Dennerle 55l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #76
    Jisses vilken soppa! Men du lyckades ändå fixa till det. Imponerande.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #77
      Skaffa foderautomat till en annan gång...

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #78
        Oj, men håller med Sleaperom att du löste det väldigt snyggt ändå.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Memory
          • October 2012
          • 78

          #79
          Tack men det kommer nog tillbaka på några dagar är jag rädd. Tänkte köra en mörkläggning 4 dagar för att få bort det helt. Har aldrig gjort det tidigare, behöver man en luftpump för att syresätta vattnet under tiden eller funkar det utan? Tänkte slänga över två svarta sopsäckar.

          Kommentar

          • Memory
            • October 2012
            • 78

            #80
            Ursprungligen postat av Memory
            Tack men det kommer nog tillbaka på några dagar är jag rädd. Tänkte köra en mörkläggning 4 dagar för att få bort det helt. Har aldrig gjort det tidigare, behöver man en luftpump för att syresätta vattnet under tiden eller funkar det utan? Tänkte slänga över två svarta sopsäckar.
            Nån som har koll på om man kan mörklägga utan en luftpump utan att riskera fiskarnas välmående?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #81
              Ursprungligen postat av Memory

              Nån som har koll på om man kan mörklägga utan en luftpump utan att riskera fiskarnas välmående?
              Instinktivt var jag på väg att svara nej eftersom du har ju redan cirkulation men sen tänkte jag till och blev osäker... Om du täcker det väldigt tajt med en säck så kanske det blir syrebrist? I sådant fall så kan ju en luftpump trycka in syre i alla fall men man kanske kan täcka med en filt så att det kan andas...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #82
                Mörkläggning brukar man ibland ta till i kampen mot cyano. När det gäller andra typer av alger är det nog tveksamt ifall det gör någon nytta.

                Kommentar

                • Memory
                  • October 2012
                  • 78

                  #83
                  Börjar verkligen lessna på dessa alger nu... Mörkläggningen gjorde varken till eller från. Och en vecka efter senaste vattenbyter/resningen ser det ut såhär igen.

                  Skulle verkligen behöva lite tips på åtgärder, belysningen är dimmad till 65% och är på i 6,5 timmar (har kört så i en månad men ingen bättring). Doserar Tropicas complete 1/2 dos.

                  Image 08225-BF9-9-D94-431-A-A226-CA79-C8-D6-BA90 hosted in ImgBB



                  Senast redigerad av Memory; 06 March 2019, 17:34.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #84
                    Svårt att se vad det är för alger, trådalger?

                    Kommentar

                    • Memory
                      • October 2012
                      • 78

                      #85
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Svårt att se vad det är för alger, trådalger?
                      Jag har dålig koll själv men googlar jag på ”filamentous diatoms” ser det likt ut

                      Kommentar

                      • Jonas_
                        • May 2004
                        • 61

                        #86
                        Du kan säkert få förslag på flera olika metoder.
                        Jag skulle gjort enligt följande,
                        rensa ut så mkt som möjligt i samband med vb
                        Släng i rätt mkt snabbväxande som tex vattenpest och/eller hornsärv. Fortsätt med regelbundna vb.
                        Sen ska man ju se över sina rutiner men kan vara att karet än inte är i balans .
                        Halv dos tropica låter intressant. Deras rekommenderade dos känns som ganska lite för ett co2 kar.
                        Jag kör EI, av bekvämlighet men även av ekonomi. (Även fast jag blandar i lite tropica då och då).
                        Att dosera EI kan man säkert höra olika om men jag skulle rekommendera det.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #87
                          Knepigt, har aldrig sett detta i akvarium tidigare. Säkert bra att se över rutinerna som nämndes tidigare. Du verkar ju ha mer kontroll på ljuset nu vilket är bra. Annars är det väl som med all annan algbekämpning, rengöring av filter, vb, mekaniskt avlägsna så mycket som möjligt, foderregim, tålamod.. Fick ett kraftigt utbrott av trådalger i ett nystartat Lido 200 för ett par år sedan. Tålamodet tröt till slut och som sista utväg tog jag till anti algmedel. Det verkade fungera för att bryta trenden, algerna gav med sig och akvariet har utvecklats väldigt bra och är nu kanske det friskaste akvariet jag haft. Det kan ju varit en lycklig slump och algmedel är kanske inget man normalt vill ta till.

                          Kommentar

                          • Memory
                            • October 2012
                            • 78

                            #88
                            Har kämpat med dessa alger hela året, senaste åtgärden var att köpa ett par siamesiska algätare utan resultat. Fick nog denna vecka och köpte 3% Hydroperoxid H2O2 och doserade 1ml/liter under hög cirkulation 1200l/min (stängde av filtret) Efter 30min gjorde jag ett 85% vattenbyte. Nu efter ett par timmar är alla alger vita och jag håller tummarna på att dom håller på att dö. Fiskarna och räkorna mår fin fint.

                            Såhär såg det ut innan doseringen, notera den överdimensionerade cirkulationspumpen



                            Kommentar

                            • Memory
                              • October 2012
                              • 78

                              #89
                              Och såhär ett par timmar efter, alla bruna alger har blivit vita

                              Senast redigerad av Memory; 28 March 2019, 22:13.

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2876

                                #90
                                Intressant! Har aldrig använt väteperoxid på det sättet utan bara som punktbehandling. Numera verkar det dock vara svårt att få tag i? Var någonstans köpte du?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...