funka. Men det är ju en bit kvar.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, matning och vattenbyten och matning och vattenbyten, sedan lite matning och vattenbyten....

          allt funkar bra, mina diskusar är alla pigga glada och äter massor, rommen är kvar hos Duke och Duckface, borde vara sprattel imorgon, ja eller så är det försvunna igen. Rödturkosparet värkar vara på gång igen, tyvärr är deras tre yngel spårlöst försvunna..... men jag håller tummarna på att det funkar bättre nästa gång. När jag var i lokalen idag lekte kobolt paret hela tiden, men ännu ingen rom.

          idag får de kobolt blå vara fotomodeller

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0279.JPG
Visningar: 288
Storlek: 419,2 KB
ID: 2402986

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0257.JPG
Visningar: 287
Storlek: 448,4 KB
ID: 2402987

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0278.JPG
Visningar: 279
Storlek: 433,3 KB
ID: 2402988

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0260.JPG
Visningar: 272
Storlek: 475,9 KB
ID: 2402989

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            De är så väldigt vackra!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Hej på er!
              Idag blev det mer trädgård och ute arbeten än arkivarier......men det var riktigt skönt och samtidigt som jag gick där och rensade maskros och planterade sommarblommor så lyckades jag knäcka nöten.....ja den som Maths flera gånger givit mig, vad är min plan. Nu vet jag faktiskt plötsligt det....men mer om det senare.

              Idag fyller mina yngel sex veckor exakt, ja från frisimmare som de blev den 13 april. Ingen har dött ännu men de växer inte riktigt jämt. Den minst är en centimeter och den största drygt 2 cm. Kanske växer de lite mindre än vad det borde, tror att LoGeek hade lite koll på hur mycket de skulle växa och jag har för mig att man räknade med två cm per månad. Men nu var ju inte målsättningen att få dem stora så fort som möjligt utan att se om man kan klara att föda upp diskus i inredda kar med lite mer "laid back" still och om de då ändå blir vackra starka individer......så långt har jag inte kommit men med tanke på att alla lever och ser pigga ut har jag hoppet kvar. De får all mat under två timmar av dagen, inte optimalt men det ända som funkar nu. Om jag på morgonen i rusningstrafik skall förbi lokalen och mata tar resan till jobbet två timmar istället för trettio minuter och det är ohållbart. Så nu är det matning i massor direkt efter jobbet. Medans de äter pysslar jag med de andra akvarierna , när de sedan ätit färdigt suger jag botten på matrester och gör ett 75% vattenbyte. Sedan öser jag i massor med mat igen så att det ligger kvar mycket efter de ätit. Och sen får de klara sig tills jag kommer nästa eftermiddag, inte optimalt men det är vad jag klarar av. Hoppas det kommer funka, tycker ju att de ser tjocka och runda ut.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0305.JPG
Visningar: 283
Storlek: 280,5 KB
ID: 2403049

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0306.JPG
Visningar: 256
Storlek: 428,0 KB
ID: 2403050

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0308.JPG
Visningar: 253
Storlek: 575,3 KB
ID: 2403051

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0289.JPG
Visningar: 258
Storlek: 574,3 KB
ID: 2403052

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0302.JPG
Visningar: 264
Storlek: 384,1 KB
ID: 2403053

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0293.JPG
Visningar: 260
Storlek: 372,7 KB
ID: 2403054

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0303.JPG
Visningar: 255
Storlek: 439,6 KB
ID: 2403055

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ser för jädra gôtt ut!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Vilka härliga bilder Thomas .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Helt underbara bilder! Så söta minidiscusar!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tack Inger och Mats. Ja just nu är allt bara bra. Allt funkar så som man vill att det skall funka.

                      Så tillbaka till min cliffhanger, min plan med detta.

                      Efter att suttit och tittat på så mycket film på youtube jag har hittat på vilda diskus så har jag helt enkelt kommit fram till att jag är vansinnigt nöjd med mina F3 och kommit fram till att det egentligen inte kommer göra så mycket om jag skaffar vilda. Bara massor med nya huvudbry egentligen och risken för parasiter och sjukdomar...... så utan att jag egentligen har tänkt nämnvärt på det finns egentligen inte den drömmen kvar. Helt ärligt har jag ju de fiskar jag alltid villat ha. Men det innebär ju inte att man skall sluta drömma.

                      Jag har ju mitt hörn i lokalen, och jag var tveksam i början om det var en bra idee att flytta fisk och inte ha allt hemma på nära håll så att säga. Men nu har jag märkt att jag älskar att ha fisk i lokalen, det är liksom så att de två timmar jag är där per dag är jag hundra procent fokuserad på fisken och det finns inget annat som pockar på min uppmärksamhet. Nu har vi ju dessutom hittat fyra clubfåtöljer i skinn ( snyggt jobbar Johan "Marten64 ") så nu väljer man bara en Fotölj och sätter sig där, när man är färdig med de akvariumen så byter men Fåtölj och helt nya akrvarier uppenbarar sig. Det kunde inte vara bättre.

                      Så tillbaka till planen, planen är nu att få ett par meter akvarie till i lokalen.......ännu mer kar, nja jag har faktiskt kommit fram till att mer kar kommer inte i fråga utan snarare flytta mer kar hemifrån till lokalen. Mitt sexhundraliter uppifrån först och sedan om möjligt två mindre. Då kommer jag bara ha kvar de två karen i vardagsrummet hemma. Och dessa kar tar liksom ingen tid alls eftersom man ändå annars bara hamnar i tv-soffan. Sedan kommer ett karantän akvarium finnas kvar hemma, jag kommer inte ha något i lokalen så blir, är en fisk sjuk får den komma hem. Räknar ju med att det kommer ske igen.....

                      Då kommer allt annat vara samlat i lokalen, där kommer det vara i princip så som jag haft det hittills. Går allt efter plan kommer nästa veck gå åt att inreda ett 375 till och i juni påbörjas 540, det karet jag fått av Mats ( där Mats skall få inreda om han fortfarande vill) och sedan kommer 450 så snart 540 är tät och på plats där jag hoppas på att Pia skall få visa sina skils ( om hon fortfarande får lust) och om allt går som jag önskar är dessa kar klara någon gång i september. Hade ju varit rätt tufft om jag kunde ha nästa träff här hos mig i samband med den stora aktionen som skall hållas i september. Men det lämnar jag öppet vi får väl se då det här med planering inte är min starkaste sida.....

                      Det skulle innebära att jag har 6-10 lekkar eller uppväxt kar beroende på vilken fas de olika paren är i och sedan kommer det var tre större sällskaps kar för vilande par eller i ett kar sådana individer som inte skall odlas på. Inga kar är små kuber utan i alla karen kan ungar växa upp till en bra storlek och jag kommer ha tillräckligt med plats för att kunna spara fiskar av mina små i viss utsträckning. Kommer jag nu inte ha ork att föda upp diskus som hobby kommer jag ändå att ha tillräckligt med fisk för att alla kar skall kunna fungera som harmoniska och förhoppningsvis vackra kar. Jag har ju nu sju lekpar även om det ännu bara är tre som lyckats få frisimmare och bara ett par som gott vidare så långt som idag. Till hösten kommer jag försöka att få igång de övriga paren genom att skapa perfekta förutsättningar, nu har jag dem i lite för hårt vatten och något kallare eftersom jag inte vill ha mer yngel fören till hösten. Vi får väl se.

                      Ja så planen är att hålla de diskusar jag har och se om jag kan få lek och oldling att fungera utan att det tar mer energi än det ger. Om det inte går kommer jag sluta med odling och bara njuta av mina vackra fiskar. Jag har naturligtvis lite små sido projekt, ett svartvatten med optimala förhållande för Ivanacara paret står på listan ja och sedan är det ju nya fiskar till det nya 540 och 450. Och Corydoras i massor, har beställt 120 st...... tänker testa att ha dessa tillsammans med yngel för att hålla efter botten, kanske slipper jag suga botten varje dag då. Målsättningen är ju fortfarande att ha inredda kar.

                      Ja , en riktigt spännande tid ligger framför mig. Nu är det precis tid för att åka hem, öppna en flaska rödvin och sätta mig på terssen och njuta av den svalare kvällsluften. Ha en riktigt skön kväll nu

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0301.JPG
Visningar: 328
Storlek: 395,6 KB
ID: 2403082

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Fasen, vad fin läsning! Ha en underbar helg, Thomas!
                        Givetvis vill jag gärna peta in ett par pinnar i bras... karet. Vi kikar på en dag när du är redo!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Oj, jag hamnar på läktaren efter att ha läst, men uppenbarligen har du tänkt

                          Gillar det där med att hålla dem i svalare vatten för att undvika lek före/under sommaren.

                          Det finns några talesätt jag gillar "Har du ingen egen planering så blir du en del i någons annans plan" och "Har du ingen planering så vet du inte när du är klar".
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Oj, jag hamnar på läktaren efter att ha läst, men uppenbarligen har du tänkt

                            Gillar det där med att hålla dem i svalare vatten för att undvika lek före/under sommaren.

                            Det finns några talesätt jag gillar "Har du ingen egen planering så blir du en del i någons annans plan" och "Har du ingen planering så vet du inte när du är klar".
                            Ja du Maths hoppas du förstår att allt bara var positivt . Jag behöver verkligen stoppa upp och tänka lite. Jag har sällan en plan eller ide utan tillhör de som fångar tillfället när det kommer utan att direkt ha en tanke. Oftast går det bra. När jag började med diskus var tanken bara ett kar och samtidigt trappa ner hoppen . Men när sedan jag fick möjligheten att köpa 20 femcentimeters yngel ja då råkade jag ju ha ett kar tomt efter att börjat sälja av Malawi .......så det var bara att köra. Sedan när jag fick möjlighet att vara med i lokalen ja då sa jag ja innan jag tänkt efter......det är nog lite mitt liv egentligen. Jag tillhör de som först säger ja och sedan funderar och planerar ..... så Maths din fråga om plan har fått mig att fundera tänka efter och börja planera....... Tack Maths. Så målet klart, fem snyggt inredda kar med fisk, inte bara diskus utan alla skall innehålla tetror corydoras och någon dvärgciklid samt diskus då. 6 lek och uppfödningsformer och två 375 som kan användas varierande som delade kar uppfödning eller tillväxt, eller helt enkelt som vackra akvarium. Att jag sedan har något över för trevliga projekt. Ja det vå vara hänt. Summan av kademuman är 13 akvariier och ett karantän vilket inte är någon nedtrappning utan det antal exakt det antal jag haft under mina aktiva år som Malawi uppfödare och vet att det är vad jag klarar av. Planen klar.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ja du, jag vet inte om jag har påverkat så mycket, men nu verkar mina instick fått dig att "tänka en gång till".

                              Det märkliga med att vara planerande projektledare är att i vissa lägen ska man vara entreprenör och driva på maximalt. I andra projekt ska man vara "drivankare" och bromsa så att inte projektet rusar iväg okontrollerat.

                              Just nu tror jag att du har lagt ner "drivankaret" för att bromsa lite och hämta andan. Sommar med stugor, båtar och familj lär ju innebära att du inte kan vara i lokalen två timmar varje dag.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Ja du, jag vet inte om jag har påverkat så mycket, men nu verkar mina instick fått dig att "tänka en gång till".

                                Det märkliga med att vara planerande projektledare är att i vissa lägen ska man vara entreprenör och driva på maximalt. I andra projekt ska man vara "drivankare" och bromsa så att inte projektet rusar iväg okontrollerat.

                                Just nu tror jag att du har lagt ner "drivankaret" för att bromsa lite och hämta andan. Sommar med stugor, båtar och familj lär ju innebära att du inte kan vara i lokalen två timmar varje dag.
                                Du har så rätt. Men som projektledare jobbar du säkert ibland med arkitekterna, det är ju där jag sitter med alla drömmar och visioner som alltid behöver just projektledaren som bromsar och tar ner projektet på en rimlig nivå. Och både drömmaren och realisten behövs ju för att vi skall utvecklas. Mitt absolut största problem både i arbetslivet och på fritiden är att jag vill allt på en gång......så jag behöver alltid bromsas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...