LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #91
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Klicka på bilden för större version

Namn: ED6F3432-55CF-43E4-A142-399C8D43A74E.jpeg
Visningar: 485
Storlek: 401,2 KB
ID: 2400388 Ja, idag var Pia på besök....vi börjar bli riktigt många
    var kul att få se lokalen igen nu när det är fisk och massa kar uppsatt
    var inte sista gången kan jag lova att jag hängde där en stund, kommer blir ca en gång i månaden minst så ni lär tröttna på mig

    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #92
      Ursprungligen postat av ICC
      Oj, gästerna börjar redan strömma till. En fritidsgård för likasinnade akvarister har skapats
      Precis så, du är alltid välkommen

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #93
        Tack, tittar gärna in nästa gång jag är i era trakter!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Nämen, boys, titta va' ja' hitta'...
          Fem stora, fina rötter. Två "mangrove" och tre Red Moor. Dessa kan ni ta med er om ni vill, kostar gratis! Kan nog bli riktigt fina i något eller flera kar.
          Rensar ur stugan just nu och förbereder så att det blir cool-breeze att flytta kar och ställning imorgon.


          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3300.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.34 MB ID:     	2400446

          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3301.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.36 MB ID:     	2400447
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 March 2019, 13:49.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #95
            Hahaha, ja Mats säga vad man vill .....du är ingen super affärsman... Naturligtvis tar jag hemskt gärna hela klabbet ..... ringer dig imorgon med lite mer exakta tider.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #96
              Ursprungligen postat av Ekenberg
              Hahaha, ja Mats säga vad man vill .....du är ingen super affärsman... Naturligtvis tar jag hemskt gärna hela klabbet ..... ringer dig imorgon med lite mer exakta tider.
              Njaäe, det är sant... Men, jag blir glad om ni kan ha användning av grejerna.
              Japp, Thomas - vi hörs imorgon!


              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #97
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Njaäe, det är sant... Men, jag blir glad om ni kan ha användning av grejerna.
                Japp, Thomas - vi hörs imorgon!

                Känns nästan lite brottsligt, men du vet vad jag sagt. Hojta till bär du vill köra igång igen så får jag göra rätt för mig då...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Känns nästan lite brottsligt, men du vet vad jag sagt. Hojta till bär du vill köra igång igen så får jag göra rätt för mig då...
                  Känn inte så, det är bara gôtt att grejerna kommer till användning.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #99
                    Vilka härliga rötter!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nämen, boys, titta va' ja' hitta'...
                      Fem stora, fina rötter. Två "mangrove" och tre Red Moor. Dessa kan ni ta med er om ni vill, kostar gratis! Kan nog bli riktigt fina i något eller flera kar.
                      Rensar ur stugan just nu och förbereder så att det blir cool-breeze att flytta kar och ställning imorgon.


                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_3300.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.34 MB ID: 	2400446

                      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_3301.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.36 MB ID: 	2400447
                      OMG.... OMFG... hahahaa.. gott att få kolla in dem sen i era kar
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av PiaJo

                        OMG.... OMFG... hahahaa.. gott att få kolla in dem sen i era kar
                        Ja Pia , och mitt erbjudande att även dina rötter kan få bo i mina kar står kvar

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Ja Pia , och mitt erbjudande att även dina rötter kan få bo i mina kar står kvar
                          hahaha... dessa rötter kan få plats hos mig när du tröttnar hahaa
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Fan sicken go’ gäng ni är Thomas, pojken (namnet glömde jag precis - sorry) och Bosse!
                            Alla kar, ramper, rötter, ställningar o.s.v stuvades med illerfart på lastbilen.
                            Hoppas att ni får god användning av stuffet!
                            Vi syns snart i lokalen för lite inredning och gôtt gagg!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Fan sicken go’ gäng ni är Thomas, pojken (namnet glömde jag precis - sorry) och Bosse!
                              Alla kar, ramper, rötter, ställningar o.s.v stuvades med illerfart på lastbilen.
                              Hoppas att ni får god användning av stuffet!
                              Vi syns snart i lokalen för lite inredning och gôtt gagg!
                              Hade aldrig klarat mig utan Emil , han hjälper alltid till när jag skall flytta om. När vi landade vid lokalen var både Johan och David där så urlastning och nerkonkandet gick nästan av sig själv......#juflermanärtillsammans

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ja, denna tråd hoppades jag ju på att mina lokaldelarkompisar också skulle skriva i......så kompisar känner er fria att skriva så mycket ni vill.

                                en riktigt bra fredag får jag säga. Nu är nästan alla kar jag skall h i lokalen.....och några till. Om jag orkar hinner och får hjälp så skall ytterligare ett 375 dit på söndag. Sedan är det Pias två kuber och sen får vi se om jag får plats med ytterligare en ställning med små kar. Jag vet, jag vet.....återigen har jag tappat fotfästet och rusar på alldeles för snabbt........

                                Min plan är iallafall som följer. Ja,jag har en plan som jag har tänkt skall vara klar till hösten. Men som sagt, det finns inga måsten utan jag försöker snarare bromsa mig än att rusa på. Tanken är att jag skalla ha två sällskapskar. Ett som jag vill skall se ut som ett svartvatten med mycket grenar och flytväxter, kanske med citrontetra ochnågon spännande Corydoras , kanske någon annan ciklid. Jag är ju fortfarande ganska sugen på lite jordätare. Tanken med detta kar är att mina bruna ciklider skall gå där och vila mellan lektillfällena. Sedan är tanken att de andra sälskapskaret skall ha lite mer växter. Detta kar skall vara vilokar för mina disco diskusar, som Bosse har valt att kalla dem. Här är ju tanken att det också skall vara lite tetror, kanske kejsartetror....och någon spännande ciklid, ja och naturligtvis några Corydoras . Men dessa sällskapskar eller vilokar för diskusarna får vänta till i höst, jag har inte heller bestämt vilka kar som skall bli vilokar, men jag tror attdet blir två 375:or som kommer bli sällskapskar. Sedan är det ju 540 och 450 som jag tror jag skall göra delningsbara. En plastglasskiva som kan sättas i eller tas bort efter behov. Dessa kar skall kunna fungera som lekkar eller som yngel kar eller som tillväxtkar.....min plan är ju att bryta mot alla regler....som vanligt vill jag göra det som jag tror på...sedan om det visar sig vara fel, ja då är jag ju inte sämre än att jag ändrar på mig.... Men jag har ju märkt att det här med nakna kar inte är något för mig. Men som sagt, har jag fel får jag ändra mig. Så alla kar kommer ha sand, några rötter och lite växter. Inga kar kommer vara mindre än 180 liter, alltså inga små lekkuber utan mer akvarium, de flesta blir ju dessutom över 220. Nu finns det ju säkert många som frågar sig varför jag inte gör som alla andra.....ja, och något bra svar på det har jag ju inte. Men jag vet att jag tycker att mina fiskar verkar trivas bättre i inredda kar än i oinredda , fast om det vet jag inget. Men däremot vet jag att jag tycker mycket bättre om att titta på mina fiskar i inredda kar. ja vi får se, och hur man än vrider och vänder på det så är det ju närmare deras vilda miljö än nakna kar, kan hända att det blir svårare att hålla rent, kan hända att de växer långsammare och det kan hända att de blir sjukare, men om det fungerar tror jag att minadiskusar blir starka fiskar som kommer passa i inredda kar. Drömmare, javisst, orealistiskt , kanske det, oekonomiskt, möjligtvis.....men det finna med detta är ju att jag inte gör det för att tjäna pengar eller slå mig in på någon diskus marknad, eller bli känd.....jag gör det för att jag vill njuta av mina fiskar i ett så naturligt beteende som möjligt. Jag vet att detta kan reta proffs och experter. Men det är ju det fina i kråksången. Jag är nybörjare och jag har inte tänkt leva på detta så jag kommer göra det så som jag känner passar mig bäst.

                                Så tillbaka till karen. Två 375 som kommer bli två sällskapskar. Ett 450 och ett 540 som kommer fungera som allt möjligt efter behov. Här blir det en lättare inredning som kan varieras efter behov. Sedan ar det fyra lek kar som i princip kommer inredas efter paret som bor där. Idag har jag det rödturkosa paret som har fått med sig den rot som de tidigare lagt rom på, idag putsar de båda på roten på det stället de brukar lägga sin rom, så det känns som de är på g. Lika så cobalt blue paret har sin rot med sig i sit kar. Om det funkar så flyttas de två bruna paren i helgen, de får visserligen inte med sig sina rötterutan där försöker jag hitta nya. Ja sedan är det ju Duke och Lady och Snake och Duckface som jag kommer börja med att ha i ett 375 tillsammans så som de varit hela tiden när de lekt. De kommer ha sina rötter och sina kanter av karet.förhoppningen är att de skall trigga varandra och gå parallellt i samma kar utan andra fiskar. Kommer bli jättespännande att se om detta kommer fungera.......

                                Ja sen har jag ju fyra mindre kar. Får se om de får plats i så fall blir det Corydoras i dessa.......så ser mina planer ut iallafall. Jag kommer skynda långsamt , ja iallafall i min takt sett, sällskapskaren skall igång i höst. Men sex par diskusar skall flytta till lokalen under närmaste veckan.....och kanske dessutom ett gäng på tio små F1......men det är inte riktigt klart än.

                                Ja, sedan är det Pias kuber, kommer de så blir det ju extra roligt......Sedan har en viss Mats Bryzell visat ett visst intresse på att få inreda mina sällskapskar....

                                jag ser fram emot hösten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...