LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368

    Hmm, det var därför jag frågade vad dina planer var med dessa yngel!

    Jag är verkligen glad att du fått fram dessa, men det krävs nästan en heltidstjänst att dra upp dem till säljbar storlek.
    Ja du, planen......drömmen snarare är väl att visa att det med diskus precis som med annan arkivarie fisk går att föda upp yngel på naturligare väg än tomma kar med konstant matning och kontanta vattenbyten. Att det kommer ta längre tid förstår jag men hoppas vinsten blir tåligare diskus..... skulle jag inte lyckas med detta så är det en erfarenhet rikare och dessutom fantastiskt att se sina diskusar med ungar. En drömmare med mycket vaga planer......

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

      Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

        Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling!
        Hej, ja det var ju ett tag sedan..... jag experimenterar ju fortfarande som du förstår, men har bestämt mig för att finna en väg som passar både mig och mina fiskar. Om jag lyckas, ja det får vi ju se....
        kul att du fått yngel, när vi pratade senast hade du inte fått någon lek och nu redan proffisionell odlare, grattis. Jag förundras ju fortfarande över hur olika diskusar fungerar trotts liknande förutsättningar. Delade ju mina 20 i två kar och i ena karet har jag redan fyra par av vilka två par redan fått yngel flera gånger. Skall flytta nästa par till lokalen denna veckan. I andra karet simmar gruppen runt utan varken par, lek , revir eller mobbning......så som min unskan var när jag började. Men ändå samma förutsättningar fast så olika resultat.
        Diskus slutar aldrig facinera ....

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ja de är fascinerande fiskar. Kul med lokalen och ännu roligare att du har vänner att dela hobbyn med!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ja lokalen ja, tillbringar drygt två timmar här varje dag efter jobbet. Inte för att det är så mycket att göra utan för att jag då matar ynglen direkt när jag kommer och sedan är jag här några timmar, så att jag kan ge dem en omgång mat till innan jag går. Så det blir inte mat fem gånger per dag utan tre, på morgonen innan jobbet, direkt efter jobbet och sedan en gång till innan jag lämnar lokalen . Stort vattenbyte varannan dag och då suger jag botten i samma veva. Ännu inget dött yngel men det är ett par stycken som är lite mindre.
            Ja nu är ynglen ungefär en månad och är mellan 1,5 -2,0 . Jag vet ju inte vad man räknar för tillväxt normalt men jag tycker det gått rasade fort.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 548660CB-0BE2-46C0-806A-5DC1A3560B17.jpeg
Visningar: 336
Storlek: 363,8 KB
ID: 2402701

            Klicka på bilden för större version

Namn: 3F6E8796-048B-4B74-BB57-C085EB590B75.jpeg
Visningar: 284
Storlek: 376,0 KB
ID: 2402702

            Klicka på bilden för större version

Namn: A0B0FFF5-619C-46DB-B27C-30909C12BD49.jpeg
Visningar: 318
Storlek: 313,6 KB
ID: 2402703

            Klicka på bilden för större version

Namn: 2571A94D-BBB0-468B-87E3-A84F259C74E2.jpeg
Visningar: 326
Storlek: 435,5 KB
ID: 2402704

            Klicka på bilden för större version

Namn: 58F689B5-17B3-4349-B321-F9A19CAECE40.jpeg
Visningar: 336
Storlek: 554,7 KB
ID: 2402705

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Duke och Dukeface har kommit igång med romläggandet igen efter flytten. De har ju aldrig kommit till sprattel förut så jag har inte så höga förväntningar men det är kul att de kom igång igen.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 2CB5D044-6B8A-480A-A823-B6E90879905F.jpeg
Visningar: 322
Storlek: 499,6 KB
ID: 2402707

              Klicka på bilden för större version

Namn: E8CFDF42-9F70-435C-AAB3-5A21421049B8.jpeg
Visningar: 322
Storlek: 650,8 KB
ID: 2402708

              Klicka på bilden för större version

Namn: 2D699BF8-3216-46BD-A538-12BB21FCAADA.jpeg
Visningar: 334
Storlek: 812,7 KB
ID: 2402709

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Även Snake och Lady är igång och putsar på sin rot Klicka på bilden för större version

Namn: F627E151-3342-4133-ACBB-6E3AD57F269D.jpeg
Visningar: 326
Storlek: 475,4 KB
ID: 2402711

                Klicka på bilden för större version

Namn: B486B38D-72F1-4E1E-B413-0900D4780657.jpeg
Visningar: 325
Storlek: 633,0 KB
ID: 2402712

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad roligt att se hur stora ynglen har blivit! Kul också att de andra paren är på gång! Jag blir genuint glad över att det går så bra för dig och dina fiskar nu!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Vad roligt att se hur stora ynglen har blivit! Kul också att de andra paren är på gång! Jag blir genuint glad över att det går så bra för dig och dina fiskar nu!
                    Tack Nando. Ja just nu känns det väldigt bra. Jag har flyt.....i söndags gjorde jag mig av med de sista Malawi cikliderna......kändes som slutet på en era. Men nu har jag ett par små akvarium lediga. Och de måste ju fyllas med något spännande så småningom ....... blir så inspirerad av dina fina små kar.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?
                        Ja varför inte någon AP, då får du utforska en ny värld som du hittade med tetrorna
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?
                          Ja, kanske några dvärgciklider. Tänkte testa med ett svartvattenskar. Ja vi får väl se....
                          diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga. Tanken är ännu inte att försöka sälja. Men längre fram kanske jag kan få hoppas på att få hobbyn att gå runt igen. Ligger ju ett antal pengar back nu

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...
                              Det låter ju intressant, vi får se när det är dax att placera ut dem kommer ju ha en del olika kar att välja på......

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Ja, kanske några dvärgciklider. Tänkte testa med ett svartvattenskar. Ja vi får väl se....
                                diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga. Tanken är ännu inte att försöka sälja. Men längre fram kanske jag kan få hoppas på att få hobbyn att gå runt igen. Ligger ju ett antal pengar back nu
                                Yeyyyeeee med Apistogramma och svartvatten!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...