Dennerle 55l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Memory
    • October 2012
    • 78

    Dennerle 55l

    Skapar en tråd då jag precis slängde iväg en beställning på ett nytt akvarium, körde Dennerle på hela kitet. Jag är ingen erfaren akvarist men jag hade ett mindre akvarium för ett par år sedan och nu när grabben har blivit lite äldre(4,5år) ska det bli roligt att skaffa ett nytt, både för hans och för min del.

    Tanken är att det ska bli ganska mycket växter och att jag ska försöka bygga en snygg scape. Inser dock att jag behöver läsa på mycket angående växterna så läser en hel del på Tropicas hemsida. Jag har inte bestämt om jag ska köra på co2 eller inte, isf blir det någon sodastreamkit. Jag hoppas att 24w lampan ska fungera bra, vad tror ni?

    Akvariet på 55 liter har måtten 45x34x36cm (BxDxH) och har rundade hörn fram.

    Invånarna blir småa. Jag har inte bestämt mig men någon av de nedan blir det nog.
    *Boraras Brigatte
    *Kolglödstetra
    *Galaxyrasbora
    *Kopparbarb
    *Ruubintetra
    *Otocinclus

    *Amanoräka
    *Körsbergsräkor

    PS
    Går det inte att lägga in eller länka till bilder i forumet så de syns?

    Image Sk-rmavbild-2018-10-11-kl-22-55-19 hosted in ImgBB
    Senast redigerad av Memory; 17 October 2018, 10:03. Anledning: felstavning
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Det går om du använder bbcode som finns längre ner på den sidan där du har bilden

    Kommentar

    • Memory
      • October 2012
      • 78

      #3
      Okej tack för tipset, då provar jag med att lägga in en bild på mitt tidigare akvarium. Det var på 45l, jag gillade det också men det var ganska jobbigt att underhålla det igenom det lilla hålet ovanpå akvariet. Det blev avvecklat när vi flyttade till hus och jag har inte kvar det.



      Kommentar

      • Memory
        • October 2012
        • 78

        #4
        Efter att ha kollat runt på växter börjar jag bli lite sugna på att köpa ett sodasream co2 kit till min nya tank.

        Kollade lite på detta: https://www.perfectaqua.se/store/p/0...astream-421157

        Regulatorn ser lite simpel ut? Och klara man sig med en manometer?


        Kommentar

        • Memory
          • October 2012
          • 78

          #5
          Jag beställde Co2 kittet ovan igår och har nu kollat en del på vilka växter jag ska ha. Och kommer att köpa Tropicas Aqarium Soil Powder som bottensubtrat.

          I förgrunden blir det:
          * Staurogyne repens - https://tropica.com/en/plants/plantd...s(049GTC)/4482
          * Helanthium tenellum - https://tropica.com/en/plants/plantd...'(067ATC)/4757
          * Eleocharis acicularis "Mini" - https://tropica.com/en/plants/plantd...'(132BTC)/4571






          Kommentar

          • Memory
            • October 2012
            • 78

            #6
            Fick hem mitt co2 kit igår, såg okej ut förutom dropcheckern som hade missfärgningar. Tycker den nästan ser använd ut så jag har reklamerat den.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Det såg konstigt ut. Håller med. Ska bli spännande att se hur ditt nya kar blir!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Memory
                • October 2012
                • 78

                #8
                aquaristic.net har fortfarande inte skickat mitt akvarium så jag börjar bli lite irriterad på det...

                Skulle få en ny dropchecker iaf.

                Kommentar

                • Memory
                  • October 2012
                  • 78

                  #9
                  Ursprungligen postat av Memory
                  aquaristic.net har fortfarande inte skickat mitt akvarium så jag börjar bli lite irriterad på det...

                  Skulle få en ny dropchecker iaf.
                  Går inte så bra med detta projektet, aquaristic.net kom på efter nästan en månad att det inte skulle funka att leverera akvariet till Sverige. Så jag fick helt enkelt ta bort ordern

                  I stället har jag gjort en beställning på godhemszoo,se enligt följande:

                  * Akvarium - NA World 60x30x36cm Optiwhite 61 liter
                  * Filter - Oase FiltoSmart 100 Thermo
                  * Belysning - Twinstar 600E








                  Kommentar

                  • Memory
                    • October 2012
                    • 78

                    #10
                    Igår var jag och min grabb på Arken Zoo och valde fiskar, han vill ha kardinaltetra och jag vill ha Danio margaritatus. För att han ska tycka det är roligt så kör vi på några kardinaler till en början, sen kommer det att bli ett par Otocinclus och ett gäng körsbärsräkor som gör dom sällskap.

                    Kommentar

                    • Memory
                      • October 2012
                      • 78

                      #11
                      Idag kom två stora paket! Mycket snabb och bra service av godhemszoo,se kommer att beställa alla växter från dom med.
                      Filtret känns gediget och trevligt med en inbygd doppvärmare.

                      Twinstar rampen lyser sjukt mycket, hoppas bara inte det blir för mycket. det finns ingen dimmer på den.

                      Har funderat lite angående om jag ska ha någon bakgrund, tänkte isf, helsvart. Men kanske struntar i det också.

                      Senast redigerad av Memory; 14 November 2018, 19:17.

                      Kommentar

                      • Memory
                        • October 2012
                        • 78

                        #12
                        Dessa växter blir det

                        Kommentar

                        • Memory
                          • October 2012
                          • 78

                          #13
                          Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en svart bakgrund eller frostad vit... Vad tror ni blir bäst?

                          Kommentar

                          • stefant
                            • January 2009
                            • 783

                            #14
                            Jag tror svart blir bäst för då syns inte saker på glaset som alger så mycket mot den bakgrunden.

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #15
                              Du ser ut att ha valt fina produkter och trevliga växter! Nyfiken på vad du ger ramp och filter för betyg efter en tids användning. Det får du skriva om i recensionstråden! Lycka till med den forsatta planeringen!
                              // Annicka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...