Rio 180l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    Rio 180l

    Påbörjat ett nytt litet projekt. Juwel Rio 180 LED. Testar att köra med originalbelysning från start. Får se ifall det funkar, men det verkar ändå rätt hoppfullt med 2x23W till det karet. Blir ju ett hightec akvarium med CO2, ADA substratsystem osv.
    Inredningsmässigt blir det hardscape bestående av minilandskap (seiryustone), redmore-rötter.
    Fisk ? Förmodligen någon barb.

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Lite justeringar och kompletteringar med framförallt soil, vilket det gick åt mer än väntat. Skulle säkert kunna fylla på med ett par liter till men avvaktar tills rötterna är på plats. Annars är det dags för plantering i morgon om det går enligt plan..

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Planterat!

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Vilken läcker layout du har fått till!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Tack! Lite marigt att inreda ett nytt akvarium med andra mått mot vad man är van vid osv. Men nu är det vattenfyllt.. fingers crossed .

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Väldigt läckert!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Tack! Hoppas att växterna kommer att fylla ut på ett bra sätt och att kombon av växter också passar bra in. Men det är ju det som är spänningen med ett växtkar

              Kommentar

              • Mikael Lindqvist
                • January 2019
                • 69

                #8
                Mycket vackert inrett. Blir mitt kar hälften så vackert är jag nöjd!

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Tackar. Ibland har man lite flyt, ge inte upp .

                  Kommentar

                  • Mikael Lindqvist
                    • January 2019
                    • 69

                    #10
                    Nej precis skam den som ger sig...

                    Vad har du för sten i? Jag har lite svårt att avgöra om den är äkta vara eller inte? Snygga är dem i alla fall.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Seiryustone eller minilandskap kallas dom för. Äkta vara, men tyvärr innehåller den en del kalk vilket iaf. i början buffrar pH en del. Efter ett tag tycker jag det verkar som det blir en patina eller naturlig beläggning på stenarna som minskar den effekten. Men det gör ju att det går åt lite mera CO2.

                      Kommentar

                      • Mikael Lindqvist
                        • January 2019
                        • 69

                        #12
                        Okej. Synd att dem buffrar ph. Men om effekten avtar kanske det inte är så farligt. Jag har högt ph direkt från kran... Det här med CO2 måste jag nog sätta mig in i härnäst. Menar du att det går åt mer CO2 för att återfå den buffrande effekten?

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Nej, har man ett "utgångsvatten" alltså kranvatten egentligen med KH 2-3 och eftersträvar ett pH på ca. 6,5 för att få en lämplig nivå av CO2 i karet så motverkar stenarna detta något genom att dom buffrar pH. Detta gör att man kommer att tillsätta mer CO2 eftersom en del "äts upp" av stenarna kan man säga. Kanske inte helt korrekt beskrivet, men det är lite så man uppfattar det. Önskvärt är att allt inredningsmaterial är inert, dvs. att inredningen inte påverkar vattnet alls, vilket skulle göra det lättare att kontrollera och få ett mer stabilt vatten.

                          Kommentar

                          • Mikael Lindqvist
                            • January 2019
                            • 69

                            #14
                            Okej tackar för förklaringen.

                            Är det hela så enkelt som att säga att ju högre PH ju mer CO2 som behövs tillsättas. Alltså om du har 2 inerta kar ett med 6.5 I PH och ett på 8.5. Går det åt mer CO2 till det högre?

                            Eller är det reaktionen med stenarna i sig som slukar CO2?

                            Kommentar

                            • Memory
                              • October 2012
                              • 78

                              #15
                              Snyggt! Vad har du planterat för växter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...