LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av ICC
    Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
    http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
    Kul och lärorikt, vilket snyggt kar det blev dessutom. Jag har lagt artikeln på vår lokalen grupp också .

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Ja naturligtvis, det samma gäller ju dig, hör av dig när du är i Göteborg . Annars tar vi det till hösten när jag kör nästa träff.
      Jag hör av mig om jag har vägarna förbi!

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Ursprungligen postat av ICC
        Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
        http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
        Tack ICC!
        Grym länk. Jag har tänkt mig det forsande karet med en avdelande skiva i mitten med cirkulerande vatten. Här är ju en färdig och beprövad lösning! Jag får lura på den men det verkar ju klockrent!
        Tack

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Lokalen så. Ja där går det framåt......

          Idag när jag kom dit hade David inrett ett nytt kar som är tänkt att bli ett riktigt grönt kar med mycket växter och sedan var det svärdbärare, den gröna varianten och någon ovanlig endler sort samt någon mer levande förare som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Ser verkligen framemot att följa dessa fiskar och karet.
          I mina kar har det inte hänt mycket. Diskusynglen har fördubblats i storlek. De lämnar föräldrarnas sida och simmar iväg kortare bitar och dessutom börjar de äta frysfoder från botten. Imorgon skall jag köra vattenbyte på detta kar, men bara tio procent då jag inte vill att förändringen skall bli för stor.
          för övrigt så leker rödturkos paret igen men de ärter alltid upp romen. Cobaltparet leker inte alls och de var ju de som lekte mest här hemma.....kanske behöver de gå med andra par för att bli triggade.....som sagt, det verkar alltid finnas olika vägar att gå.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0084.JPG
Visningar: 340
Storlek: 467,9 KB
ID: 2401714

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0080.JPG
Visningar: 335
Storlek: 497,9 KB
ID: 2401715

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0085.JPG
Visningar: 336
Storlek: 558,4 KB
ID: 2401716

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0079.JPG
Visningar: 328
Storlek: 583,1 KB
ID: 2401717

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0083.JPG
Visningar: 325
Storlek: 362,3 KB
ID: 2401718

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0086.JPG
Visningar: 319
Storlek: 429,9 KB
ID: 2401719

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0089.JPG
Visningar: 342
Storlek: 342,8 KB
ID: 2401720

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0081.JPG
Visningar: 332
Storlek: 428,5 KB
ID: 2401721

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Det är ju helt fantastiskt, de är ju inte yngel längre, snarare småfisk. Vad har du för plan för dessa?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Lägger bara in ett;
              Lite Memory Lane för min del, detta - gôtt att se!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Riktigt bra Thomas! Du är värd att få så långt gånga diskus yngel efter all din envishet och viljan att få det bra för fiskarna. Var ju lite turbulent inledningsvis med diskusarna. Men du gav dig inte och nu belönas du med väl fungerande kar och yngel. Grymt jobba t

                Kommentar

                • Hellner
                  • May 2018
                  • 4

                  Inte den gröna sorten. Xiphophorus clememciae, den är mer gul. Sen Limia vittata och endler Santa Maria.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Hellner
                    Inte den gröna sorten. Xiphophorus clememciae, den är mer gul. Sen Limia vittata och endler Santa Maria.
                    Ja, du vet ju hur dåligt jag är på namn framförallt på latin, grymt roligt med dessa fiskar i lokalen iallafall .

                    Kommentar

                    • Hellner
                      • May 2018
                      • 4

                      Jag har ju en fusklapp!
                      Jag lyckas tyvärr inte lägga in nogon bild på dom. Svårt det här med Internet!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Det är ju helt fantastiskt, de är ju inte yngel längre, snarare småfisk. Vad har du för plan för dessa?
                        Plan och plan, du vet ju hur jag är med sådant.

                        Min plan är att pröva mig fram. Eftersom de är första kullen jag har får de ju, hur hemskt det än låter, vara mina testpiloter. Jag vill att de nu går med sina föräldrar så länge det fungerar, det får ju inte skada eller stressa föräldrarna för mycket. Men redan nu äter ju hälften av ynglen på oxhjärtat de fick idag. Föräldrarna ställer sig liksom lite vid sidan om och försöker skaka av sig ynglen. När det blir för slitsamt för föräldrarna kommer de flyttas till vilokaret där de få gå tills det är dax för nästa kull.....ja om jag fortsätter vill säga. Om inte får de gå i sälskapsakvarium framöver.
                        Ynglen kommer få gå kvar där de går, i ett måttligt inrett kar och förhoppningsvis växa till sig även om de inte får vattenbyten varje dag. Tanken är att de skall få växa men kanske lite långsammare än proffesionella uppfödare gör. Får jag upp dem till fem centimeter så kommer jag köra vidare som jag gjort tidigare.
                        Det är planen, märker jag på vägen att det inte funkar eller att jag inte klarar detta kommer ynglen få flytta till Patric , stork zoo, som ju har erfarenhet av att föda upp och som dessutom gärna tar över om jag känner att det blir för tufft.

                        Min dröm är ju egentligen att avdramatisera det här med diskus och visa att det går utan alla tomma tråkiga kar, utan kemikalier och utan avancerade maskiner.....men vet ju själv inte om det är möjligt, som sagt det är drömmen och om det sedan skulle visa sig att det dessutom blir tåliga vackra diskus av det, ja då har drömmen blivit verklighet........

                        Jag är en drömmare inte projektledare

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Lägger bara in ett;
                          Lite Memory Lane för min del, detta - gôtt att se!
                          Ja, Mats du har stående inbjudan både här hemma och till lokalen. Dessutom hoppas jag fortfarande på ditt deltagande i nästkommande projekt, inreda ett av vilokaren, ditt 540....

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Riktigt bra Thomas! Du är värd att få så långt gånga diskus yngel efter all din envishet och viljan att få det bra för fiskarna. Var ju lite turbulent inledningsvis med diskusarna. Men du gav dig inte och nu belönas du med väl fungerande kar och yngel. Grymt jobba t
                            Tack Ola , det var nära att jag gav upp igen, såsom för trettio år sedan, hade jag inte haft de små där allt funkade hade jag nog inte fortsatt. Nu är jag bara lycklig, det känns lite som belöning ......men vi får väl se, allt kan ju hända. Men just nu känns det bra.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Ja, Mats du har stående inbjudan både här hemma och till lokalen. Dessutom hoppas jag fortfarande på ditt deltagande i nästkommande projekt, inreda ett av vilokaren, ditt 540....
                              Absolut!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad roligt med ynglen Thomas, och du verkar ju visst ha en plan! Jag tror det kommer funka utmärkt och så har du ju bra backning i form av Patrik om det skulle behövas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...