I skuggan under en torvrot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hydrocephalus
    • September 2018
    • 12

    I skuggan under en torvrot

    Hej!

    Jag har läst om olika projekt här på forumet, och tänkte skriva något om mitt eget. På många sätt kommer det säkert påminna om andra nybörjarprojekt - stora drömmar och liten erfarenhet - men någon har kanske nytta av mina upplevelser. Fokus för skrivandet blir mitt nyinköpta Juwel Lido 200 L. När jag senast hade akvarium, i början av 2000-talet, handlade akvarieböckerna mest om biotoper. Jag försökte själv att återskapa olika sydamerikanska biotoper med tetror, palettciklider, rötter etc. Min tanke denna gång var först att dyka ner i biotopvärldarna på nytt (jag funderade på Sri Lanka) men sedan fastnade jag för aquascapes istället. Detta projekt har alltså bytt inriktning och kommit att handla om landskap och växter istället.

    Till saken, här har vi akvariet.



    Jag använder Juwels akvariemöbel och har lagt en plastmatta under för att spara på trägolvet. För att få lite mer intressant belysning köpte jag en LED-list (Osram Tubekit LED06 från Bauhaus) och satte upp bakom akvariets ovankant. Sedan klistrade jag på halvgenomskinlig plastfilm (Kindstrands i Göteborg) på akvariets baksida. Man behövde inte limma fast den, utan sprutade vatten på glaset med sprayflaska, och tryckte sedan ut plastfilmen med fönsterskrapa. Det blev ganska fint ljus, särskilt när akvariet var fyllt med vatten och glaset blåfärgade det hela.



    När jag skulle inreda akvariet hade jag lite ont om bra frigolit, så jag gjorde en speciallösning med en plastback och frigolitremsorna som kom med akvariet.




    Det kändes onödigt och tråkigt att köpa aquascape-stenar, så jag lånade lite från naturen. Förhoppningsvis släpper de inte ifrån sig några otrevliga metaller. Alla mikroorganismer borde i varje fall vara döda, för jag lät stenarna ligga i ugnen en-två timmar.

    Senast redigerad av Hydrocephalus; 02 November 2018, 16:03.
  • Hydrocephalus
    • September 2018
    • 12

    #2
    Efter en hel del pill lyckades jag få ihop ett landskap som såg ut ungefär som jag tänkt mig.



    Det är sex sorters substrat inblandade: Aquaels naturfärgade grus i storlekarna 1,4-2 mm, 3-5 mm och 5-10 mm, Aquaels vitfärgade grus, Aquaels vitfärgade sand och JBL:s bruna Manado-substrat. Min tanke var att ha små korn i förgrunden och stora i bakgrunden. Det gav kanske inte den djupverkan som jag hoppades på, men något i den riktningen i varje fall.

    I ett utslag av allmän sparsamhet köpte jag bara fem krukor med växter. Jag hoppas att de breder ut sig lite, annars får jag köpa fler. I förgrunden har jag Micranthemum sp. Monte Carlo, och i bakgrunden Bacopa Monnieri samt Hydrocotyle leucocephala.



    Idag fyllde jag på det sista av vattnet. Såhär ser det ut, det morgonrufsiga akvariet!



    Jag hoppas ni uppskattade läsningen. Kom gärna med kommentarer eller förslag, jag tänker uppdatera kontinuerligt, så får vi se hur det utvecklar sig.
    Senast redigerad av Hydrocephalus; 02 November 2018, 15:58.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Spännande, ser redan bra ut, följer ditt projekt med glädje. Lycka till.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Tack för en fin redogörelse. Bacopa monnieri har jag själv, men får kanske prova de andra två växterna. Har du tänkt tillföra CO2? Vad har du tänkt ha för fiskar?

        Kommentar

        • Hydrocephalus
          • September 2018
          • 12

          #5
          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Spännande, ser redan bra ut, följer ditt projekt med glädje. Lycka till.
          Tack så mycket, det kommer nog en uppdatering ganska snart!

          Ursprungligen postat av stefant
          Tack för en fin redogörelse. Bacopa monnieri har jag själv, men får kanske prova de andra två växterna. Har du tänkt tillföra CO2? Vad har du tänkt ha för fiskar?
          Så kul! Jag tycker om Bacopa. Mina ser lite bleka ut för tillfället, men de kanske repar sig. Än så länge tänkte jag inget CO2, men om det går för trögt kanske jag prövar det längre fram. Faktiskt är det helt obestämt vilka fiskar det blir. Som sagt gillar jag egentligen biotoptanken, och hade tänkt kombinera kopparbarb, pärlemorrasbora och bäckgrönling i en ceylonsk skogsbäck-biotop. Nu blir det kanske snarare en mer ljusvänlig tetra eller barb, plus en algätande mal (troligtvis Ancistrus). Jag tänkte klura på det tills akvariet är lite mer moget, om 2-3 veckor.

          Senast redigerad av Hydrocephalus; 03 November 2018, 22:10. Anledning: Fel namn

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Ser verkligen ut som ett spännande projekt! Ska bli kul att få följa dig!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Pärlemorrasbora har jag varit inne på själv, men aldrig sett den i någon affär. Vadå för grönling? Hittar inget vid sökning...

              Kommentar

              • Hydrocephalus
                • September 2018
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Ser verkligen ut som ett spännande projekt! Ska bli kul att få följa dig!
                Tack, jag ska försöka hålla det spännande!

                Ursprungligen postat av stefant
                Pärlemorrasbora har jag varit inne på själv, men aldrig sett den i någon affär. Vadå för grönling? Hittar inget vid sökning...
                Det kunde jag sagt, men Sri Lanka-biotopen var en skrivbordsidé helt och hållet - jag vet inte om arterna finns tillgängliga i akvariehandeln. Grönlingen som jag tänkte på är säkert mycket ovanlig, men heter i varje fall Schistura notostigma. Som jag förstod det är det en av få grönlingarter som lever på Sri Lanka, och det kändes som att den var lagom i storlek för att leva med rasbororna och barberna.

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  Tack för svaret. Ja, grönlingen skulle nog vara svår att få tag i.

                  Kommentar

                  • Hydrocephalus
                    • September 2018
                    • 12

                    #10
                    Saker händer i akvariet! För det första bildades en vitaktig beläggning på min torvrot.



                    Vad jag kan läsa mig till är detta ganska vanligt, och brukar försvinna med tiden. Någonstans stod det att det var stärkelse, och det verkar ganska rimligt, för det ser ut som vatten och potatismjöl. Jag skrapade i varje fall bort det och lät filtret suga upp de omkringflytande flagorna.

                    Nästa sak är att jag - lite oplanerat - satte igång med projektet att omvandla torvroten till ett träd. Jag köpte Taxiphyllum sp. ”spiky” och band fast här och var. Det känns lite experimentellt, men vi får se om det blir snyggt när man ansar.

                    Senast redigerad av Hydrocephalus; 06 November 2018, 07:28.

                    Kommentar

                    • Hydrocephalus
                      • September 2018
                      • 12

                      #11
                      Igår flyttade de första fiskarna in: fem små otocinclusar. Det var kanske i tidigaste laget, men jag började se grönalger, och vill gärna sätta stopp för invasionen på ett tidigt stadium. Jag passade också på att plantera in lite mer Micranthemum sp. Monte Carlo. Än så länge mår otocinclusarna bra och simmar runt i sitt lilla stim. Om de trivs tänkte jag kanske bygga på stimmet med ytterligare fem - vi får se. Ni kanske funderar på hur jag fick grönalger på bara två veckor, men det ska sägas att jag pillade i lite växtnäring i tisdags. Jag tänkte att växterna kanske behövde det, nu när jag inte har soil eller så. Växtvolymen är dock relativt liten i förhållande till vattenvolymen, och det blev säkert lite för mycket av det goda.


                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #12
                        Hur har det gått med de nyinköpta?
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Hydrocephalus
                          • September 2018
                          • 12

                          #13
                          Ursprungligen postat av LindaAlgo
                          Hur har det gått med de nyinköpta?
                          Alla lever än så länge! Otocinclusarna är mycket effektiva i sitt ätande: De rensade först rutorna, sedan roten, och nu sanden från alger. Dessutom rensade de bort den vita beläggningen från roten. Jag har inte känslan av att de ätit av den vita beläggningen, mer att de "nosat sönder" den och att smådelarna sugits in i filtret.

                          Såhär såg akvariet ut igårkväll:



                          Jag hoppas att javamossan suger sig fast snart, för det ser lite tokigt ut med alla snören.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #14
                            Det ser lovande ut! Speciellt när du som säger har växt till sig.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hydrocephalus



                              Jag hoppas att javamossan suger sig fast snart, för det ser lite tokigt ut med alla snören.
                              Då kan jag rekommendera svart eller grön sytråd! Syns inte och du bara lindar den runt roten utan att knyta den! Den förmultnat bort av sig själv också, kan det bli bättre
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...