långa farbrorns

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carlpet
    • November 2017
    • 6

    långa farbrorns


    I den tråden kommer jag att beskriva mina långsamt framskidande projekt I min källare, men först en liten backstory.

    Ungdom
    Jag är en farbror lite över 50 uppvuxen pa öland. I lägre tånåren hade jag ett passionerat akvarie intresse. Jag hade flera akvarier och gick mot strömmen och försökte ha sydamerikanska fiskar i mitt stenhårda ölandsvatten(DH 20), jag avhärdade med oxalsyra, ganska slabbigt när man behöver ett par hundra liter. Jag färgade korkoplasten bla men brontomylblått(antimögel medel), hade massor av tidskriften akvariet, otroligt bra tycker jag fortfarande. Varfär skriver man inte artiklar som i vetenskapliga tidskrifter numera? Jag pryade I Kjell F’s akvarieaffär I Kalmar(kaptensgatan eller natt). Jag begrep exakt inget om akvarieväxter och alger, anektot jag hade en monsterarot i akvariet som skulle suga upp näringen för att slippa alger. Följden blev att den gjorde just det och jag fick fantastikt mkt cyano... Mot slutet hade jag Malawi som var lättare med mitt vatten men da började andra intressen ta över, som tex starköl. Hursom helst tände akvarierna mitt intresse för kemi och biologi och det har jag jobbat med sen dess. Därför jobbar jag i tyskland sedan ett antal år, mitt tangentbord saknar å, sa jag hoppas ni kan överse med det.

    återkomst
    For ungefär 10 år sedan kopte jag ett beg 250 l och läste på som en galning, bla pa zoopet. Fattade lite om estimativa index och hur man använder PMD, under ngra ar hade jag ocksa CO2. Jag tröttnade till sist, jag tyckte det var stressande med att behöva sköta akvariet sa nogrannt. Jag har sedan dess haft kortare belysnings tid och rätt glesa vattenbyten(3-6 vecka) och liten fisk last. Eftersom jag veckopendlar fick fiskarna bara mat to-sö, veilket kanske var bra. Jag kan inte ha ngra krävande växter men det har funkat ända. Jag har ocksa fattat lite mer vad jag gillar med akvariet, sma fiskar som har en chans att bete sig ngt sånär naturligt. Jag har en regel: ingen fisk längre än 10% av akvariets längd. Det triggades efter att min skalar hanne som lekte och hade frisimmande ett antal ganger jagade ihjäl sin hona. Känndes olustigt tyckte jag. Under denna lata period hade jag under ngra ar iden att inte kopa ngra nya fiskar utan malet var att lata fiskarnas yngel klara generations växlingarna. Jag hade ancistrus, pallett ciklider och guppy (bild nedan). Jag blev tvungen att skatta bestandet ibland men det gick ganska bra. Palleterna drev bara upp yngel under julen då jag matade varje dag. Jag hade även rosentetra som jag fyllde på, det fick inga yngel. Jag har under de sista åren varit lite frusterad eftersom jag ville lite mer. Nyligen flyttade vi till ett nytt hus med källare och där finns det möjligheter....


    Drömmen
    Är nu tror jag, för ngra veckor sedan köpte jag 3 akvarier på runt 600 liter. I dem kan kag ha nästan exakt det jag vill utom möjligen altum scalarer för de är inte så höga. Vattnet kommer från stockholm och har DH 4 vilket känns bra. Jag kommer att skynda langsamt och kora ingång ett akvarium i taget. Just nu känns det som akvarium 1 blir Malawi och akvarium 2 blir stora jordätare. Jag ska är inte händig och kommer att dokumenera mina änetyr till nöje för er andra. Jag kommer så klart fråga om råd, tex begriper jag inte vitsen med rörsystemet och de borrade hålen i sidan. Hur jag ska rigga filterfacken med matta etc.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Vilken rolig tillbakablick - och dessutom en dröm som du säkerligen kommer att fixa. Välkommen till Zoopet

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    Arbetssätt...