LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Så, nu börjar jag om......denna tråd börjar spreta

    tack för deltagande och för alla kommentarer.

    Min rödturkoshona dog, det gick på tre dagar och väckte mig lite ur min lyckodröm. Fortfarande kan jag inte tillräckligt mycket och fortfarande balanserar jag på slak lina. Min rödturkoshane är frisk om än ensam, jag har inte flyttat hem honom då jag först ville vara säker på att han var frisk. Men nu vet jag inte om det kanske inte är lugnare att han får vara kvar, kanske skall blue Diamond killarnafå göra honom sällskap . Vi får se, hoppas ju på att jag ganska snart hitta några nya vuxna rödturkos men vi får väl se....

    ynglerna så, ja där går allt som det skall. Föäldraparet går fortfarande med de små, det funkar jättefint. Fortfarande står föräldrarna och väntar medans de små äter. Lika så simmar de små till föräldrarna om de blir rädda och hanen försvarar dem mot alla hot, ( slangen vid vattenbytet). Så jag känner att det är rätt att ha föräldrarna med de små, lika så känns det bra med växter, när ynglen inte äter är de ofta runt i växterna och rotar. Däremot gjorde jag livet svårare med sand på botten. Hur trevligt det än är är det svårt att hålla rent. Jag matar nu två till tre gånger per dag och ger ju oxhjärta eftersom jag då kan ge mycket som ligger kvar så även om jag matar sällan, ja eller mer sällan än jag borde ser jag ju till att de har mat även mellan målen, just för att de skall kunna äta när det vill. Detta fungerar med oxhjärta eftersom det inte bryts ner i karet och inte blir dåligt lika snabbt som granulat exempelvis. Men det innebär ju att jag måste suga botten varje dag och då är sanden försvårande. Så lärdom, sandfritt förenklar. På lördag är dessa yngel åtta veckor och ligger nu på mellan tre och fyra centimeter. Alla lever ännu men det är tre yngel som para är en centimeter.....som jag nog borde sortera bort.....

    Duke och Duckface har ett litet gäng sprattlare, tror det är ett tjugotal men eftersom de flyttat dem till andra sidan roten kan jag inte se dem längre. Snake och Lady har sin rot men har ännu inte kommit till skott. Och kobalt paret la rom idag......men jag såg inte att hanen befruktade utan han stod mest bredvid och funderade på vad hon egentligen höll på med, får se hur det ser ut imorgon.

    så har vi då hantel ciklids äventyret.....
    ja som sagt, ett nytt äventyr utan att tänka. En kompis har köpt åtta Heckel vildfångade diskusar, jättefina och behövde då göra sig av med alla sina hantelciklider, fina F1:or, visst kunde jag tänka mig att ta hand om dem. Sagt och gjort, akvariumet var klart och det var bara att åka och hämta, han bor en timme bort. När jag kom dit fångade vi fisken och la den i min medhavda frigolit låda. Glad åkte jag tillbaka till lokalen och bar in lådan. När jag försiktigt öppnade lådan stank det animoniak och alla fiskar låg flämtande på botten......temperaturen på vattnet i frigolitlåda var 30,7 och i akvariumet 28...... vågade inte bara lyfta över även om det troligen hade varit det bästa så jag startade inkopplingen även om jag skyndade på. När temperaturen i lådan var 29 grader lyfte jag över hantlarna. De låg fortfarande kvar på sidan när de kom in i karet. Efter en dryg timma var dock alla uppe och simmade även om de var bleka. Då var klockan över midnatt och jag begav mig hemåt. Inte direkt lugn. Åkte till lokalen nästa morgon, sex fiskar simmade runt vid botten bleka och fyra log och flämtade vid botten, vattenbyte direkt och salt, när jag lämnade lokalen var alla igång igen... tillbaka efter jobbet, en död hantelciklid, av de andra ser fyra ok ut och fem är hängiga....vattenbyte och mer salt. Ja och så har de hållit på........nästa dag ännu en död, dagen efter tog jag beslutet att avliva de tre sämsta.... och nu är det fem kvar.....fyra ser helt friska ut och den femte är mörkare i färgen och har grumliga ögon.... får se om hon lever imorgon...
    så vad hände egentligen.....allt gick fel, nu gissar jag bara men troligen var inte vattnet i kompisens kar helt nitritfritt, gissningsvis var det dessutom varmt, hantlarna blev stressade när vi fångade dem, för lite vatten under transporten mycket nitrit under transport och sedan ett kar helt oinkört med många stora vattenbyten, kanske dessutom helt annan kvalitet på vattnet....... alt gick fel....

    Så från att suttit på min höga pedistal med fint fungerande diskuskar i nästan ett halvt år ramlade jag ner och slog mig ganska hårt.... jag får helt enkelt inse att jag fortfarande göra alla nybörjarfelen om igen.

    så efter att deppat en vecka och känt mig ganska värdelös är det bara att starta igen. Nästa vecka kommer sjuttio nya Corydoras och tolv små femctimeter diskusar......så då kör jag på igen som om inget hänt.....

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Va, när skaffa du hantlar? De vill vi ju se när du får tid.
    Vet att Mr Ekenberg vill ha Cw10 Gold stripe. Kanske var det rom från dem. Tänkte jag skulle överraska Ekenberg, men det får nog vänta lite då

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tråkigt med romen! Var det av en snygg sorts corydoras?

    Thomas - jag är nyfiken på hantlarna! Har nog missat att du köpt sådana. Berätta mer!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    låter lovande. Håller tummarna.
    Du kan släppa tummarna, rommen möglade. Jag missade ett moment. Tar nya tag...

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.
    Kliff hanger?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Riktigt tråkigt med dödsfall men kul med nya små.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Trist med rödturken men kul med nya köpet.

    Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

    Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till
    Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

    Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa!
    Du ör välkommen att skriva så mycket du vill.... men får ju erkänna att jag saknar din tråd.

    eftersom jag är låst med mina yngel känns det liksom som det är ett bra tillfälle att kör en kull unga till. Har gått och grunnat oå det ett tag och det ända som gjorde att jag inte gjorde slag i saken var att jag hoppades på att mina rödturkosa skulle få en kull. Nu blir det ju inte så och det var sommar rea på stork så då var det ju bara att köra igen. Sedan jag flyttade till lokalen har jag ju ett antal akvarier....

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Trist med rödturken men kul med nya köpet.

    Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

    Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till
    Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

    Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    I natt dog min rödturkos hona.....
    hoppas nu inte det är något som kommer fortsätta. Känns väldigt trist just nu, på något sätt glömmer man sorgen och oron över hur det skall gå vidare när allt går bra. I nästa vecka kommer Patric över för att kolla om han kan se något fel med något....

    nåväl, för att inte deppa ihop köpte jag tolv nya smådiskusar. De är fortfarande inte utfärdade så jag vet inte hur många som är rödturkos och hur många som är grönspotted. Patric har dessa yngel i samma kar. Så det blir ju lite spännande. Och helt ärligt känns det riktigt kul att föda upp smådiskusarna igen....

    Ja, sen hoppas jag ju att jag snart får tag i några vuxna rödturkos, två honor och en hane skulle vara perfekt.

    bara att hålla tummarna och köra vidare.....

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Usch, ja det gick väl bra förlänge....
    förra veckan dog ju en i snådiskuskaret , och denna veckan min rödturkos hona ( hon är inte död än) men har under dagen snabbt blivit sämre.... nu har hon lagt sig platt på botten.... hon lever fortfarande men jag har nog lite tappat hoppet. Förloppet med denna hona är nästan identiskt med den bruna förra veckan. Några dagar som man märker att de är lojare, sedan äter det inte och sedan är de väldigt orkeslösa och lägger sig ner och dör. Pratade med Patric . Han visste inte vad det var men har råkat ut för samma sak ett par gånger.så det ser inte direkt ut att bli några rödturkosa yngel av det paret mer. Plockade ut sex stycken hos Patric av deras kul och fyra green spotted . Så om ett par veckor kör jag igång med femcenimetrare igen, nya äventyr nästan jämt. Har lagt en beställning på tre vuxna rödturkosa gos piwowarski igen, men det kan ju dröja........

    Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tråkigt med hängiga discusar. Hoppas på snar bättring.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag
    låter lovande. Håller tummarna.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
    Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.
    Har inte tappat ett ända yngel ännu....men storleken varierar. Jag skall be Patric komma förbi en kväll och se vad han säger, har svårt att gallra när alla ser friska ut.

    jag kan ju läcka lite, en grupp jordätare kommer gå i det nya karet. Av dem vi fick från dig lever också alla och växer bra. Jag skall ha en grupp på tio tänkte jag. Så får jag kanske dela upp dem när de blir klart med parbildningaen.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
    Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...