Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Mitt Rio 240

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Mitt Rio 240

Detta är min första planering för mitt nya kar. Just nu står det helt tomt men har lagt en beställnig på grus, växtsubstrat och vattentest. Ska börja fylla det när det finns på plats. Har inte beställt växter ännu pga att den sidan jag vill beställa ifrån har slutsålt Min närsmaste zoobutik har också slut på det mesta.

Akvarium: Rio 240liter.
    - Belysning: MultiLux LED 2x29W.
    - LED-lysrör: 1st Day och 1st Nature.
    - Pump: Eccoflow 600liter/tim.
    - Filter: BioFlow M. Filtermaterial ingår.
    - Doppvärmare: Juwel 200W.

Mått: 121x41x55cm.

Tillhörande bakgurnd, svart/vit

Fiskar:
    6st Scaralre (ej altum) antingen platinum eller svart
    3 st siamesiska algätare

Stimfisk alternativ:
    Citrontetror
    Diamantetra
    Kittytetra
    Rödryggstetra
    Sorongs regnbågsfisk
    dolkstickstetra

Lite mer riskabla alternativ:
    Smaragdrasbora
    kolglödstetra

Växter:
    Vallisneria americana
    Vallisneria spiralis
    Microsorum pteropus
    hygroryza aristata
    Crinum calamistratum
    ​​​​​​
    Dekoration:
    Vertikal mangrove rot/ fler små
    Stenar (okänd typ) Har plockat själv och har inte påverkat vattenvärdena i mitt 60-lietrs kar.

Bottenmaterial:

Akvariegrus-Haley 1,5-2,5mm Svart
    Länk

Manado JBL (bottensubstarat)
    Länk

Övrigt:
    Aquasafe
    Tetra vattentest 6 in one

Detdär med fiskar har jag lång tid på mig att bestäma, har nämligen tänkt att Cykla akvariet ett bra tag. Inredningen är iaf anpassad eter Scalare. Har vädligt svårt att bestämma mig för om jag ska ha svara eller vita. Eftersom att jag vill ha vit bakgrund så blir svart snyggast, men gruset är mörkt. Sedan kommer ju bakgrunden tvåsidad så det går att byta till svart. Men när jag väl skaffar fiskar så försöker jag att skaffa allt samtidigt för att inte få problem med rivaliet. Hoppas dock inte att det överbelastar akvariet. Jag är inte heller helt säker på om jag ska 5 eller 6 st Scalare. I min drömvärld ska jag ha ett stim smaragdrasboror tillsammans med dem, men det är lite orealistiskt

Jag har tänkt att köra på 10 ljustimmar för växternas skull. Det finns inga försnter som kan påverka algtillväxten och förhoppningsvis kan växterna konkurera ut algerna. Algätarna gör väl också ett helt okej jobb. Jag har inga erfaranheter av Co2 och annat som hör till högtekonoligoska växtakvarium så tänker försöka utan. Förhppningvis så behövs det inte eftersom att jag bara ska ha växter längs sidorna. Jag har köpt lite växtsubstrat som både hjälper till att bygga upplite höjd längs sidorna och med växterna.

Manado är inget näringssubstrat ifall du tänkt ha det under sanden eller så. Tänk också på att svart grus "äter upp" ljuset så min erfarenhet från svart grus är att det blir rätt dystert i karet. Dom växter du valt klara sig gott utan CO2, så det blir säkert inga problem. Men fundera på ev. näringssubstrat under Manado eller sand, iaf. där växterna skall vara. Har själv ett Juwel Rio 180l på gång, vad nu kan bli i det karet.. Planering osv, är ju halva nöjet .

Kommentera

Förresten, jag hade nog valt en kortare belysningsperiod för att undvika algproblem. Starta med 6tim/dygn första veckorna medan växterna rotar sig och förläng till max 8timmar/dygn är mitt råd. För lång belysningstid gör problemet med CO2-brist kännbart och gynnar bara algerna.

Kommentera

Jag trodde ärligt att det var ett näringssubstrat
        Jaja det var otroligt rabatterat och de 40 kronorna jag spenderade på det gjorde att jag fick gratis frakt så jag gick plus på att köpa det...

Kommentera

När det gäller näringssubstrat så har JBL något som heter Aquabasis plus: Länk.

Kommentera

Tack för tipset! Ska minska antalet timmar också. Jag gör allt för att slippa alger, speceillt om jag ska ha vit bakgund...

Kommentera

Ska bli roligt att få följa ditt kar. Vi har ju samma kar och jag är väldigt nöjd med det.
              Med vänlig hälsning Linda

Kommentera

Kul projekt! Jag har också ett sådant kar och är nöjd med det. Tror, som du själv är inne på, att kolglödstetror riskerar att bli uppätna av scalarerna. En högryggad tetra är nog ett säkrare alternativ. Siameser är grymma algätare men blir på sikt rätt stora (och äter även annat än alger). Vissa handlare tillåter att man byter in dem mot mindre när de blivit stora så kanske kan det vara ett alternativ. Sex vuxna scalarer kan nog också få det trångt i karet, men som ungfiskar lär det gå bra. Karet är tillräckligt högt för dem i alla fall. Vilken färg man väljer är ju en smaksak, ta den som känns bäst för dig. Själv gillar jag redbacks .

Kommentera

Hur går det med projektet?

Kommentera

Sparar...
                  X