Nytt försök med diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #16
    Ursprungligen postat av LenamariaC

    Okej tack. Vill ju helst ha nån ancistrus men var rädd för att de kanske äter på diskusarna.
    Hej, jag valde bort ancistrus för att jag hörde att de var rom tjuvar, har även hört att ancistrus kan äta av sekretet som diskusar har för att föda sina ungar. Men om detta bara är ryckten vet jag inte......

    Kommentar

    • LenamariaC
      • February 2014
      • 35

      #17
      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Hej, jag valde bort ancistrus för att jag hörde att de var rom tjuvar, har även hört att ancistrus kan äta av sekretet som diskusar har för att föda sina ungar. Men om detta bara är ryckten vet jag inte......
      Hej, hm trist om det händer men finns väl inga andra som äter algerna på glaset? Aldrig haft problem med det men nu blir de gröna snabbt.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #18
        Som sagt, detta är bara något som jag hört. Jag använder svamp varje vecka på rutors insida i samband med vattenbytet. Mina kar får ju direkt sol ljus så det är bara att bekämpa algerna på lämpligt sätt.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Har man diskus man vill dra upp yngel på har man ju lämpligtvis inga algätare eller andra fiskar i karet...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #20
            Hur mår discusarna?

            Kommentar

            • LenamariaC
              • February 2014
              • 35

              #21
              Ursprungligen postat av Nando
              Hur mår discusarna?
              De mår väldigt bra Nyfikna och hungriga. Äter från handen nu så känns kul! Ger dock snart upp min nya rot som bara är full med trådar och vitt slem, kanske ofarligt men ser inte kul ut...läste att du Nando använder syren, tvättar man bara av färska grenar då el hur gör man med dem?
              Senast redigerad av LenamariaC; 15 December 2018, 14:24.

              Kommentar

              • Memory
                • October 2012
                • 78

                #22
                Det vita slemmet på rötterna försvinner efter några veckor.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #23
                  Ursprungligen postat av LenamariaC

                  De mår väldigt bra Nyfikna och hungriga. Äter från handen nu så känns kul! Ger dock snart upp min nya rot som bara är full med trådar och vitt slem, kanske ofarligt men ser inte kul ut...läste att du Nando använder syren, tvättar man bara av färska grenar då el hur gör man med dem?
                  Hej, förlåt för sent svar. Jag har torkat syrengrenarna först och alltså inte använt färska. När de är torra har jag sedan blötlagt dem några veckor och borstat av dem då och då samt bytt vatten. Det kan bli vitt slem på grenen en tid i karet ändå men det är ofarligt. Vissa fiskar, typ ancistrus, verkar äta av det. Jag får sådant slem även på köperötter. Om din rot sitter okej till i karet kan du ju ta upp den och borsta av slemmet med en ren diskborste. Eller så väntar du bara så löser det sig av sig självt. Lycka till!

                  Kommentar

                  • LenamariaC
                    • February 2014
                    • 35

                    #24
                    Roten får va kvar så får den väl vara luden under tiden
                    Än så länge verkar diskusarna må bra, fått lite sällskap av ett gäng riotertor. Men ibland är de extra lättskrämda och gömmer sig när man kommer, lite tråkigt.

                    Kommentar

                    • LenamariaC
                      • February 2014
                      • 35

                      #25
                      Så har första problemet dykt upp...den ena diskusen har dragit sig undan och bleknat lite. Såg idag två vita utstickande prickar på var sida av den. Tänkte testa sätta den i saltbad idag. Har ni salt i akvariet? Fått för mig att jag hört att diskusar inte vill ha salt i vattnet?!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...