Tillbaka till Diskus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manado
    • August 2013
    • 144

    Ursprungligen postat av c90368
    Förmodligen har du köpt Hyphessobrycon socolofi Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
    Vilket är en mycket trevlig tetra, om man inte har betalat priset för den man trodde man handlade
    https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=454


    Den "äkta" Hyphessobrycon erythrostigma har en något annan form på framkroppen och mer utvecklade fenor

    https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444


    Tack för att du uppmärksammade mig på det. Bra filmer och länkar:-) Jag får kolla upp det noggrannare nästa gång jag är på butiken. Jag kommer inte ihåg priset men jag är ganska säker på att det stod ”Dolkstickstetra” !
    Antar att det är stor skillnad i pris på dom här arterna, eller?

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Brukar vara det eftersom den äkta Dolsticksteran är svårodlad och de flesta som säljs är vildfångade, medan Prickfenstetran är förhållandevis lättodlad.

      Men du behöver inte vara besviken på de fiskar du har köpt. De ovan på min film köpte jag medvetet för de är mycket trevliga, men kanske inte lika "fina". Fördelen med Prickfenstetran är att de blir upp till 5 centimeter, medan den äkta kan bli upp till 8 centimeter och hannarna kan bli lite väl stora.

      Nu råkade bägge varianterna vara vildfångade i denna lista och då är priset ganska lika
      ​​​​​​​


      Lesser Bleeding Heart Tetra Hyphessobrycon Socolofi M/l wild 62kr Ruinemans 2019-08-12
      Bleeding Heart Tetra Hyphessobrycon Erythrostigma M/l wild 76kr Ruinemans 2019-08-12
      Senast redigerad av c90368; 12 August 2019, 16:45.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Manado
        • August 2013
        • 144

        Frågade på butiken idag och de hävdar att det är den äkta Dolkstickstetran, det står också H. Erythrostigma på lappen på akvariet. Jag får väl hoppas på att det stämmer annars får jag vara nöjd ändå som du skriver.

        Kommentar

        • Manado
          • August 2013
          • 144

          Har passat på att göra rent BTN bakgrunden innan den nya gruppen diskus flyttarna, vill ju undvika att stressa dom, blev riktigt bra tycker jag. Jag har också lagt i några syrengrenar och flyttat rötterna lite.
          Nu har jag 5 Fjärilar, 8 Dolkstickstetra(hoppas jag), drygt 10 Sterebai, 2 Panda, 3 Rödmunstetra, 18 Vinkeltetra, 20 Fantomtetra och en stackars ensam Rosentetra.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Manado
            Frågade på butiken idag och de hävdar att det är den äkta Dolkstickstetran, det står också H. Erythrostigma på lappen på akvariet. Jag får väl hoppas på att det stämmer annars får jag vara nöjd ändå som du skriver.
            Då har du kanske råkat ut för samma sak som Thomas, han köpte "äkta" vara men tyvärr bara honor. Thomas läser säkert det här och kan förklara.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368

              Då har du kanske råkat ut för samma sak som Thomas, han köpte "äkta" vara men tyvärr bara honor. Thomas läser säkert det här och kan förklara.
              Jag läser allt, även om jag inte alltid skriver.....

              Det är som Maths skriver, jag köpte också dolkstickstetra men som ganska små. Köpte tolv stycken och allt eftersom de växte var det ingen som såg ut som de borde. Funderade på om det blivit fel och gick tillbaka till zoo affären, men det var rätt men han hade också bara honor. Jag fick beställa tre lite större dolkstickstetror så att man säkert såg att det var hanar. Och det funkade fint. Men fortfarande är dessa tre hanar mest intresserade av varandra

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Manado
                Har passat på att göra rent BTN bakgrunden innan den nya gruppen diskus flyttarna, vill ju undvika att stressa dom, blev riktigt bra tycker jag. Jag har också lagt i några syrengrenar och flyttat rötterna lite.
                Nu har jag 5 Fjärilar, 8 Dolkstickstetra(hoppas jag), drygt 10 Sterebai, 2 Panda, 3 Rödmunstetra, 18 Vinkeltetra, 20 Fantomtetra och en stackars ensam Rosentetra.
                grymt fint, hur gjorde du när du tvättade bakgrunden, tänkte tvätta min imorgon

                Kommentar

                • Manado
                  • August 2013
                  • 144

                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  grymt fint, hur gjorde du när du tvättade bakgrunden, tänkte tvätta min imorgon
                  Jag sprayar på Easy Carbo i samband med att jag gör VB. Sen väntar jag i 10 min innan jag fyller på vatten, under tiden som jag skrubbar lite med en diskborste. Vänta en till två veckor så är det rent!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Manado

                    Jag sprayar på Easy Carbo i samband med att jag gör VB. Sen väntar jag i 10 min innan jag fyller på vatten, under tiden som jag skrubbar lite med en diskborste. Vänta en till två veckor så är det rent!
                    Låter ju bra, men då måste karet stå tomt i en till två veckor, eller....

                    Kommentar

                    • Manado
                      • August 2013
                      • 144

                      Dags att packa upp nya gruppen, 4 Sakura red spoten green (ca 9 cm) och 5 Altum Cobolt (ca 8 cm) varav en är lite mindre typ 6 cm. Den har varit lite utanför gruppen som gått tillsammans senaste veckan så jag behöver bara betala för den om den tar sig. Nu blir det att koppa in och behandla med kloramin.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Åh spännande att få se denna kombination. från vem köper du?
                        jag har också ett gäng redspotted green. Men, jag som nu är ny i hobbyn och aldrig förstår det här med namn, Sakura vad är det? För det är väl inte fångstplats på odlade. Lika så Altum , cobolt har jag men inte Altum ......Hjälp mig lite vad ar skillnaden när diskus heter Sakura eller Altum mot mina vanliga utan dessa namn.

                        Kommentar

                        • Manado
                          • August 2013
                          • 144

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Låter ju bra, men då måste karet stå tomt i en till två veckor, eller....
                          Nej det behövs inte.
                          Jag hade både fisk och växter i och fyllde på med nytt vatten efter 10-15 minuter.
                          Det är såklart bättre utan levande i, då behöver man inte vara rädd för att det skall bli för höga värden efteråt.

                          Kommentar

                          • Manado
                            • August 2013
                            • 144

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Åh spännande att få se denna kombination. från vem köper du?
                            jag har också ett gäng redspotted green. Men, jag som nu är ny i hobbyn och aldrig förstår det här med namn, Sakura vad är det? För det är väl inte fångstplats på odlade. Lika så Altum , cobolt har jag men inte Altum ......Hjälp mig lite vad ar skillnaden när diskus heter Sakura eller Altum mot mina vanliga utan dessa namn.
                            Jag har köpt av Akvariehobby/Djurhobby i Uppsala och han importerar tillsammans med Tony i Trollhättan och fisken kommer alltså från KL discusfarm i Malaysia. Jag tror att det är dom som sätter namnen beroende på hur de korsar olika stammar men jag är ju ännu nyare i hobbyn än vad du är så jag hoppas att någon annan kan svara på det.

                            Kommentar

                            • Manado
                              • August 2013
                              • 144

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 
Visningar: 0
Storlek: 546,9 KB
ID: 2406993 Nu är domprost plats och håller sig passiva i ett hörn. Men det känns bra att dom inte gömt sig långt in i akvariet, dom verkar lite nyfikna i alla fall Förutom Lillen som jag inte hittar!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ge dem tid. När jag köpte mina första fick jag också med en liten utan kostnad. Han ör idag lika stor som de största. Det tog honom bar lite längre tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...