Dennerle 55l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Memory
    • October 2012
    • 78

    #91
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Intressant! Har aldrig använt väteperoxid på det sättet utan bara som punktbehandling. Numera verkar det dock vara svårt att få tag i? Var någonstans köpte du?
    Det finns mer info kring metoden i denna tråd https://www.plantedtank.net/forums/2...treatment.html
    , man ska dock vara försiktig och absolut inte överdosera. Hög cirkulation är viktigt för att sprida väteperoxiden runt hela akvariet. Efter vattenbytet körde jag en dubbeldos av Happy Carbo.

    Jag köpte det härifrån: https://re-fresh.se/sortiment/vateperoxid-3-300-ml

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #92
      Tack för länkarna, det får bli ett inköp av väteperoxid. Hoppas det ger önskat resultat med den metoden.

      Kommentar

      • Memory
        • October 2012
        • 78

        #93
        Ett par dagar senare och det är verkligen en så sjukt stor skillnad! Gjorde ett vattenbyte idag och försökte suga ur alla döda alger. Tror jag fick ut de mesta. Håller nu tummarna att dom inte kommer tillbaka.





        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #94

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #95
            Hur många ml per liter vatten använde du dig av?

            Kommentar

            • Memory
              • October 2012
              • 78

              #96
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Hur många ml per liter vatten använde du dig av?
              Siktade på 1ml/l men är lite osäker på hur mycket plats min inredning/växtmassa tar så jag tog 45ml 3% väteperoxid till mitt akvarium på 60 liter. Tror verkligen att hög cirkulation gjorde sitt till så har du möjlighet att sätta in nån extra pump så gör det. Och stäng av det vanliga filtret så du inte förlorar dina bakterier.

              Det enda stället som jag ser lite rester av mina problemalger är djupt i mitten av mitt dvärgnålgräs och det beror nog helt på att cirkulationen där nere var för dålig. Så där punktdoserar jag nu dagligen Happy Carbo med en doseringsspruta.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #97
                Riktigt bra kunskap att lägga på minnet om man drabbas av kraftig alginvasion.

                Kommentar

                • Memory
                  • October 2012
                  • 78

                  #98
                  Det är så skönt att slippa rensa alger och byta vatten varannan dag! Jag siktar nu på att göra ett vattenbyte i veckan, ganska stort kanske 70%, för att få ut så mycket som möjligt av allt organiskt som gärna vill flyta runt i akvariet efter man har varit runt och underhållit karet.

                  Jag har inte fått något bakslag än efter min H2O2 behandling. Kanske var det en reset som behövdes. Funderar på om jag ska skaffa lite nya växter då jag fick slänga ut en det av de som var värst drabbade av algerna. Tror jag ska skaffa Rotala Green och sätta dom bredvid Ludwigian. Och kanske några cryptocorynes.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #99
                    Låter som en bra idé med R Green och kanske någon mindre crypto, Alibida?. Håller själv på att punktdosera H2O2 i karet i min kamp mot staghorn, svårt att säga vad som är effektivast av Easy Carbo eller H2O2. Måste köra lite längre tid med H2O2 för att ev. kunna konstatera skillnad. Men H2O2 känns betydligt tryggare att använda på grund av att effekten är så kortvarig.

                    Kommentar

                    • Memory
                      • October 2012
                      • 78

                      Dagsformen på akvariet, jag har planterat Rotala green och Cryptocoryne albida Brown som jag väntar på att växa på sig. Skulle även vilja att min Ludwigia palustris blev lite rödare men vågar inte trycka på med mer ljus just nu.

                      Tyvärr dog min sista ottocinclus idag, har varit lite svårt att få dom att äta tycker jag....




                      Senast redigerad av Memory; 29 April 2019, 19:01.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Otocinclus är svåra att få att äta fiskfoder mina äter bara alger så det är nog viktigt att du "missköter" akvariet så du får lite algtillväxt
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          Har också lyckats med att få karet i princip algfritt med hjälp av 3st. otocinclus, 2st. black molly och två siamensis. Dessa tillsammans med punktbekämpning med väteperoxid/easy carbo har gjort susen. T.o.m. mossan är tämligen ren från staghorn mm. Även ställen med alger jag inte brytt mig om eller kommit åt är rena. Ser heller ingen tendens till att algerna kommer tillbaka utan växterna har tagit fart och hela karet verkar nu vara i bra balans. För otosarnas skull så är det kanske bra att låta det bli lite grönalger på t.ex. bakrutan ,så dom har lite att ta av. 3 st. verkar klara sig bra i mitt 180l.

                          Kommentar

                          • Memory
                            • October 2012
                            • 78

                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Har också lyckats med att få karet i princip algfritt med hjälp av 3st. otocinclus, 2st. black molly och två siamensis. Dessa tillsammans med punktbekämpning med väteperoxid/easy carbo har gjort susen. T.o.m. mossan är tämligen ren från staghorn mm. Även ställen med alger jag inte brytt mig om eller kommit åt är rena. Ser heller ingen tendens till att algerna kommer tillbaka utan växterna har tagit fart och hela karet verkar nu vara i bra balans. För otosarnas skull så är det kanske bra att låta det bli lite grönalger på t.ex. bakrutan ,så dom har lite att ta av. 3 st. verkar klara sig bra i mitt 180l.
                            Roligt att höra! Ser fint ut! Vi får se om jag skaffar nån ny Ottos eller inte, avvaktar ett tag iaf.

                            Kommentar

                            • Memory
                              • October 2012
                              • 78

                              Favoritfåtöljen hemma!

                              Kommentar

                              • Memory
                                • October 2012
                                • 78

                                Kom hem till akvariet idag efter en 4-dagar på semester, allt såg fint ut, t.o.m bättre ut än när jag åkte

                                Jobbar på att få bakgrundväxterna lite mer ”bushiga”

                                Kommentar

                                Arbetssätt...