Garage blev akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #91
    Jo jag glömde ju att jag hade mitt 120 Juwel som började läcka vid 5 tiden en morgon. Jag vaknande vid att jag hörde ljud som lät som rinnande vatten och trodde det var ett vattenrör som hade läckt så jag slog av larmet och tog videon och sprang ner. Men det var inte i köket som ljudet kom ifrån utan från vardagsrummet och då blev jag rädd att det var ett ac mina 450 L som hade gått sönder men första steget som jag tog in i rummet så satte jag foten i en vattenpöl och det stänkte på menet så jag märkte snabbt att det var "bara" mitt 120 L som läckte.

    Det blev en video av det som finns här:

    Att videon har engelska text är för att jag har haft kontakt med Juwel.
    Senast redigerad av Webo; 02 December 2018, 09:51. Anledning: stavfel
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #92
      Kul med uppdatering av dina projekt. Spännande att du lyckats få fram massa yngel av malarna.
      Ditt sista inlägg är dock inte lika kul att läsa. Det plaskande ljudet när du springer ner för trappan skär i hela kroppen. Hoppas allt gick bra ändå att skadorna blev hyffsat begränsade pga ditt snabba agerande.
      Hade jag varit dig, hade jag nog enbart haft akvarium i garaget i fortsättningen.
      Fortsätt gärna uppdatera oss med de roliga grejorna som händer i garaget.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #93
        Oj vad hemskt. Vad har Juwel sagt då?
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #94
          De vill ersätta mig med lite olika saker men inte akvarie eller ledlampor då de inte kan skicka dessa pga de tar för stor plats eller kan gå sönder. Men annars kan jag välja på övriga sortimentet. problemet är bara att filtermedia, pumphuveden, skimmer bakgrunder osv är liksom inget jag har bruk for. Så jag vet inte vad jag ska välja men det lutar åt bakgrunder som jag kan använda i framtiden. De är iaf bra att ha med att göra. Garantin hade gått ur men de tyckte att såg ju absolut inte bra ut och det är inget som de har sett många kar göra.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #95
            Usch usch, hoppas att golvet klarade sig.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #96
              Ursprungligen postat av stefant
              Usch usch, hoppas att golvet klarade sig.
              Ja det gick rätt bra då det inte hade läckt så länge och jag har en ISO grund som är luft tätt och har ett undertryck så där dras ner varm luft från huset. Så fukten gick bort snabbt.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #97
                Idag så såg jag att min ena mal låg i grottan och fläktade. Den är inte så stor än och när den är helt inne så syns den inte alls så antagligen därför jag inte har sett den ligga därinne innan. Det är en albino som har iaf korsat sig med en vanlig då jag bara har den och 2 vanliga i detta kar (som är innehållet i det kar som gick sönder för ett litet tag sedan. Så det ska bli roligt att se hur de kommer att se ut. Jag har fått ut alla bebisar men där finns minst 4 till si karet som jag ska få upp imorgon. Jag använder en grov slang som jag dra ut vatten med ner i en hink och suger då ut dem från karet. Jag räknade de jag fick ut till 86 st om jag inte minne fel. De går nu i ett sitt egna 72 L kar.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_211748.jpg Visningar:	1 Storlek:	490.9 kB ID:     	2396081

                Jag ser inte så många yngel från min Synodontis batch. De verkar vara rätt svåra och väldigt känsliga vad jag kan läsa mig till. Men samtidigt så är de väldigt små och de gömmer sig vart där är mörkt så där kan vara väldigt många men man ser dem bara inte än då de inte är så aktiva och inte gillar ljus. Jag har också fått göra mina pumpar yngel säkra vid att ta en bit filter media och sätta över insuget så ynglen inte kan komma in där. Jag vet från innan att de tar sig igenom hörnfiltret men nu ska det alltså vara löst. så här gjorde jag:

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_114749.jpg Visningar:	1 Storlek:	408.2 kB ID:     	2396082Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_114806.jpg Visningar:	1 Storlek:	282.6 kB ID:     	2396083Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_114819.jpg Visningar:	1 Storlek:	386.5 kB ID:     	2396084Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_114910.jpg Visningar:	1 Storlek:	394.5 kB ID:     	2396085Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181212_115148.jpg Visningar:	1 Storlek:	427.8 kB ID:     	2396086

                Jag har också fått märkt upp de flesta kar så man kan se vad de innehåller.

                Jag ska se när jag kan hinna borra flera hål och sätta i flera luftslangar i mitt luftsystem så att alla karen har minst 1 luftslang.
                Senast redigerad av Webo; 01 January 2019, 12:30.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #98
                  Fick tag i 10 yngel till idag. så nå är det 96 ancistrus yngel. Och pappan var albino och mamman vanlig ancistrus. Ska bli kul att se vad där blir av dem.

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181213_173303.jpg Visningar:	1 Storlek:	226.9 kB ID:     	2396117

                  Sen verkar mina corys vara på g med yngel också. En är rund om magen och far runt och andra följer efter den.


                  .
                  Senast redigerad av Webo; 01 January 2019, 12:32.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #99
                    Är det Ancistrus super red på bilden? Ser häftig ut!

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av stefant
                      Är det Ancistrus super red på bilden? Ser häftig ut!
                      Ja det ska det vara. De kan tydligen se lite olika ut beroende på gener osv. Jag har 4 andra större som jag just köpt och de är mera ren röda (kommer från Tyskland). Men det ska bli kul att se vad där blir av dem. Hittade 4 till i karet idag som hade kommit fram så de åkte till yngel karet också. Så nu är där totalt 99 från den rundan.

                      EDIT: Det var en albino som dock var mera röd än ljus. Jag såg det idag när jag hade den uppe och kollade bättre då den hade fått ett kull till och alla gamla som dessa nya ser ut som vanliga ancistrus.
                      Senast redigerad av Webo; 01 January 2019, 12:34.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Då har man varit nyttig i garaget. Jag har borrat hål och satt luftslang till alla kar, en del satte jag 2 st per kar då jag kommer behöva 2 st. Jag borra hål i röret som min luft går i och stoppar in luftslang i hålet. Det hål jag gör i röret är lite mindre än ljutslangen så man klipper luftslangen snett över så den blir lite spetsig och då är den lättare att få i. Sedan så har jag en bit luftslang som så lång som jag ska ha till varje kar. Jag klipper sedan slangen ovanför varje kar så jag kan sätta in luftventilen. Dvs den bär jag klipper slangen sätter jag luftventilen mellan så den lilla biten av luftslangen som kommer efter går ner i karet och har luftstenen i änden. Så kan man enkelt reglera luften i varje kar utan man kan stå på något för att man har satt ventilen i röret i taket. Jag gjorde en liten video på det: Att jag har gjort den lite längre är för att man med tiden kan behöva klippa av en bit då luftslangen töja sig och kan sitta löst när man byter luftsten eller luftfilter.



                        Där gick åt rätt mycket luftslang (bara en liten del på bilden) men jag köpte 300m bara för att ha lite extra och också för att frakten blev billigare (från Tyskland). Sen gick där ju också åt en massa luftstenar.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 173
Storlek: 374,6 KB
ID: 2396217Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 167
Storlek: 280,9 KB
ID: 2396218

                        Mina Corys la också en del ägg men det är första gång som jag ser dem lägga ägg och det var inte så många som jag hittade så de åt väl en hel del och sen vet jag inte om de är befruktade, men det vill tiden visa då de nu är i en behållare för att kläckas. Cory ägg är väldigt klibbiga så det är inte lätt att få av dem från rutan, bladen på växter men lättast är att rulla dem av med fingrarna. Man kan använda rakblad eller ett kreditkort när de sitter på rutan men jag tycker att det är bättre med fingrarna. De är väldigt tåliga också.

                        Jag hittade 1 till av de små ancistrus ynglen så nu är det 100 st som går i ett eget kar för att växa till sig innan jag sätter ut dem i olika kar. Har man många kar och inte vill hålla på att göra rent rutorna så är det kanon men 4-5 små ancistrusar i varje kar.

                        Ancistrusarna i växtkaret har också ynglat av sig och där simmar runt en hel del yngel där också men de är äldre och lite större än de som jag har fått ny så de är väl ca 2 weckor äldre men då jag har mycket växter och inte kollar så noggrant bland dem där så har jag inte sett det förrän för 2 dagar sedan.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Upplever du det som ett problem med vattenstänk från bubblorna som sätter sig på lysrören?
                          Eller du har så mjukt vatten så det inte blir avlagringar?

                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Upplever du det som ett problem med vattenstänk från bubblorna som sätter sig på lysrören?
                            Eller du har så mjukt vatten så det inte blir avlagringar?
                            Nej de sitter så högt uppe så det inte är något problem och sen kommer jag att ha täckglas också. Men om du har problem med att det stänker så finns där ett bra tips. Man tar ett lock från typ en mejerivara och gör ett hål för slangen i mitten som är lika stort som luftslangen och sen sticker man slangen genom det och sätter syrestenen under. Så kommer detta lock att vara där som bubblarna träffar och det stänker väldigt lite/inget och låter mindre också.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        skydd vattenstänk.JPG Visningar:	1 Storlek:	70.4 kB ID:     	2396229
                            Senast redigerad av Webo; 16 December 2018, 14:17.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Ursprungligen postat av Webo

                              Nej de sitter så högt uppe så det inte är något problem och sen kommer jag att ha täckglas också. Men om du har problem med att det stänker så finns där ett bra tips. Man tar ett lock från typ en mejerivara och gör ett hål för slangen i mitten som är lika stort som luftslangen och sen sticker man slangen genom det och sätter syrestenen under. Så kommer detta lock att vara där som bubblarna träffar och det stänker väldigt lite/inget och låter mindre också.

                              Klicka på bilden för större storlek Namn:	 skydd vattenstänk.JPG Visningar:	1 Storlek:	70.4 kB ID: 	2396229
                              Bra tips. Själv har jag slangen dold i bakgrunden. Bubblorna kommer upp så det mesta hamnar på glasförstärkningen i karet. En del når decimetern upp på ledbelysningen men kalken fastnar inte på akrylen så det är lätt att hålla rent. Kör inte med täckglas utan har hög kant.
                              Gillar att du kör med ställningar , funderar själv på den lösningen, det är ju begränsande med få kar då det ofta blir många sorters fiskar i samma balja med allt det innebär.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ursprungligen postat av flygrc

                                Bra tips. Själv har jag slangen dold i bakgrunden. Bubblorna kommer upp så det mesta hamnar på glasförstärkningen i karet. En del når decimetern upp på ledbelysningen men kalken fastnar inte på akrylen så det är lätt att hålla rent. Kör inte med täckglas utan har hög kant.
                                Gillar att du kör med ställningar , funderar själv på den lösningen, det är ju begränsande med få kar då det ofta blir många sorters fiskar i samma balja med allt det innebär.
                                Tja jag har ju en del kar inne också så det i garagen kommer mest att vara för att odla och karentän. Jag vill helst se de fisk som jag gillar inne i mina kar i huset men jag håller med att det kan vara svårt att få plats med all de fisk som man vill ha om det inte ska bli fisksoppa av det.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...