Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av Ekenberg Visa inlägg

Så är det, vem vet om några år är jag kanske tillbaka igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mats Bryzell Visa inlägg
      Ah, fan vad trist, Thomas!
      Du håller, i nuläget, på med en utbildning, alltså lär dig hur dina Discus fungerar.
      Personligen låter jag bli att tipsa dig i detta läge, du kommer att få instruktioner om hur man kan göra av många här på forumet som "vet".
      Gôtt att du tog det kallt (no pun intended) med temperaturen och långsamt lät den höjas till rätt nivå - bra!
      Tids nog kommer du att hitta en metod som fungerar - både för dig och, framför allt, dina discusar.
      Det tar sin lilla tid, men snart har du en fungerande formula.
      På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på

Kommentera

På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på
        Får man fråga vad är problemet? Jag kan inte mycket om diskus men är ändå nyfiken.

Kommentera

Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
          Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
          Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).

Kommentera

Ursprungligen postat av Malawi_forever Visa inlägg

Får man fråga vad är problemet? Jag kan inte mycket om diskus men är ändå nyfiken.
            Problemet är att tre av mina störrsta vackraste diskusar blivit sjuka med en veckas mellanrum, alla i olika kar. De har slutat äta och blivit orkeslösa apatisk och mörka i färgen, kanske förstoppning då de ser lite uppsvällda ut, på tredje dagen har de fått problem med simblåsan och fjärde varit döda. Nj den tredje är inne på dag två i förloppet så han lever fortfarande.......

Kommentera

Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
              Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
              Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).
              Tack Mats .
              vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......

men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......

Kommentera

Tack Mats .
                vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......
                men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......
                Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår...
                En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.

Kommentera

Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.

Kommentera

Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

Kommentera

Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
                      Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

Du menar att diskusar inte attackerar oxar som badar i vattnet? Och då särskilt deras hjärta? Kan detta vara sant?

Kanske det är näringsvärdet som man eftersöker. Kan ju finnas i annan föda som kanske är bättre för deras magar och tarmar.

Nu var jag lite ironisk. Men om folk inte provade andra vägar så hade vi inte haft någon utveckling inom foder till fisk.

Kommentera

Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår...
                        En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.
                        Vadå många, har ju bara tio av tolv igång och avvecklat två......

ser fram emot mycket pyssel och trevliga pratstunder

Kommentera

Ursprungligen postat av LoGeek Visa inlägg
                          Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.
                          Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....

Kommentera

Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg

Bra poäng! Personligen matar jag inte heller med oxhjärta och kan inte uttala mig om huruvida oxhjärta i kombination med 28C kan ge problem. 28C i sig är inga problem, men är säkert värt att läsa på kring detta i kombo med oxhjärta.

Kommentera

Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....
                              Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?

Kommentera

Ursprungligen postat av LoGeek Visa inlägg

Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?
                                Fler än jag som är inne på fodret. Då är jag inte ensam. Stor del av immunförsvaret sitter i fodret.

Kommentera

Sparar...
                                X