Nytt försök med diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenamariaC
    • February 2014
    • 35

    Nytt försök med diskus

    Hoppas man inte blir alltför utskämd nu men gick snabbare än väntat med nya diskusar haha. Ramlar man av hästen så är det bästa komma upp igen så fort som möjligt heter det ju. Sanerade mitt akvarium och filter med ättika efter fått bakterier i det. Flyttade över de överlevande malarna och räkorna samt växter till ett mindre akvarium och började om från början. Tänkte att jag kan lika gärna göra om det helt nu så blev sandbotten istället för mörkt grus. Tvättade av mina finaste stenar efter legat i ättikbad, kan rekommendera kaffesump som skrubb, funkade bra till att få bort alger. Köpte en en stor rot.
    4 Scalarer fick bli försökskaniner och flytta in efter att karen stått några dagar, de verkade trivas och var pigga och glada så när en annons kom ut om 6 månader gamla gula diskusar kände jag att jag ville passa på. Gillar gula skarpt även om jag vet att de inte kommer förbli gula. Så blev en resa på drygt tjugo mil och fem individer, säljaren som var en tysk uppfödare och gammal i gamet rekommenderade att alltid ha udda antal diskusar så var det mindre risk att nån blev mobbad.
    Har ett vision 260 liters, börjar redan drömma om att uppgradera till dubbla! Har original innefilter kvar och ett eheim eco ytterfilter samt två värmare. De hade gått i 28 grader så försöker hålla det på det. Testar lägga in en länk till en film jag postade på Instagram.

  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    fina verkligen! Sen kan du dra ner en jädra massa rötter och grenar så ökar tryggheten och dem får ett mysigare rörelsemönster, när dem sicksackar genom grenverken Och så får ju en ev, utstött stackare en chans att hålla sig utom synhåll och också lite skydd.
    Senast redigerad av åheim; 05 December 2018, 14:11.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • LenamariaC
      • February 2014
      • 35

      #3
      Har en stor rot som just nu flyter, tycker det ser rätt fränt ut när den sticker ner i vattnet uppifrån så tänkte nästan binda fast den så den håller sig där. Men kanske bättre för fiskarna om den är på botten?! Hur länge brukar nya rötter slemma och lukta förresten? Tar upp och tvättar av denna ibland...en mangroverot

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Jättefina diskusar

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Åh, vad kul. Alltid lika härligt att få en ny tråd om diskusar att följa. Tror absolut du tog rätt beslut och började direkt igen. Och jag kam bara hålla med de tidigare, ser ut att vara pigga och fina diskusar . Så en fråga då från en nybörjare som jag....förblir inte gula diskusar gula, mattas de av eller vad händer med den gula färgen?

          Kommentar

          • LenamariaC
            • February 2014
            • 35

            #6
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Åh, vad kul. Alltid lika härligt att få en ny tråd om diskusar att följa. Tror absolut du tog rätt beslut och började direkt igen. Och jag kam bara hålla med de tidigare, ser ut att vara pigga och fina diskusar . Så en fråga då från en nybörjare som jag....förblir inte gula diskusar gula, mattas de av eller vad händer med den gula färgen?

            Jag hittade massa spännande videos på youtube som jag plöjde igenom efter första fiaskot. Bla en föreläsning där han som höll i det berättade att gula blir orangea el röda av det röda i maten sen går det säkert att undvika har ju sett vuxna gula så...men dessas föräldrar var röda så är väl mest troligt att de blir det med?!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #7
              Ursprungligen postat av LenamariaC


              Jag hittade massa spännande videos på youtube som jag plöjde igenom efter första fiaskot. Bla en föreläsning där han som höll i det berättade att gula blir orangea el röda av det röda i maten sen går det säkert att undvika har ju sett vuxna gula så...men dessas föräldrar var röda så är väl mest troligt att de blir det med?!
              Javisst det har jag ju också hört nu när du säger det. Men det finns ju vuxna gula också så kanske skall du kolla med någon som har gula vad de ger dem för mat. Men rött är ju snyggt det också. Håller tummarna för dig nu, så blir denna gång säkert lyckad.

              Kommentar

              • LenamariaC
                • February 2014
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Javisst det har jag ju också hört nu när du säger det. Men det finns ju vuxna gula också så kanske skall du kolla med någon som har gula vad de ger dem för mat. Men rött är ju snyggt det också. Håller tummarna för dig nu, så blir denna gång säkert lyckad.
                Kanske skulle göra det. Men blir nog rätt begränsad kost då?!
                Tack! Hoppas på det!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Kul med en ny discustråd! Önskar dig all lycka med dina nya fina!

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av LenamariaC

                    Kanske skulle göra det. Men blir nog rätt begränsad kost då?!
                    Tack! Hoppas på det!
                    Ja, då måste du undvika all kost med karotenoida pigment (röda, och istället hitta mat med gula). Dvs du måste undvika de flesta kommersiella fiskfoder, även de för diskus.

                    Om du bestämmer dig för att den gula färgen känns viktig så kan du meddela mig så kan jag hjälpa till lite med val av foder och recept. Men är du ny med diskus har du kanske nog med annat

                    Kommentar

                    • LenamariaC
                      • February 2014
                      • 35

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Ja, då måste du undvika all kost med karotenoida pigment (röda, och istället hitta mat med gula). Dvs du måste undvika de flesta kommersiella fiskfoder, även de för diskus.

                      Om du bestämmer dig för att den gula färgen känns viktig så kan du meddela mig så kan jag hjälpa till lite med val av foder och recept. Men är du ny med diskus har du kanske nog med annat
                      Tack! Ja jag tror jag kör på att göra det så enkelt som möjligt denna gången haha. Men köper jag nån gång andra gula så hör jag av mig

                      Kommentar

                      • LenamariaC
                        • February 2014
                        • 35

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Kul med en ny discustråd! Önskar dig all lycka med dina nya fina!
                        Tack

                        Kommentar

                        • LenamariaC
                          • February 2014
                          • 35

                          #13
                          Vilka algätare är lämpliga ihop med diskus?

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av LenamariaC
                            Vilka algätare är lämpliga ihop med diskus?
                            Ancistrus och Corydoras har fungerat fint för mig.

                            Kommentar

                            • LenamariaC
                              • February 2014
                              • 35

                              #15
                              Ursprungligen postat av LoGeek

                              Ancistrus och Corydoras har fungerat fint för mig.
                              Okej tack. Vill ju helst ha nån ancistrus men var rädd för att de kanske äter på diskusarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...