Rostfritt stål i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bullshark
    • December 2016
    • 30

    Rostfritt stål i akvarium

    Ska bygga ett stenröse i flera olika plan med naturliga mysiga grottor till det malakvarium jag har på gång. Tänker limma fast stenar av olika storlek på en platta och bygga på den avsmalnande uppåt, ska bli ca 30-35 cm högt. Inuti skapar och avspärrar jag separata naturliga grottor där fler malar kan samsas om samma stenröse. Tillverkar tre plattor som ska stå i någon sorts medaljpodie formation, ungefär som ett korallrev fast i sötvatten. Vad vore det enklaste och billigaste materialet att ha som platta? Kan man använda rostfritt stål som byggmaterial i ett akvarium? Byggde förvisso ett höghus av kolsten i fyra våningar med 4 mm tjock glasruta som platta för 15 år sedan, men glas är dyrt för att täcka säg 50-60 cm brett och 30 cm djupt stenröse i tre olika delar som ska stå på tre olika höjder. Dels för att det inte ska kunna underminera bygget, dels för att få olika höjd, behöver jag montera ben på plattans undersida så allt står förankrat i botten. Vilket material och i vilket format föreslår ni? Vad och var finns det för formpressat stål man kan köpa i en vanlig butik? Vill helst bara ha sandsten så det ser enhetligt ut. Bortsett från akvariebutikerna, var hittar man lämplig sandsten i vårt land (bor i Uppsala)?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Rostfritt stål går fint i akvarium. Vad som blir bäst som bas för dina stenrösen vet jag dock inte.

    Titta sista sidorna på Camenius projekttråd och se vilka fina stenrösen han skapat med frigolit som bas.

    Kommentar

    • Bullshark
      • December 2016
      • 30

      #3
      Tack så mycket! Om bilden är din diskus måste jag säga att det är den vackraste jag hittills sett :-)

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ursprungligen postat av Bullshark
        Tack så mycket! Om bilden är din diskus måste jag säga att det är den vackraste jag hittills sett :-)
        Nämen tack
        Det är en av mina rödturkosa diskus.

        Kommentar

        • Bullshark
          • December 2016
          • 30

          #5
          Har hört med en bekant och det finns trist nog inga stålplattor att köpa i butik, det som finns inom industri är gigantiska stålrullar med mått ungefär 3 meter hög spole och förmodligen 100 meter plåt. Dock kom jag tex på att en diskbänk som ska skrotas ju kan delas i några delar på soptippen. Kommer ni på några vanliga köksgeråd man kan improvisera med? Vad består tex vanliga platta ugnsplattor/formar av? Några fria fantasier? Har kollat alternativet med frigolit men förstår ändå inte helt. Hur limmar man fast 20-50 kg sten på frigolit så inget kan rubbas/lossna? Jag lägger i min existerande frigolitmatta först för att skydda glaset under, sedan häller jag i 1 dm sand, därefter hade jag tänkt lägga de färdiga rösena och pressar ned de tänkta benen mot frigolitmattan. Ska jag lägga olika höjder frigolit, sedan stenarna, och sist sanden ovanpå försvinner ju i så fall 1 dm sten under sandbotten. Förklara gärna.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Förstår inte riktigt plåtens funktion. Har du tjock skydd mot glaset eller bara ett tunnt liggunderlag? Vad gör det om 1 dm sten försvinner i sanden, du kan väl bara ha en extra sten i botten för detta.

            Sten kan ju limmas på tex kakelplattor som du kan köpa för någon krona styck på byggvaruhus.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ja det kan vara svårt att få tag på mindre bitar av rostfritt stål i plåtform.
              man kan ju kolla i lådan bakom den stora plåtsaxen på någon verkstad som arbetar med denna metall, eller på skroten.
              Men låt hellre bli, det är svårt att få silikonlim att fästa på det rostfria stålet.
              Liggunderlag är betydligt bättre. Sedan finns det oäkta skifferplattor eller andra platta stenskivor, som man kan limma andra stenar på. Äkta skiffer kan innehålla skifferolja som är toxiskt för fiskar och växter.
              I ett lekakvarium byggde jag lekgrottor av överblivna golvklinker. Jag har sett, på bild, att man använt Lego till att bygga inredningar med.... Mindre keramiska rör, blomkrukor av lergods, lavastenar med stora hål...
              Nä, hoppa över det rostfria stålet, är visserligen neutralt mot vattnet, om det är i rätt kvalitet, syrafast A4(?) men bara bökigt att jobba med och svårt att limma med silikon.
              Rostfria plåtbitar har ofta också vassa kanter som kan vara svåra att fila till, så hoppa över detta material!

              Ja välj också godkänt "akvariesilikon"! Våtrumssilikon innehåller antimögelmedel och andra saker som tar död på fiskarna, likadant med olika marina tätmassor, Sikaflex och liknande, leta efter "akvariesilikon"! Juwel har sådant i små förpackningar i zoo-butiken.

              Kommentar

              • Bullshark
                • December 2016
                • 30

                #8
                Tack för svar. Anledningen till bottenplatta är att jag först kommer skapa separata mindre grottor inuti av tex kolsten (många mindre små stenar) där varje håla är avspärrad så malarna inte ser/kommer åt varandra. Runtomkring ska jag ha större bitar sandsten (säg 5x8x5 eller 6x10x8 cm) så att bara hålorna och inte kolstenarna syns. Detta ska byggas i lager med annorlunda formade grottor ovanpå varandra och höjdmässigt skiljas åt med skifferplattor. Utrymmet inuti och utanpå ska smalna av uppåt och lite pyramidformat, som en snölykta. Höghus. För att få alla stenar att sitta fast i varandra så ingen kan lossna och få hela bygget att braka ihop behöver dom vara hoplimmade både i varandra och på en stabil bottenplatta som husgrund. Självklart använder jag spegelglas silikon, är ju det man limmar ihop akvariet med. Angående sandsten är det tydligen en sällsynt bergart i Sverige, antar butikerna importerar. Har i och för sig redan en egenbyggd skiffervägg fastlimmat på en 4 mm tjock glasruta med mått 75x75 cm till ett större kar. Kan ta bort allt och skära den i mindre bitar och använda som bottenplatta, men skulle den hålla för 50 kg stenröse?

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Sandsten bryts, eller kanske bröts i Hardberga och Lemundas stenbrott.
                  Mer info på Wikipedia.

                  Hursomhelst, att jag inte tänkte på det... en bit 4 mm tjockt glas kan användas som "basplatta" exempelvis ett kasserat gammal täckglas, tag ett bryne och fasa av kanterna litet först.
                  men under större stenar kan det ju vara bra att lägga något mjukt, exempelvis en bit av Julas billiga liggunderlag.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Finns 5mm plexi på tex Bauhaus.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Finns 5mm plexi på tex Bauhaus.
                      Javisst, bra alternativ, silkon fäster även på denna plast, men bättre på glas faktiskt.

                      Kommentar

                      • Bullshark
                        • December 2016
                        • 30

                        #12
                        Det jag tänker på är att jag ju först bygger allt torra land, sedan ska det lyftas och bäras in i akvariet. Även fast jag täcker hela glaset undrar jag om det skulle hålla lyft vertikalt? Tack för tanken med liggunderlag men har ju skrivit att jag inte ska ha någon stor sten. Givetvis som jag skrev en frigolitmatta mellan bottenglas och sand/havsbotten, använder den existerande.

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Det blir ju ingen last på glaset vid lyft om du håller i stenarna.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av LoGeek

                            Sten kan ju limmas på tex kakelplattor som du kan köpa för någon krona styck på byggvaruhus.
                            Tänkte köpa en kakelplatta från bauhaus förut och dem skulle ha runt 70 spänn för den, dem ville bara sälja hela kartonger!

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Bullshark
                              • December 2016
                              • 30

                              #15
                              Hur är det ugnsplåtar då? Antar dom är rostfria, men kan dom släppa ut något giftigt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...