LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av ICC
    Föredragshållare nu också
    Nu karriär på gång Tomas!? Hur som helst, kul att se denna entusiasm för -hobbyn.
    precis, men behåller mitt dagjobb en stund till. Kan inte riktigt livnära mig som föredragshållare ännu.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Hej på er.

      nu är vårstressen här, mest att göra på jobbet och mest att göra på fritiden......sommarstuga, båt, trädgård och dessutom snart påsk, åh vad jag längtar till hösten. Tyvärr känns det lite som akvarier nu kommer som nummer sju eller något i prioriterings listan.

      tack och lov funkar allt otroligt bra just nu. Hemma går de fem akvarier som är kvar som på räls. I lokalen har jag sju kar igång, tänker få igång ett åttonde under påsk. Sedan är de bara de två stora kvar och Pias två kuber.

      De första diskusynglen kom för tre dagar sedan.....så lite fel i tidsplanen som vanligt ....alldeles för tidigt egentligen. Och de rödturkosa håller ju på och lägger rom men ännu har de inte kommit längre....

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 413
Storlek: 174,6 KB
ID: 2401264

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 409
Storlek: 315,8 KB
ID: 2401265

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0055.JPG
Visningar: 399
Storlek: 392,7 KB
ID: 2401266

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0057.JPG
Visningar: 403
Storlek: 454,0 KB
ID: 2401267
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0057.JPG
Visningar: 410
Storlek: 454,0 KB
ID: 2401268

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6032

        Men, vad roligt med yngel ändå trots att de kom i fel tid! Verkar vara en ordentlig skock! Grattis!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Pia tog ju också några bilder på diskus när hon senast var i lokalen..

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 405
Storlek: 378,4 KB
ID: 2401271
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 415
Storlek: 381,9 KB
ID: 2401272

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 393
Storlek: 511,7 KB
ID: 2401273

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 388
Storlek: 581,1 KB
ID: 2401274

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Jättevackra bilder!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Gôtt!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Grattis till alla ynglen, kul att se. Ta hand om dem, så har kanske Smajlet några fina diskus att köpa till sitt kar snart
                Grymma foto för övrigt!!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Hej på er.

                  nu är vårstressen här, mest att göra på jobbet och mest att göra på fritiden......sommarstuga, båt, trädgård och dessutom snart påsk, åh vad jag längtar till hösten.
                  Hmm, vill inte strö salt i såren, men vad det inte det jag försökte tipsa dig om tidigt höst 2018.

                  Men du klarar det säkert hur bra som helst, du verkar ha en V8 inombords, fast du kör en Biogas bil, vad jag såg på något foto för länge sedan. Vilket även jag gör.

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    Riktig roligt med fri simmade .
                    Och riktigt snygga bilder på fin fisk.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Så där. Nu har tre timmar bara flugit iväg, var i lokalen och det är ju så grymt roligt när vi är flera där samtidigt. Man måste slita sig därifrån. Idag var Johan och David där så det blev en hel del fisksnack. Både Johan och David har kommit igång ordentligt med sina fiskplaner nu och det är roligt att höra de andras planer också. Nästan alla karen är på plats och majoriteten är fyllda.

                      Hos mig går det sådär kan jag väl säga. Röd turkos paret lägger ju rom men det blir dåligt befruktade och uppätna efter tre dagar. Hanen har visat lite stressbetende med lite vita fläckar, pormaskliknande i panna vid ett par tillfällen men mer har det inte blivit. Jag har saltat i detta kar vid varje vattenbyte för att lugna ner honom. Idag var båda jättefina och inga tecken på vita fläckar så förhoppningsvis börjar han komma till ro.

                      I yngelkaret med San Merah och Curilenquer paret går allt jättebra ännu, ynglen är större varje dag och det är grymt facinerande att se föräldrarnas yngel vård. Just när de byter av varandra är spännande, när tillexempel hanen haft dem tillräckligt länge simmar han liksom fram till honan och skakar till samtidigt som han blir ljus i kroppen och nästan exakt samtidigt mörknar honan och alla yngel simmar över till henne istället. De känns som de fått bra snitts på dessa byten nu och när man matar kan det bli flera byten tätt då både honan och hanen vill äta men trotts det verkar det funka bra. Och som de små växer.

                      Ja sedan är det cobalt paret då. Där är jag ganska förvånad, de var ju rätt taita när de gick här hemma och la rom regelbundet. Sedan flytten bråkar de mest, inte allvarligt men ändå. Honan jagar bort hanen från maten och hanen jagar bort honan från sin rot...... de ser inte ut som de älskar varandra längre utan snarare som ett skilsmässo par. Ja vi får väl se, jag skall allt ge dem ett par månader till.....

                      Så har vi då smådiskusarna som jag har som inhysning, F1-orna ....här funkar det tyvärr inte alls trotts att jag gör precis som med mina små. Dessa små äter dåligt och håller inte alls ihop som en grupp som mina gjorde, tror att de behöver mer omvårdnad än vad jag kan ge så de skall flytta hem till ägaren igen. Jag hoppas verkligen han klarar det bättre än vad jag gör.

                      så nu är väl planen att äntligen flytta över Snake och Duckface och Duke och Lady och ge dem en chans. De skall få gå tillsammans i ett 375, iallafall i början. Då de alltid varit bra på att dela kar tänkte jag börja så, önskedrömmen är att de även kan få frisimmare i samma kar men vi får väl se. I mitt andra 375 går tillfälligtvis några av Bosses regnbågsfiskar, tills han hunnit ikapp med sina kar. När han flyttat dessa tror jag att mina malawiciklider får gå i detta kar tills jag bestämt mig vad jag skall göra med dessa.

                      När F1-orna flyttar skall karet göras rent med cloramin T innan det paret som har yngel här hemma flyttar in. Tror ju igentligen inte att dessa är sjuka men vill verkligen inte riskera att smitta mina med något. Bäst att vara försiktig. Ja sedan är det ju projekten 540 och 450 som skall få växa fram i lugn och ro. Sällskaps/vilokaren. Det blir superspännande.

                      Idag kom dessutom en stor grupp Guianacara sphenozona från ICC, trotts lång bilresa var de igång direkt när de flyttades över till Davids 375, där de får gå nu framöver, beroende på hur de funkar med diskusen kanske en grupp får flytta in i mitt 540 men det får vi se längre fram. Här i Davids 375 skall de få sällskap av lite malar och dvärgciklider är tanken. Spännande är det iallafall.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 374
Storlek: 559,8 KB
ID: 2401422

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.JPG
Visningar: 374
Storlek: 486,2 KB
ID: 2401423

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 372
Storlek: 489,8 KB
ID: 2401424

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Attans att vädret skall vara så fint när jag äntligen har tid med akvarierna igen.....

                        Jag hade inte tänkt visa er runt i lokalen ännu, helt enkelt för att det inte är klart än. Men idag ändrade jag mig, medans jag höll på med vattenbyte hos F1-orna tog jag ett varv runt. Så även om jag inte kan arterna i de olika karen eller vad som är vad kommer jag visa er runt lite snabbt.


                        Direkt till höger när man kommer in kommer Maria ha en liten Corydoras odling om det blir som hon tänkt, karen är ännu tomma på fisk men börjar fyllas på. Så inom kort kommer jag hänga mycket i det här hörnet. De var ju en av de planer jag hade. Nu får jag följa med utan att själv behöva ta ansvaret. Spännande.


                        Därefter kommer Bosses första ställning, han kör ju nästan uteslutande Tanganyika ciklider och inte direkt de sorterna jag kan. I denna ställning kommer det gå mest snäcklekare av olika sorter, just nu går det ju fler arter i många kar eftersom alla inte är igångsatta ännu.


                        underst går ett gäng hästnosar, som inte ville bli fotade


                        i det mellersta snäcklekare


                        och överst snäcklekare av annan sort samt en annan art som jag förstått är en raritet.....namnet får Johan fylla i när han läser detta eftersom han är ägare av ett gäng yngel av denna art.


                        Ja här är den sista ställningen som inte är klar än. Två stycken 720 kar kommer hamna här också med Tanganyika ciklider.


                        Mittimot den inte färdiga ställningen har vi ställningen med ett 375 överst och under kommer ett 540 även dessa Tanganyika

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0095.JPG
Visningar: 344
Storlek: 448,0 KB
ID: 2401461 Jag och zoopet är inte alltid de bästa vännerna, ibland hänger det sig när man har mycket foton och text.....så var fallet alldeles nyss så det var bara att lägga ut det som var klart och ta bort resten. Jag försöker väl mig på att fortsätta där vi slutade, nämligen med ett 375 ..... Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0089.JPG
Visningar: 358
Storlek: 404,0 KB
ID: 2401458
                          detta kar är nog mitt favorit kar än så länge.

                          Som sagt, jag och zoopet är inte alltid vänner..... nu kom inte fotografinerna i den ordning jag ville utan zoopet gjorde på sitt egentligen lilla vis.

                          Nå väl, vi går vidare.....
                          Rakt fram när man kommer in i lokalen så har vi denna ställningen, även den Bosses ...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0100.JPG
Visningar: 328
Storlek: 481,9 KB
ID: 2401459
                          Ett riktigt skönt välkomnande, även här Tanganyika av olika slag, snäcklekare av olika slag samt frilekande och ett par ålar.....

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0093.JPG
Visningar: 341
Storlek: 488,7 KB
ID: 2401460
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 341
Storlek: 475,9 KB
ID: 2401462
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0076.JPG
Visningar: 345
Storlek: 449,8 KB
ID: 2401463

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0097.JPG
Visningar: 337
Storlek: 427,7 KB
ID: 2401464

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0075.JPG
Visningar: 331
Storlek: 546,1 KB
ID: 2401465

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ja då kör vi vidare, fortfarande Bosses del av lokalen..... Bosse har mest kar, med sina 13 stycken. Jag har lagt gränsen på åtta i mitt hörn, David kommer att ha fem, Johan fyra och Maria fem. Så totalt blir det ju 35 kar....... antal liter vatten har jag inte vågat räkna men det kommer ju vara fyra 720, ett 600, sex 540, ett 450, åtta 375....... ja och så vidare, mycket vatten blir det.....

                            vidare då......

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0084.JPG
Visningar: 325
Storlek: 404,8 KB
ID: 2401469
                            här har vi rundat de två karen precis rakt framför dörren och då har vi ett 540 underst och ett 375 över.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0088.JPG
Visningar: 335
Storlek: 395,8 KB
ID: 2401468
                            här är ett gäng snabba fiskar, svårfotade, från Eritrea alltså inte Tanganyika

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0085.JPG
Visningar: 332
Storlek: 355,4 KB
ID: 2401467
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 332
Storlek: 346,4 KB
ID: 2401470
                            olika Tanganyika igen......tänk om jag kunde alla arter. Vi skall sätta upp skyltar vid alla kar men ännu går ju inte Bosses fisk i rätt kar

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0092.JPG
Visningar: 321
Storlek: 515,8 KB
ID: 2401471
                            Ja, då var vi framme vid Bosses sista två, överst ett 600 och underst ett 720, ännu inte befolkade.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              orkar ni mer.....

                              på andra sidan har vi ställningen för Johans 720 unders, och om jag förstod hans planer rätt blir det regnbågsfiskar där. Över detta kommer David ha två mindre kar, ett med Kiri och ett med sydamerikanska levandefödare. Detta känns också väldigt spännande .

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0077.JPG
Visningar: 315
Storlek: 424,9 KB
ID: 2401473

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja, nu är vi i mitt hörn. Och där har de faktiskt inte hänt något alls, har inte hunnit med mer än vattenbyten och matning

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0083.JPG
Visningar: 324
Storlek: 447,3 KB
ID: 2401477
                                först är det cobaltparet och F1-orna

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 325
Storlek: 409,2 KB
ID: 2401475
                                F1-orna ger jag upp idag, det funkar inte att ha dem i lokalen, de får alldeles för lite skötsel där, mat två gånger per dag och vattenbyte varannan är för lite. Magnus, ägaren till fiskarna kommer strax och hämtar dem igen. Så efter rengöring av karet med cloramin T skall mitt par hemifrån som har yngel nu flytta hit, såg förövrigt bara fem yngel hemma idag.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0086.JPG
Visningar: 328
Storlek: 520,0 KB
ID: 2401478
                                cobalt paret kommer att få gå kvar ett tag till, kanske över sommaren men om de inte visar någon tendens till lek får de flytta hem till mitt 600 igen.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0091.JPG
Visningar: 327
Storlek: 342,6 KB
ID: 2401476
                                ja sedan kommer ju 540 som skall flyttas upp och förhoppningsvis inredas tillsamans med en av mina idoler på forumet. Men först skall mitt 375 tömmas. Där går just nu lite av Bosses fisk samt Marias Corydoras .

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0101.JPG
Visningar: 317
Storlek: 433,0 KB
ID: 2401479
                                Ja, runt hörnet ser det ut som vanligt, 375 underst där planen är att äntligen flytta över Duke och Snake med flickvänner ....de har ju bytt partners igen. Så det känns lämpligt att de får gå i samma kar alla fyra ett tag , kanske jag delar av detta kar senare men först vill jag se hur det funkar. Över är det ju nästa projekt, ett 450 som också det skall inredas med en av idolerna.....när detta kommer ske beror lite på när de har tid. Här brådskas det verkligen inte.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0094.JPG
Visningar: 302
Storlek: 472,0 KB
ID: 2401480

                                de rödturkosa då, har börjat putsa på sin rot igen, får se om tredje gången gillt gäller

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0105.JPG
Visningar: 315
Storlek: 435,0 KB
ID: 2401482
                                en stolt moder, ynglen växer och ännu går allt bra.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0106.JPG
Visningar: 298
Storlek: 325,3 KB
ID: 2401481
                                Ja det var mitt hörn det, bord och stolar skall flyttas till vårt kök så snart vi fått ordning där och då är tanken att vi skall hitta några fina clubfotöljer och ett litet bord att ha i mitten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...