LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Sofftar och grillar.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 215
Storlek: 893,8 KB
ID: 2404024

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 190
Storlek: 743,2 KB
ID: 2404028
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0068.JPG
Visningar: 204
Storlek: 591,2 KB
ID: 2404025
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 202
Storlek: 455,8 KB
ID: 2404023
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0069.JPG
Visningar: 206
Storlek: 736,9 KB
ID: 2404026
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0084.JPG
Visningar: 212
Storlek: 800,0 KB
ID: 2404029
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0095.JPG
Visningar: 199
Storlek: 653,3 KB
ID: 2404027
    visst kan man öppna en flaska skumpa med yxa istället för sabel, så gör vi på Adelsnäs .....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Men vill man inte jobba ja då leker vi.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 221
Storlek: 1,21 MB
ID: 2404014
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0073.JPG
Visningar: 210
Storlek: 553,0 KB
ID: 2404015
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0112.JPG
Visningar: 217
Storlek: 720,3 KB
ID: 2404016
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0100.JPG
Visningar: 214
Storlek: 692,2 KB
ID: 2404017
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0120.JPG
Visningar: 247
Storlek: 86,1 KB
ID: 2404018
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0099.JPG
Visningar: 196
Storlek: 554,1 KB
ID: 2404019
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0114.JPG
Visningar: 214
Storlek: 836,7 KB
ID: 2404020
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0087.JPG
Visningar: 216
Storlek: 833,7 KB
ID: 2404021

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Vet ni......nu när jag börjat prata om Adelsnäs kan jag ju inte sluta.....

    Mina söner, fyra stycken, är ju rätt stora nu 19-28 och jag har ju alltid hoppats påtat de skall älska Adelsnäs lika mycket som jag, men jag trodde nog aldrig att deras flickvänner också skulle finna tjusningen i ett liv långt från alla moderniteter, ja iallafall utan rinnande vatten och riktig toa. Men det visade sig att "det enkla livet" fortfarande slår det mesta..... sa jag att vi inte har anslutning för våra telefoner, en av Sveriges sista frizoner från detta otyg.....och alla ungdomar älskar det...... Vad gör vi då hela dagarna när vi är där.

    Vill man jobba finns det ju alltid att göra.... studerande söner jobbar på morbrors gård

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0076.JPG
Visningar: 213
Storlek: 702,7 KB
ID: 2404008
    Emil, ja han utan körkort är en baddare på att köra traktor....och backa med släp

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0078.JPG
Visningar: 226
Storlek: 318,8 KB
ID: 2404007
    Anton som visserligen har jobb, älskar skogen och jobbar gärna där...ser till att vi har veden vi behöver.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0122.JPG
Visningar: 222
Storlek: 659,9 KB
ID: 2404010
    och David och Jonatan

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0121.JPG
Visningar: 214
Storlek: 691,4 KB
ID: 2404012
    har lärt sig hantverket "trä gärsgård "

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0124.JPG
Visningar: 224
Storlek: 665,1 KB
ID: 2404009
    och är riktigt duktiga

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0128.JPG
Visningar: 234
Storlek: 625,8 KB
ID: 2404011

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Tack för titten, kan nästan känna dofterna genom bilderna

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ja, om det inte är fisk som är största hobbyn så är det gamla hus.....jag älskar verkligen vårt Adelsnäs....

    Här föds man på nytt varje gång, livet blir så enkelt. Hugga ved i boden så att man kan börja dagen med att elda i spisen i köket, sedan får man gå till brunnen och hämta vatten för att tvätta sig och få sitt morgonkaffe. Efter det gör man morgontoalett samtidigt som man lyssnar på fåglarnas kvitter....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0014.JPG
Visningar: 221
Storlek: 992,5 KB
ID: 2403998
    Ja, toan är faktiskt något vi tänkt förnya, planen var i år.....vi skall bygga ett nytt och större ytterdass...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0013.JPG
Visningar: 226
Storlek: 599,5 KB
ID: 2403997
    Boden skall få ett nytt tak, men det blir pojkarnas jobb....de har planerat att göra det på semestern, men med mina gener i blodet är ju inte planering vår starka sida, det kommer att bli men när...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0043.JPG
Visningar: 238
Storlek: 532,4 KB
ID: 2404000
    själv har jag en fundering på om inte det lilla källar rummet med trappa ner från skafferiet kan bli en ypperlig vinkällare.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0041.JPG
Visningar: 231
Storlek: 425,1 KB
ID: 2404001
    det är ju lite trädgård som skall skötas också, vi har valt den lätta vägen, grusgångarna är sedan länge gräsmatta, blommor bara perenner och vissa fruktträd lever ännu kvar sedan gården en gång blomstrade... bärbuskar behöver inte heller så mycket skötsel..... men gräsmattan däremot.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0065.JPG
Visningar: 233
Storlek: 601,7 KB
ID: 2404002
    lösningen blev att köpa en äldre åkgräsklippare.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0074.JPG
Visningar: 219
Storlek: 421,7 KB
ID: 2404003
    som ännu så länge Emil kör med glädje...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0064.JPG
Visningar: 238
Storlek: 410,6 KB
ID: 2404004
    för han har ännu inte körkort...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0028.JPG
Visningar: 227
Storlek: 604,6 KB
ID: 2403999
    så jag kan ta mitt frukostkaffe på verandan... livet är härligt

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Min ex-frus familj är malexanderbor sedan urminnes tider....flera hus i byn och bröderna har två bondgårdar utanför byn. Så 1997 när Adelsnäs var till salu slog vi till, ett stort hus från 1923 en bit in i skogen vid ormsjön. En gång i tiden var det Malexander sockens största gård. Mangårdsbyggnadens brann ned på tjugotalet och då byggdes detta hus istället. På slutet av 50-talet köpte Boxholm skogar upp gården och planterade tallskogen på alla åkermarker som tillhörde gården. Kvar blev bara ett tomt hus mitt inne i tallskogen. På 90-talet kom något snille på att mn kunde sälja av fastigheter man ägde och inte använde så 1997 köpte vi ett hus som stått tomt i nästan 40 år och var i ursprungskicka. Vi renoverar fortfarande...... nu är det Boden som skall göras om till bostad till barnen, men huset är stort så vi har faktiskt plats för alla ännu.....

    så, idag blir det inte fisk här utan ett besök på Adelsnäs

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0029.JPG
Visningar: 203
Storlek: 667,1 KB
ID: 2403986
    in i skogen vi ormsjön....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0007.JPG
Visningar: 202
Storlek: 655,3 KB
ID: 2403987
    en riktig 20-tals villa, taket var vi dock tvungna att byta. Jag försökte lappa och laga i början men det började alltid läcka igen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0018.JPG
Visningar: 240
Storlek: 325,0 KB
ID: 2403988
    välkommen in i hallen, en täljstens spis håller värmen här, annars är det kakelugnarna. Färgen är original, gammalrosa (fast det hette den säkert inte då) och engelsk röd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001.JPG
Visningar: 230
Storlek: 310,5 KB
ID: 2403989
    Blå salongen, vårt spel och pusselrum....och tramporgeln som är ett måste i ett gammalt hus och ja vi använder den.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0009.JPG
Visningar: 227
Storlek: 336,9 KB
ID: 2403990
    Sedan har vi salen. Ett rum som mest används på julafton.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0005.JPG
Visningar: 233
Storlek: 344,2 KB
ID: 2403991
    kamaren, där husets radioapparat stor, en gamal svensktillverkad sådan, fungerande. Här lyssnas det på sommarpratarna på kvällen, när myggorna är för jobbiga.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0016.JPG
Visningar: 226
Storlek: 360,9 KB
ID: 2403993
    köket, husets hjärta. Det finns inget bättre än att laga mat på järnspis. Och akta er så goda pizzor vi bakar i vår stenugn.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0019.JPG
Visningar: 215
Storlek: 355,4 KB
ID: 2403992
    Röda rummet......man kan väl säga att jag blev ner röstad när det gäller att inte ha tv.....hunden matchar mattan bra iallafall.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.JPG
Visningar: 213
Storlek: 375,7 KB
ID: 2403994
    vad vore väl ett tjugotalshus utan ett herr rum där viktiga världshändelser kan diskuteras med en liten konjak.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 216
Storlek: 429,0 KB
ID: 2403995
    finrummet så....ja det används nog bara när huset är fullt och extrasängarna ställs in...









    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Malexander, det är ju ingen plats man bara passerar så där utan anledning. Men jag tror mig ha passerat då jag hade ett nöje i att köra runt i "sockna" bara för att ta in landskap och omgivningar. Malexander är ju en plats jag känner till sen gammalt, ett samhälle vid Sommen, som är en av de renaste sjöarna i Sverige!

    Hur kommer det sig att ni/du har en stuga där? Är den i samhället är det en stuga vid vattnet? Finns ju inte så många traditionella sommarstugor där, vad jag vet.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

    Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro
    Låter underbart....och mitt firande låter nog värre än det är, det är bara mina barn deras flickvänner, brorsan med fru och hans barn och en flickvän osså mamma....men det blir sexton.....tänk när det äntligen kommer barnbarn också, då kan man börja snacka kallas......

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
    förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....
    Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

    Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?
    Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
    förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.
    Ha ha.. måste le åt valet av mat i kombination med typen av träff!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt.
    Hahaha, ja så som jag har hört det berättas från mannen som började med oxhjärta var det mer eller mindre en slump. Det var det ända han fick ta från pappans slakteri när han inte hade mat till sina vildfångade diskusar..... han var väl själv idag lite skeptisk till att detta verkligen var något bra foder...

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...