Dennerle 55l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jonas_
    svarade
    På senaste bilden ser det väldigt stillastående ut (utifrån hur det samlas på ytan)
    vad göder du med?
    Slänga i snabbväxande växter kan hämma algbildning. Typ vattenpest och hornsärv. Speciellt om det är relativt oetablerat.
    I övrigt med trådalger rulla upp så mkt du kan

    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Ursprungligen postat av Jonas_
    Hur många ljustimmar kör du och vad står dropcheckern på?
    Belysningen är på 6,5 timmar. Dropcheckern är grön, cirka 1,3bubblor per sekund.

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Usch så trist med alger! Hoppas du får ordning på eländet!

    Lämna en kommentar:


  • Jonas_
    svarade
    Hur många ljustimmar kör du och vad står dropcheckern på?

    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Ingen vidare vecka... En död Otocinclus och en som jag inte kan hitta. Är säkert också död då den satt klämd bakom diffursion igår och såg tagen ut efter det. Jobbigt när jag inte hittar den. Kan ju inte vara bra att den ligger och ruttnar i växtdjungeln.

    Dessuton alginvasion, misstänker att lampan är för stark så jag har beställt en dimmer till den. Förhoppningsvis blir det bättre när jag får den.






    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo

    Så söta! Det är en fisk som jag alltid velat testa men aldrig gjort.


    Ursprungligen postat av stefant
    Väldigt trevliga. Jag skulle också vilja ha sådana men det får bli ett framtida projekt.
    Ja dom är fina, och dom putsade mina gröna glasrutor på mindre än 24h. Jag har haft större problem med alger den senaste veckan, jag är dålig på alger men är nog håralger då dom är långa och håriga. Gjorde ett större underhåll igår med ett 85% vattenbyte så nu ser det lite trevligare ut iaf. Mitt kar är ju inte ens två månader så det var väl väntat att det skulle komma förr eller senare.

    Bild från idag:


    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Väldigt trevliga. Jag skulle också vilja ha sådana men det får bli ett framtida projekt.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Memory
    Arken Zoo fick äntligen hem ett gäng Otocinclus som jag har väntat på sen innan jul. Det blev 4st, förhoppningsvis kan dom hjälpa mig med att hålla rutorna rena. Jag får mycket alger på dom just nu.

    Så söta! Det är en fisk som jag alltid velat testa men aldrig gjort.

    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Arken Zoo fick äntligen hem ett gäng Otocinclus som jag har väntat på sen innan jul. Det blev 4st, förhoppningsvis kan dom hjälpa mig med att hålla rutorna rena. Jag får mycket alger på dom just nu.

    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Jag har precis trimmat gräsmattan med Eleocharis acicularis 'Mini' för första gången. Blev ju tusentals grässtrån som flöt på ytan och efter kanterna Gick inget vidare att håva upp dessa då min håv är för grovmaskig.

    Tipps för hur man får bort dessa på bästa sätt i framtiden (förutom att skaffa en finmaskigare håv)?




    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Då får vi hoppas att det försvinner av sig själv, har sett lite ”ludd” på den stora roten också. Hade ungefär samma efter ett par veckor efter uppstart och det försvann efter ett tag.

    Jag har kollat lite på en ytskimmer då jag får en film på ytan som skulle vara trevligt att få bort. Såg av en slump
    Inlopp/utlopp med inbyggd skimmer på AliExpress från Kina så slängde iväg en impullsbeställning därifrån.

    Lämna en kommentar:


  • jolindse
    svarade
    Ursprungligen postat av Memory
    Tack!

    Fått lite nya alger, vad är detta för något?

    Ser ut som utfällning ifrån rötterna. Jag fick samma i mitt akvarium efter någon månad. Försvann av sig självt efter ett tag.

    Lämna en kommentar:


  • Jonas_
    svarade
    Har du nån bättre bild? Till vänster ser det ut som staghorn men kan egentligen vara ett rotskott lr vad som. Är där flera olika sorters alger?
    ​​​​Lägg gärna upp annan bild om du har

    Lämna en kommentar:


  • Memory
    svarade
    Tack!

    Fått lite nya alger, vad är detta för något?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Så fint!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...