Dennerle 55l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Memory
    • October 2012
    • 78

    #61
    Ingen vidare vecka... En död Otocinclus och en som jag inte kan hitta. Är säkert också död då den satt klämd bakom diffursion igår och såg tagen ut efter det. Jobbigt när jag inte hittar den. Kan ju inte vara bra att den ligger och ruttnar i växtdjungeln.

    Dessuton alginvasion, misstänker att lampan är för stark så jag har beställt en dimmer till den. Förhoppningsvis blir det bättre när jag får den.






    Kommentar

    • Jonas_
      • May 2004
      • 61

      #62
      Hur många ljustimmar kör du och vad står dropcheckern på?

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #63
        Usch så trist med alger! Hoppas du får ordning på eländet!
        // Annicka

        Kommentar

        • Memory
          • October 2012
          • 78

          #64
          Ursprungligen postat av Jonas_
          Hur många ljustimmar kör du och vad står dropcheckern på?
          Belysningen är på 6,5 timmar. Dropcheckern är grön, cirka 1,3bubblor per sekund.

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #65
            På senaste bilden ser det väldigt stillastående ut (utifrån hur det samlas på ytan)
            vad göder du med?
            Slänga i snabbväxande växter kan hämma algbildning. Typ vattenpest och hornsärv. Speciellt om det är relativt oetablerat.
            I övrigt med trådalger rulla upp så mkt du kan

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #66
              Vad tråkigt! Trådalger har jag bara fått bort genom att ta bort det helt och hållet och sen ökade jag närningsmängden lite.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Memory
                • October 2012
                • 78

                #67
                Ursprungligen postat av Jonas_
                På senaste bilden ser det väldigt stillastående ut (utifrån hur det samlas på ytan)
                vad göder du med?
                Slänga i snabbväxande växter kan hämma algbildning. Typ vattenpest och hornsärv. Speciellt om det är relativt oetablerat.
                I övrigt med trådalger rulla upp så mkt du kan
                Nja, pumpen är på max dvs. 600l/h så det borde väl räcka för ett 60l kar?

                Jag göder med Tropicas complete, jag har gått ner till halv dos nu efter utbrottet.

                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Vad tråkigt! Trådalger har jag bara fått bort genom att ta bort det helt och hållet och sen ökade jag närningsmängden lite.
                Ja det är väl bara att bita i och ligga i med vattenbyterna och försöka få bort så mycket som möjligt.

                Jag tror ändå att det kan bli bättre om jag dimmrar ner belysningen lite, frågan är bara hur mycket, till 60%?

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #68
                  Ursprungligen postat av Memory

                  Ja det är väl bara att bita i och ligga i med vattenbyterna och försöka få bort så mycket som möjligt.

                  Jag tror ändå att det kan bli bättre om jag dimmrar ner belysningen lite, frågan är bara hur mycket, till 60%?
                  Det gjorde jag med när jag tänker efter. Minskade timmarna från ca 11 till ca 9 timmar.
                  Men jag fuskar bara med co2 så jag ska väl vara tyst egentligen.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Memory
                    • October 2012
                    • 78

                    #69
                    Jag har fått min ilnline dimmer och har ställt ner belysningen till kanske 60%.

                    Jag har fortfarande stora algproblem men efter ett vattenbyte och lite rensning ser det iaf inte hemskt ut. Stenarna till höger i gräsmattan slängde jag ut.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #70
                      Ser ut som en klar förbättring.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Memory
                        • October 2012
                        • 78

                        #71
                        Jag gjorde om lite i akvariet idag, som ni ser på förra bilden så var det en tydlig gräns mellan den högra bushiga sidan och den vänstra sidan med gräsmattan. Gillade inte det riktigt så jag drog upp 1/3 av hårgräset och lade i lite mera stenar. Jag tror jag tycket att det blev en förbättring. Jag ska komplettera med lite fler växter runt stenarna men vet inte riktigt vad jag ska ha för sorter.


                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #72
                          Crypto..

                          Kommentar

                          • Memory
                            • October 2012
                            • 78

                            #73
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Crypto..
                            Någon speciell sort tycker du?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #74
                              Kanske Cryptocoryne beckettii 'Petchii', eller C. Wendtii green.

                              Kommentar

                              • Memory
                                • October 2012
                                • 78

                                #75
                                Inatt kom jag hem efter en 2 veckors semester på Maldiverna, snorklade mycket och fick se bl.a: stingrockor, havssköldpaddor, Manta rockor och ett hundratal olika tropiska fiskar. Det var verkligen en upplevelse.

                                Mindre roligt var att komma hem till en algbomb, men efter lite underhåll såg det ändå okej ut. Fiskarna verkade må bra förutom en Otocinclus som är helt försvunnen. Hade hjälp med matning var tredje dag.




                                Kommentar

                                Arbetssätt...