Rio 180l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #16
    Det handlar mer om KH kopplat till pH (se tabell http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php). pH i sig behöver inte vara något problem utan vattnets buffrande förmåga. Kalkhaltigt material buffrar pH vilket gör det knepigare att få det pH man önskar och därmed lämplig nivå av CO2. Säg att utgångsvattnet har värde pH 7,0 och KH 3, så bör man enligt tabell sikta på pH 6,6 för att ha ca. 23ppm CO2 i vattnet. Men har man kalkhaltigt material i karet kommer detta att buffra pH och försöka motverka pH sänkning, vilket gör att det behövs mera syra (kolsyra/CO2) för att trycka ner pH till önskat värde.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #17
      Ursprungligen postat av Memory
      Snyggt! Vad har du planterat för växter?
      Tack!
      Bucephelandra wavy green,
      Cryptocoryne albida Brown
      Cryptocoryne crispatula
      Cryptocoryne willisii
      Cryptocoryne wendtii green
      Cryptocoryne spec.?
      Hygrophila difformis
      Lagenandra meeboldii red
      Ludwigia palustris
      Microsorum pteropus trident
      Rotala Vietnam H'ra
      Starogyne repens
      Vesicularia ferriei weeping
      Cyperus helferi
      Hemianthus micranthemoides

      Tror jag fick med allt :-)

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #18
        Missade Hygrophila pinnatifida och några stackars Elocharis acicularis mini. Oj, Hydrocotyle tripartita och några Penthorium sedoides är det ju oxå...
        Senast redigerad av Sleaper; 27 February 2019, 10:49.

        Kommentar

        • Mikael Lindqvist
          • January 2019
          • 69

          #19
          Tack för din tid. Nu förstår jag detta koncept. Kommer nog inte trixa med detta åå ett tag dock. Hur mycket CO2 tål fisken igentligen?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #20
            Vet inte hur mycket fisken tål men man brukar nämna ca. 25mg/l CO2 som ett slags optimalt värde. Ligger man inom det gröna området i tabellen http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php så har man hamnat rätt. Det är i praktiken inte helt lätt att lösa så mycket CO2 i vatten att man uppnår för fisken farliga nivåer, undantaget akvarier med väldigt liten vattenvolym. Men som nämns i artikeln nedan så gäller det ju att ha koll på allt man tillsätter i akvariet t. ex. foder, mediciner eller andra preparat, för mycket leder till problem.
            Här är en länk som beskriver en del om CO2:

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Halloj!
              Råkade få syn på Amanos största, och sista projekt.
              Vet inte i vilken tråd jag skall lägga filmen, men tänkte att den kunde passa här.
              Ni har säkert redan sett detta tidigare - om inte, så är det värt en titt.

              Ha det bäst!


              Buy my book! Signed copies shipping worldwide https://www.georgefarmerstudios.com/bookThis is the world's biggest and best aquascape. Florestas Submersas is ...

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #22
                Resa till Lissbon står på att göra listan . Var i Portugal 2017 men då var det Porto som gällde. Man kan ju bara undra vilken teknik man använder till dessa gigantiska växtakvarium. Här blir det tillsats av CO2 på en helt annan nivå... Tack för filmen Mats, har inte sett just den tidigare.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Resa till Lissbon står på att göra listan . Var i Portugal 2017 men då var det Porto som gällde. Man kan ju bara undra vilken teknik man använder till dessa gigantiska växtakvarium. Här blir det tillsats av CO2 på en helt annan nivå... Tack för filmen Mats, har inte sett just den tidigare.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj!
                    Råkade få syn på Amanos största, och sista projekt.
                    Vet inte i vilken tråd jag skall lägga filmen, men tänkte att den kunde passa här.
                    Ni har säkert redan sett detta tidigare - om inte, så är det värt en titt.

                    Ha det bäst!


                    https://www.youtube.com/watch?v=jQVZ1jI_XFI
                    Jag har varit på plats och sett den utställningen, riktigt häftig! 100+ stim av diverse nanofiskar försvinner i det stora karet.

                    Kommentar

                    • Mikael Lindqvist
                      • January 2019
                      • 69

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Det handlar mer om KH kopplat till pH (se tabell http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php). pH i sig behöver inte vara något problem utan vattnets buffrande förmåga. Kalkhaltigt material buffrar pH vilket gör det knepigare att få det pH man önskar och därmed lämplig nivå av CO2. Säg att utgångsvattnet har värde pH 7,0 och KH 3, så bör man enligt tabell sikta på pH 6,6 för att ha ca. 23ppm CO2 i vattnet. Men har man kalkhaltigt material i karet kommer detta att buffra pH och försöka motverka pH sänkning, vilket gör att det behövs mera syra (kolsyra/CO2) för att trycka ner pH till önskat värde.
                      Tackar så hemskt mycket. Känns som jag rätat ut en del frågetecken nu.

                      Kommentar

                      • Memory
                        • October 2012
                        • 78

                        #26
                        Hur går det med karet? Några nya bilder?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Det handlar mer om KH kopplat till pH (se tabell http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php). pH i sig behöver inte vara något problem utan vattnets buffrande förmåga. Kalkhaltigt material buffrar pH vilket gör det knepigare att få det pH man önskar och därmed lämplig nivå av CO2. Säg att utgångsvattnet har värde pH 7,0 och KH 3, så bör man enligt tabell sikta på pH 6,6 för att ha ca. 23ppm CO2 i vattnet. Men har man kalkhaltigt material i karet kommer detta att buffra pH och försöka motverka pH sänkning, vilket gör att det behövs mera syra (kolsyra/CO2) för att trycka ner pH till önskat värde.
                          Ja och det blir väl lite av ett moment 22 vad jag förstår, dvs man vill ju buffra upp ett mjukt vatten (lågt kh) för att förhindra en ph krasch vilket i sin tur leder till att man då måste tillföra mer Co2. De råd jag har sett har varit att alltid säkerställa ett kh på minst 4-5 innan man tillsätter Co2

                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #28
                            Ursprungligen postat av Memory
                            Hur går det med karet? Några nya bilder?
                            Mest en kamp mot diverse alger etc., så det är inte mycket att visa. Men jag skall kolla ifall det går att få till en hygglig bild i kväll eller så.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja och det blir väl lite av ett moment 22 vad jag förstår, dvs man vill ju buffra upp ett mjukt vatten (lågt kh) för att förhindra en ph krasch vilket i sin tur leder till att man då måste tillföra mer Co2. De råd jag har sett har varit att alltid säkerställa ett kh på minst 4-5 innan man tillsätter Co2
                              Någon anledning till att labba med KH har aldrig varit aktuellt för min del. Trots lågt KH i kranvattnet KH2-3 så har alltid problemet genom åren varit att få ner pH. Ibland kanske en pH-krasch varit en dröm.. Men risken för en krasch känns som fullständigt obefintlig i mitt fall. Som jag nämnt tidigare så kan jag däremot tänka mig att man får problem om man okontrollerat tillför CO2 i en liten vattenvolym. Allt blir ifs. lite lurigare i ett litet kar, typ nano.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2883

                                #30
                                Smältande växter och kamp mot alger, som sagt. Har inte heller vågat trimma växterna fullt ut för att inte förlora för mycket växtmassa i nuläget. Men det börjar rätta till sig så smått.. En del förändringar blir det ju under kommande månader när växterna tagit fart. Pinnatifidan breder lätt ut sig verkar det som och det kan bli en växt som kommer att få ta en del plats i detta scapet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...