LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.
    Då, när jag hade dessa Discusar så hade vi egen brunn med ett PH på 8,2 - inte alls ett optimalt vatten för dessa vackra. Trots detta höga PH så blev det lek och senare yngel och jag var jättelycklig. Flyttade så småningom dom små till ett eget kar där det matades flera gånger om dan med vattenbyten därefter. Något gick snett - vet inte vad men kanske det höga PH:t. Det var kul men jobbigt med allt matande och vattenbyten så länge det varade.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Usch så trist med dödsfall på på dom små, minns själv hur det var när mina små började ge upp efter tre månader- jag grät då, men det är länge sen nu. Amatörer som de flesta av oss är så fattar vi ju inte varför detta händer...
    Kramiz

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Åh, vad sorgligt med dödsfall bland de små. Jättekonstigt att de dör nu när de hunnit bli ganska stora. Håller tummarna för att resten klarar sig.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Får lägga till att jag har mest ciklider från Tanganyikasjön

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    När jag började filtrera allt inkommande vatten via aktivt kol blev det bättre i mitt akvarierum. Köpte ett filter plus kol på Jula.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Som sagt stugan är avkopplingen nu......

    i lokalen så, det verkar som rödturkos hane och cobolt blå hona kommer att överleva. De känns ok igen. Hantlarna har vant sig och ett par leker, har lagt rom på en sten. Duke,Duckface, Snake och Lady har inte lagt rom på någon vecka. Delningen i detta kar kommer nu tas bort och troligen får Snoken och Bridget få bo där ett tag.

    så till mint stora problem just nu, mina yngel dör..... vet inte varför. Dagen före förrgår log den första död, i förgår två till. Igår ingen men idag ytterligare två.
    Gissar att ytterligare tio kommer gå åt, de är lite mörkare och verkar ha tappat matintresset. Jag pratade med Patric och han säger att som amatör är det rätt vanligt att man tappar stora delar av kullen . Jag hade ju hoppats att slippa det , men som sagt fem döda tills idag....

    just nu är det sådär kul med diskus.....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så fina bilder ni lagt in, på fiskar och stugor !

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64
    Vilket härligt sommarställe! Tack för en underbart målande rundtur.
    Och allt i timmer kanske behöver en duktig timmerman..... hoppas du har det bra ute på ön. I lokalen är allt lugnt.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Vilket härligt sommarställe! Tack för en underbart målande rundtur.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Typ november, det passar bra
    Precis

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Vi tar den en annan gång.....
    Typ november, det passar bra

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawi_forever

    Snygga. Rätt vatten och mat så kan du plocka ut de extra av dom. Men det vet du redan. Jag slår in öppna dörrar.
    Det kommer, det kommer.....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Båtar har jag ingen kunskap eller intresse i, men stugan på berget...
    Vi tar den en annan gång.....

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Båtar har jag ingen kunskap eller intresse i, men stugan på berget...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...