LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    Jag kan bara hålla med tidigare inlägg; du är så värd att få diskusyngel och det gör mig uppriktigt glad att det fungerar för dig nu!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Vad roligt med ynglen Thomas, och du verkar ju visst ha en plan! Jag tror det kommer funka utmärkt och så har du ju bra backning i form av Patrik om det skulle behövas.
      Plan och plan, jag har drömmar som jag försöker förverkliga

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av cambru
        Jag kan bara hålla med tidigare inlägg; du är så värd att få diskusyngel och det gör mig uppriktigt glad att det fungerar för dig nu!
        Tusen tack, just nu har jag flyt....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Idag var det mycket fler yngel som åt själv, de älskar oxhjärta....... Har läst massor med trådar där man skall ge levande artemia eller eventuellt fryst artemia, visst mina diskus äter artemia om de inte får något annat men annars tillhör det ju det de äter minst av all. Så frågan är varför jag skall ge dem det .

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0131.JPG
Visningar: 319
Storlek: 386,0 KB
ID: 2401802

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0132.JPG
Visningar: 322
Storlek: 340,4 KB
ID: 2401803

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0128.JPG
Visningar: 313
Storlek: 589,4 KB
ID: 2401804

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0129.JPG
Visningar: 315
Storlek: 565,0 KB
ID: 2401805

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0125.JPG
Visningar: 310
Storlek: 514,9 KB
ID: 2401806

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0130.JPG
Visningar: 322
Storlek: 399,9 KB
ID: 2401807

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Det är väl lite som hos människor, hamburgare och biffar är ju gott, men kanske inte det vi ska äta alla dagar
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Det är väl lite som hos människor, hamburgare och biffar är ju gott, men kanske inte det vi ska äta alla dagar
              Så är det nog, därför ger jag mina varierad kost. Men som sagt oxhjärta funkar bäst. Mina fiskar får både musslor, räkor och kalkon samt hjärta och artemia. Man brukar ju säga att oxhjärta inte tillhör deras naturliga kost, men det gör ju inte artemia heller......

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Söndag sköna söndag.....

                Idag har jag haft en lugn och skön söndagsförmiddag med kaffe och rostat bröd med körsbärssylt. Just det här med rostatbröd och sylt har ända sedan jag var barn varit än stor favorit, ett tag var det så illa att jag vägrade äta något annat..... Nu är det endast söndagar, veckans njutning.......
                Tolv var jag i lokalen, stora vattenbytardagen och filterrengöring, jag klockade mig inte för att jag stressade och ville se hur snabbt det går, nej jag tog det lungt och kollade hur mycket tid det tar om jag tar det lungt och inte stressar, tre timmar för sex kar. Och eftersom jag bara skall ha åtta kar så borde det vara rimligt att klara det utan stress på fyra timmar......skönt att veta.

                I yngelkaret inget nytt, idag var alla yngel nere på botten och åt, de simmar längre och längre från föräldrarna. Jag sög botten idag för första gången, karet är 222 liter och jag tömde ut 25 liter vatten när jag sög botten, ungefär tio procent. Tanken är att göra detta varannan dag nu, ökade på matningen så lite mer bottensugning blir det. Jag får pröva mig fram, men allt känns bra.

                Koboltblå paret leker inte ännu men äter mycket och är pigga, tror att jag skall testa med en teracotta kon i detta kar och se om det triggar igång den. Karet som jag hade smådiskusarna i tvättades ut noga, skall köra en cloramin T kur under kommande vecka sedan skall ett av paren hemifrån flytta dit.

                Ja, sen bestämde jag mig för att flytta Duke och Snake med respektive till lokalen. Har ju tänkt göra det under många veckor, men samtidigt har jag inte villat förstöra lunket i storkaret, men som sagt idag fick det ske, Favoritrötterna flyttades med. Om flytten gick bra, jag vet inte.....jag flyttade dem, kopplade långsamt in dem och sedan har jag knappt sett dem. Suck. De har gömt sig bakom filterpump och växter och under de fyra timmar jag var i lokalen vägrade de att komma fram. Så det blev inte så många foto på dem, hoppas de är framme imorgon......

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0146.JPG
Visningar: 260
Storlek: 563,9 KB
ID: 2401833

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Men det som var skojigast idag är att idag som första dag känns det som mina rödturkos har acklimatiserat sig, de åt ordentligt idag och höll igång precis som hemma, skulle inte förvåna mig om det snart blir ungar här också. Honan har ju redan lagt rom tre gånger i lokalen men hanen har inte riktigt varit intresserad. Men idag svansade och dansade han med henne som bara den, känns verkligen bra eftersom jag varit lite orolig eftersom han haft många stresstäcken och dessa vita pormasker vid flera tillfällen. Men nu är ha återställd och grymt fin. Så flytten tog på honom men nu känns det ok igen, eller ja, ännu bättre faktiskt. De kändes verkligen som de simmade runt och hade det roligt i sitt kar.....

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0151.JPG
Visningar: 310
Storlek: 592,7 KB
ID: 2401835

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0141.JPG
Visningar: 295
Storlek: 401,5 KB
ID: 2401836

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0154.JPG
Visningar: 286
Storlek: 791,4 KB
ID: 2401837

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0155.JPG
Visningar: 294
Storlek: 683,9 KB
ID: 2401838

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0157.JPG
Visningar: 290
Storlek: 608,4 KB
ID: 2401839

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0144.JPG
Visningar: 299
Storlek: 633,6 KB
ID: 2401840

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Sedan måste jag säga att det känns skönt att jag tog beslutet att inte använd mina sex lek kuber utan att i stället ge paren hela akvarium. Det spelar ingen roll att alla odlare använder dessa kuber, eller att alla uppfödare använder nakna yngelkar. Jag mår mycket bättre när jag ser mina fiskar böka i sand efter matrester , simma runt blad växter och putsa på rötter. Naturligtvis förstår jag fördelarna med dessa lek och uppfödningskar, men det blir ju lite fabrik över det, är det inte lite samma sak som dagens hönsuppfödning, naturligtvis är det lättare att föda upp massor med kycklingar i ett tomt rum inomhus och kanske slipper dessa kycklingar både bakterier och skadedjur men vist är det trevligare med en höna tillsammans med sina kycklingar utomhus i stort häng med gräs buskar och träd. Kanske en mycket dålig jämförelse, men jag mår bättre av att ha mina fiskar i inredda kar, även om de är sparsamt inredda....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0160.JPG
Visningar: 313
Storlek: 453,5 KB
ID: 2401842

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0158.JPG
Visningar: 290
Storlek: 344,4 KB
ID: 2401843

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0153.JPG
Visningar: 300
Storlek: 328,8 KB
ID: 2401844

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Ekenberg
                      Sedan måste jag säga att det känns skönt att jag tog beslutet att inte använd mina sex lek kuber utan att i stället ge paren hela akvarium. Det spelar ingen roll att alla odlare använder dessa kuber, eller att alla uppfödare använder nakna yngelkar. Jag mår mycket bättre när jag ser mina fiskar böka i sand efter matrester , simma runt blad växter och putsa på rötter. Naturligtvis förstår jag fördelarna med dessa lek och uppfödningskar, men det blir ju lite fabrik över det, är det inte lite samma sak som dagens hönsuppfödning, naturligtvis är det lättare att föda upp massor med kycklingar i ett tomt rum inomhus och kanske slipper dessa kycklingar både bakterier och skadedjur men vist är det trevligare med en höna tillsammans med sina kycklingar utomhus i stort häng med gräs buskar och träd. Kanske en mycket dålig jämförelse, men jag mår bättre av att ha mina fiskar i inredda kar, även om de är sparsamt inredda....
                      Hur många som helst, vilket antyder att vi tycker lika.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Roligt med de rödturkosa! Det är trevligare med inredda kar, håller helt med dig där.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          Instämmer till hundratio procent om inredda akvarium.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Var ju tvungen att ta ut några timmar komp idag för jag kände att mina diskusar behövde mig....

                            Men inte då, de klarar sig alldeles utmärkt utan mig. Duke och Duckface har tagit sin rot i sitt hörn och såg ganska nöjda ut när de putsade roten. I andra hörnet stod Snake och Lady och putsade sin rot. Så allt var som det skulle. Vid matningen var jag noga med att hälften av maten föll ner på varje sida om mitten. Det funkade kanon....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 1BA637E2-228D-4E47-9466-F4C15F52DC13.jpeg
Visningar: 265
Storlek: 284,8 KB
ID: 2401895

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 3E89DDB4-2FF7-451E-8175-018EDB1F239D.jpeg
Visningar: 266
Storlek: 554,7 KB
ID: 2401896

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 29259872-9C2A-404C-B71D-96621A55C355.jpeg
Visningar: 257
Storlek: 489,2 KB
ID: 2401897

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Och det rödturkosa har lagt rom igen, men nu verkar hanen vara med på noterna

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 689C7BC7-FB89-4F81-8E4E-46D4C07A7B0A.jpeg
Visningar: 264
Storlek: 455,2 KB
ID: 2401899

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 39FB0996-1C40-4008-AC89-02C7B3D431FD.jpeg
Visningar: 249
Storlek: 534,1 KB
ID: 2401900

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Och kobolt blå paret är också i lektagen

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 347D5B32-DAF0-41A1-95C2-F19F23F5E3DB.jpeg
Visningar: 266
Storlek: 506,1 KB
ID: 2401902

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 6E762D27-6832-48C1-9B8F-71A941117877.jpeg
Visningar: 267
Storlek: 379,0 KB
ID: 2401903

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2152D6DE-A968-4AC2-B9C5-F8A31EAF35FE.jpeg
Visningar: 241
Storlek: 493,6 KB
ID: 2401904

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 84C67F06-AFA7-414C-8F20-2A638CE25354.jpeg
Visningar: 251
Storlek: 542,4 KB
ID: 2401905

                                Kommentar

                                Arbetssätt...