LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • c90368
    svarade
    Det är ju helt fantastiskt, de är ju inte yngel längre, snarare småfisk. Vad har du för plan för dessa?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Lokalen så. Ja där går det framåt......

    Idag när jag kom dit hade David inrett ett nytt kar som är tänkt att bli ett riktigt grönt kar med mycket växter och sedan var det svärdbärare, den gröna varianten och någon ovanlig endler sort samt någon mer levande förare som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Ser verkligen framemot att följa dessa fiskar och karet.
    I mina kar har det inte hänt mycket. Diskusynglen har fördubblats i storlek. De lämnar föräldrarnas sida och simmar iväg kortare bitar och dessutom börjar de äta frysfoder från botten. Imorgon skall jag köra vattenbyte på detta kar, men bara tio procent då jag inte vill att förändringen skall bli för stor.
    för övrigt så leker rödturkos paret igen men de ärter alltid upp romen. Cobaltparet leker inte alls och de var ju de som lekte mest här hemma.....kanske behöver de gå med andra par för att bli triggade.....som sagt, det verkar alltid finnas olika vägar att gå.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0084.JPG
Visningar: 341
Storlek: 467,9 KB
ID: 2401714

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 338
Storlek: 497,9 KB
ID: 2401715

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0085.JPG
Visningar: 337
Storlek: 558,4 KB
ID: 2401716

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.JPG
Visningar: 330
Storlek: 583,1 KB
ID: 2401717

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0083.JPG
Visningar: 326
Storlek: 362,3 KB
ID: 2401718

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0086.JPG
Visningar: 321
Storlek: 429,9 KB
ID: 2401719

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0089.JPG
Visningar: 344
Storlek: 342,8 KB
ID: 2401720

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0081.JPG
Visningar: 334
Storlek: 428,5 KB
ID: 2401721

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
    http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
    Tack ICC!
    Grym länk. Jag har tänkt mig det forsande karet med en avdelande skiva i mitten med cirkulerande vatten. Här är ju en färdig och beprövad lösning! Jag får lura på den men det verkar ju klockrent!
    Tack

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ja naturligtvis, det samma gäller ju dig, hör av dig när du är i Göteborg . Annars tar vi det till hösten när jag kör nästa träff.
    Jag hör av mig om jag har vägarna förbi!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
    http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
    Kul och lärorikt, vilket snyggt kar det blev dessutom. Jag har lagt artikeln på vår lokalen grupp också .

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Jättefint! Det skulle jag gärna se i verkligheten!
    Ja naturligtvis, det samma gäller ju dig, hör av dig när du är i Göteborg . Annars tar vi det till hösten när jag kör nästa träff.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Tackar också för rundturen. Ser riktigt bra och organiserat ut. Kommer som sagt mer än gärna förbi och hälsar på nästa gång jag är i Göteborg.
    Du hör bara av dig när du skall till Göteborg så fixar vi det

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jättefint! Det skulle jag gärna se i verkligheten!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Tackar också för rundturen. Ser riktigt bra och organiserat ut. Kommer som sagt mer än gärna förbi och hälsar på nästa gång jag är i Göteborg.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Tack för rundturen! Fina bilder. Det känns skönt att du har koll på grejerna men i det ena av de två 375 karen är det tänkt att det skall vara ett gäng Altolamprologus.
    Vi ses!
    Glad Påsk!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    känns verkligen kul med lokalen, ett roligt sätt att följa med andra på deras resa så att säga. Ja då, du har helt rätt. Det är avkomman på dina, kanske några av dina även lever kvar.
    Fasen vad kul. De där rackarna är värre än guppys!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    mitt nöje att få visa runt, visst är det något helt speciellt med diskus och deras yngel.
    Ja så är det, dessa små som käkar på sin förälder, bara så underbart att studera . Lycka till med dessa små!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Nu var ju inte rundturen helt slut, det är ju en hel vägg kvar, och denna vägg väntar jag på med spänning. Att turen blev avbruten berodde på att Magnus kom och hämtade sina små diskusar. Sedan gjorde jag en snabbvisit hos Peter "Dreama" som gallrat sitt kar så en påse växter fick jag med. Tack Peter . Ja sedan var det ju det här med påsk som också skall firas...... men först avslutar vi turen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0107.JPG
Visningar: 355
Storlek: 306,9 KB
ID: 2401496

    Sista väggen då, tre 540 överst, tre 375 underst. Vi börjar längst bort, i 540 närmast mina diskusar har Johan lovat en färgexplosion av regnbågsfiskar. Skall bli jättespännande att få se. Under detta i 375 kommer det bli en fors eller bäck som befolkas av malar, också ett kul projekt. I de nästkommande karen som är Davids kommer det underst förutom jordägarna gå några sydamerikanska dvärgciklider. Karet över är tanken att bli ett svartvatten med lämpliga sydamerikanska arter i. Sedan är det Davids 540 närmast dörren där nuvarande plan är ett rent scalar kar med Altum scalarer. I Johans kar under vet jag inte riktigt. Jag har för mig att han pratade om ett art akvarium med endast en art regnbågar som var rätt ovanlig och som han hoppades få lek på. Ja detta var ju de idéer jag snappade upp när vi pratade men det kan ju ha ändrats. Det är ju det skojiga med planering, innan allt är bestämt. Resan går vidare.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0103.JPG
Visningar: 315
Storlek: 378,9 KB
ID: 2401497

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Tack för att du visar oss runt Thomas, så många kar ni har tillsammans. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser alla Discusyngel

    //Inger
    mitt nöje att få visa runt, visst är det något helt speciellt med diskus och deras yngel.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...