Rio 180l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #31
    Har du någon Ph mätare som styr CO2 tillförseln?

    Vad har du för gödning?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #32
      Ursprungligen postat av c90368
      Har du någon Ph mätare som styr CO2 tillförseln?

      Vad har du för gödning?
      Använder pH-controller och pmdd.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #33
        Ursprungligen postat av Sleaper

        Använder pH-controller och pmdd.
        Ja, det var väl en dum fråga, men timman var sen och jag ville bara kolla av.

        Om du har alla dessa förutsättningar så borde du inte ha "smältande växter och alger". Eftersom du har alger så finns det uppenbarligen för mycket näring i förhållande till vad dina växter kan ta upp. Jag tittade på din växtlista, men mitt minne för de latinska namnen är för dåligt för att placera dem i rätt kategori. Men prova med att slänga i en riktig "bonna växt" typ vattenormbunke som suger åt sig näring och får stopp på algerna, under en kortare tid naturligtvis.

        Kan även vara värt att lägga i en liten kalksten, för att se vad som händer och lite extra järn. Jag kompletterade alltid pmdd med växtgödning som innehöll järn. Pmdd är ju egentligen bara "bränsle" till växterna, de behöver även mineraler.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #34
          Oftast får man inkörningsproblem oavsett vad för teknik och preparat etc. som används. Att t.ex. cryptocoryne smälter i ett nytt akvarium är mer regel än undantag, men samma sak gäller även en del andra växter. Som "bonnaväxt" har jag H Difformis som kanske passar i den kategorin. Men även Hemianthus är en lätt och tacksam växt som växer snabbt. Att det blir alger i början i ett hightec-kar med mycket ljus och näring är heller ingen nyhet. Soil och bottennäring läcker ju också en hel del näring i början osv. Men det är ett övergående problem så jag är inte speciellt bekymrad över detta. Seiryustone innehåller en hel del kalk och i pmdd ingår även micronäring som järn.
          Senast redigerad av Sleaper; 18 April 2019, 08:11.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #35
            Nyfriserat och tämligen algbefriat, så det verkar hoppfullt i nuläget. Om man skulle ge en kort recension av Rio 180l så kan man säga att det mesta stämmer med detta karet. Proportionerna är hyggliga, alltså längd i förhållande till djup och höjd. Annars tycker jag Juwel gör Rio-karen för höga i förhållande till djup, skulle hellre ha lite mer bottenyta istället för höjd. Filterstorlek och pumpkapacitet i 180l är helt ok. Originalbelysningen funkar också bra, även för lite mer ljuskrävande växter. Just Rio 180l verkar också vara det akvarium som Juwel säljer mest av, vad jag har hört. Storleken gör väl att det passar dom flesta, kanske man kan anta. Det bubblar på rätt bra i karet alltså .. https://youtu.be/ih-hmzkAsP0

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #36
              Riktigt snyggt

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #37
                Tack! Nu kan man ju börja få lite ordning efter vissa inkörningsproblem.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #38
                  Svårt att hålla jämna steg med växtligheten i detta karet nu, H Micranthemoides tar lätt över och skulle behöva trimmas två gånger i veckan, verkar det som..

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #39
                    Kan tänka mig det. lita av ogräs det där.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      #40
                      Angenämt problem när det växer FÖR bra skulle jag vilja uttrycka det. Lyckan av att lyckas med det man eftersträvat. Det är riktigt snyggt scapat det där akvariet. Känn dig stolt Sleaper.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #41
                        Ursprungligen postat av ICC
                        Angenämt problem när det växer FÖR bra skulle jag vilja uttrycka det. Lyckan av att lyckas med det man eftersträvat. Det är riktigt snyggt scapat det där akvariet. Känn dig stolt Sleaper.
                        Tack!
                        En tanke som gnager är att det hade varit bättre utan rötter..hm.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          #42
                          Ursprungligen postat av Sleaper

                          Tack!
                          En tanke som gnager är att det hade varit bättre utan rötter..hm.
                          NEEJ, absolut inte. De få rötter du har som ligger inbäddat i sten och som sticker ut är en skön detalj som bryter av huvudattraktionen, dvs växterna. De passar ypperligt bra in i inredningen. Ändra inte!!!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2876

                            #43
                            Skillnaden måndag till fredag. Samtliga växter börjar ta fart, vissa mer än andra..

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #44
                              Vilken skillnad!
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #45
                                Jo, här det går undan. Skall jag klara att trimma endast en gång i veckan så får jag ta och klippa stängelväxterna betydligt kortare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...