Garage blev akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Garage blev akvarierum

    Denna tråd kommer att handla om mitt garage som blir gjort om till akvarierum. Totalt blir det till en början 48 st fördelat på följande 3 racks:
    Big rack = 9 st 150 L
    Medium rack = 18 st 105 L
    Small rack = 21 st 73 L
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Ursprungligen postat av Webo
    Denna tråd kommer att handla om mitt garage som blir gjort om till akvarierum. Totalt blir det till en början 48 st fördelat på följande 3 racks:
    Big rack = 9 st 150 L
    Medium rack = 18 st 105 L
    Small rack = 21 st 73 L
    Spännande, låter som du uppfyller en av mina drömmar. Skall bli kul att få följa med.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Detta första inlägget blir lite långt….

      Det hela kom till vid en slump. Jag fick reda på att ett köpcenter nära oss skulle göras om till outlet så de butiker som inte hade outlet i sitt sortiment skulle stänga och de hade upp till 70% rea så jag tänkte jag kunde få tag på lite billiga kläder och sko till barnen så jag stack dit. Jag gick hela vägen runt men hittade inget speciellt och just när jag skulle gå ut så gick jag förbi en zoo butik som hade en skylt om att de hade 70% rea så jag tänkte att där kanske fanns något roligt att köpa där. Jag blev dock snabbt besviken då det i stort sett var rensat på hyllarna och endast lite kvar som inte riktigt var något att ha. Det visade sig att de hade haft dessa rea i 3 vecka där de gick från 25% till 50% och nu alltså på sista som var 70%. De hade fortfarande lite fisk och växter i akvarieställningarna men det var inte så mycket och inget som jag liksom tyckte jag var intresserad av. Men där fanns också en lapp på varje ställning om att de var till salu. Jag har kollat på ställningar innan och de har alltid varit dyra så jag antog att dessa också skulle vara det då det var en ställning med 9 st 150 L och en ställning med 24 st 105 L samt en ställning med 30 st 73 L. Så jag tänkte inte ens fråga vad de kostade då jag räknade med 20.000 till 30.000 kr och det är ju lite för dyrt för mig. Efter att ha gått runt lite och verkligen försökt att hitta något att köpa utan att lyckas så skulle jag gå då de skulle stänga för dagen också. Jag tänkte då att det koster ju iofs inget att fråga efter priset så jag frågade vad de kostade och hon svarade 6000 kr. Min nästa fråga var då om det var för varje ställning men svarat var nej för alla. Hmm.. Det var ju inte så dyrt då tänkte jag men hur skulle jag få hem det? Då de skulle stänga så fanns där inte så mycket annat att göra än att åka hem och fundera.

      Jag ringde min kompis och frågade om han kunde hjälpa till med att ta ner allt och transportera hem detta. Han var inte direkt glad ska jag ju säga så lite pengar fick bli det som fick honom att gå med på det. Så nästa dag så tog jag en timme ledigt från jobbet för att sticka dit direkt kl 10 när de öppnade och betala så jag var säker på att få dem. Väll där så betalade jag och sen gick jag ner till ställningarna för att kolla på hur det var kopplat med allt så man vet lite mera om det. Väl där så kom där kunde som ville köpa växter och sten sam rötter som fanns i akvarierna och då slog det mig att jag skulle ju behöva lite sånt också och det koster ju en slant att köpa sånt till alla dessa så jag var snabb och frågade vad de skulle ha för allt som var i akvarierna nu. Hon fick räkna lite och ringa chefen och efter ett tag så kom hon tillbaka och sa att de ville ha 1000 kr för det som var i dem nu. Så då var det bara att betala det. Bara rötter och växter samt fick var värd mycket mera än det.

      Då där fanns en del fisk som jag inte var intresserad av så frågade jag en annan zoo butik som jag känner om de var intresserad av att köpa en del och det var de så över de nästa 2 dagarna så åkte jag ut och hämtade fisk och sen in till zoo butiken så kan kunde köpa det han ville. Jag blev av med en del men behöll också lite malar, ciklider och annat smått och gott. Efter alla fiskar var borta så tämde butiken karen en efter en och jag åkte ut varje dag och började plocka ner alla karen så det skulle vara lättare att frakta det hem till mig på en dag. Sen kom dagen då det skulle transporteras hem och vi gick igång med att dela ställningarna enligt hur jag hade skissat upp hur det skulle stå i lilla rummet i garaget. Det var inte enkelt att dela dem och sen skulle alla ben av för att de skulle gå att få ut och in i lastbilen. Vi tog alla akvarier först men det krävdes 2 turar. Efter det så var det ställningar och allt annat som tillbehör osv. Det blev lite tidsnöd på sista ställningen då vi inte hade tagit av benen på den då det var rätt jobbigt att få av dem och vi tyckte det var bättre att få så mycket som möjligt hem så snabbt som möjligt så sista ställningen (medium racket med 24 st 73 L) fick vi ta ut med benen på och vi fick ställt in dem i lastbilen lutandes på 2 uppresta pallar och då gick det bra att få hem dem. Väll hemma så skulle det ju placeras någonstans så jag fyllde hela garaget med detta och fick ändå inte in allt så medium racket fick stå ute så det var bara att sätta igång och ta av alla ljusrör och drivers till dem samt grenuttag så inget som var känsligt för regn var kvar på dem.
      Där gick sen 2 veckor innan jag kunde göra något då jag såklart klantade till det och skulle lyfta en stor skivback som vägde ca 45 kg och då man inte kan lyfta den vanligt då den är för tung och otymplig så fick jag rycka upp den snabbt men det bara small till i ryggen och jag ramlade ihop. Så 2 veckor med 3 tider hos naprapat och ca 2000 kr fattigare var det äntligen dags att komma igång. Under tiden så hade jag funderat på om jag verkligen skulle ha det i lilla rummet eller det stora rummet och gjort ytterligare ritningar och bestämt att det skulle vara i det stora rummet. Så ut med alla akvarier och ställningar och allt annat som fanns där (inte så lite annat kan jag säga) och sen igång med att måla med vattenfast färg på väggarna och flytta ett par uttag så de inte skulle sitta i vägen för racken. Jag började med det stora rack som har 9 st 150 L då jag hade bara en plats för det. Efter det så var det lilla racket som jag då hade delat i ca 40/60% men jag skulle nu ha det i stora rummet så fick jag dela den ena sektionen så det skulle passa in. Efter detta så var det medium racket så jag också fick dela och sätta ihop med andra mått än det jag hade tänkt när vi hämtade hem det. Det tog ett tag och det var en massa extra jobb då jag hela tiden fick ta ut en massa saker som cykler, redskap, alla lådor med sten osv för att få plats att sätta in ställningar och komma till. Alla akvarier fick jag flytta in i lilla rummet som jag då fick packa ihop alla sakerna som fanns där för att få plats. När alla racken var klara så var det dags att rengöra alla akvarier så ut med dem på altanen och fylla dem med vatten. Det blev dock lite regn just efter jag hade fått ut dem och fylld dem med vatten och sen gjorde jag ännu en gång en dum sak och fördärvade ryggen så jag fick inte gjort något på 1 vecka och såklart så blev det väldigt soligt och varmt så där kom massor med alger i akvarierna som stod ute med vatten. Jag började bakifrån, dvs med de akvarier som hade varit ute kortast tid då de stod först och de var hyfsad lätta att skrubba rena men man hann ju bara ett litet antal varje dag och de som hade stått längst var nu helt gula och grön av alger och de blev jobbigare och jobbigare att göra rena då algerna satt hårt. Jag kom då på att jag hade köpt en 10 L dunk med ättika för ogräsbekämpning och kollade lite runt om man kunde använda det då jag hade för mig jag hade läst det någon gång och såklart var det bra att använda så jag skvätte i lite i alla akvarierna. Dagen efter så var algerna inte lika mycket och de såg renare ut och det var en del lättare att få bort algerna så det tog bara en vecka att få de flesta klara (bara 5 kvar men ställningarna är fulla så det är reserv).

      Under tiden som jag tvättade akvarier så startade jag också upp stora racket då jag hade fått kopplat vatten till det och jag fick i lite fisk så skulle skita ner och få igång bakterierna i filtren. Direkt så la såklart ancistrusen en stor äggkaka och mina synadontis polli white la 2 väldigt stora kull med ägg men dessa ägg kunde jag inte rädda då första kullen fick mögel och var bara att plocka ur akvariet efter 2 dagar . jag hade flyttat dem från skålen i synadontis akvariet till ett annat akvarium med rent vatten utan grus och växter men med filter. Och då läste jag på lite att detta var väldigt vanligt och en eggtumbler skulle lösa problemet så jag fick tag i 3 st snabbt. Ett kull till med ägg blev lagd och jag tog och la dem i eggtumblaren i synadontis akvariet men igen efter 2 dagar så var en del mögliga och allt gick åt skogen. Tydligen så går det väldigt fort då mögel sporre sprider sig och sätter sig på alla de andra äggen och då är det kört. Så lite deppig blev man ju, men ancistrus äggen klarade sig alla äggen (som jag hade flyttat till en eggtumbler) så det var ju kul. Det blev ca 85 st bebisar av den rundan. Dessa går nu i mitt växt kar som hade fått en del alger då jag kör en del ljus och ger växtnäring.

      Mitt i allt detta så ser jag en annons på blocket om en massa akvarier och CristalProfi e1900 Greenline pumpar och jag var sugen på de 3 pumpar som fanns (till mina 3 största akvarier inne som jag har FX5 och 6 pumpar i och dessa nya ska hjälpa till men kanske jag ska göra mig av med FX pumparna då de är lite bökiga att få ut och in samt de är tunga då jag inte kan tömma dem när de ska göra rena och de nya är mycket lättare och har hjul så man kan rulla dem istället för att bära dem) men där fanns också en Resun LP-100 luftpump som jag behövde. Så jag fick tag i dessa 4 grejorna plus en Eheim 2260 som jag fick ta med i köpet för en billig peng. Allt fungerade utom luftpumpen men jag kollade upp det och det var ju antagligen membranen som var kassa vilket jag också såg när jag öppnade den. Så nya beställda och fick satt i dem och nu fungera den som den ska. Så bygget med ett luftsystem runt om i taket kunde ta fart och jag köpte 30 mm PVC rör på Biltema och böjar osv så det kan kopplas ihop. Det är nästan klart att sättas ihop men innan dessa så behöver man ju ha ventiler för att justera luftflödet per uttag så dessa är beställda från Amazon (Tyskland) ihop med ett par rullar med 100m luftslang samt backventiler , luftstenar och svampfilter och också kan ha lite filtermedia i sig så man får bättre vattenmiljö. En hel del annat som t.ex Seachem Safe (för behandling av kranvatten för att ta bort klor osv) och filtermattor kommer också inom kort till mig.

      Så det är i stort sett där jag är just nu. Jag lägger bilder i nästa inlägg.
      Senast redigerad av Webo; 30 August 2018, 01:28. Anledning: En del text kom inte med av någon anledning
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Här kommer lite bilder från början tills där jag är nu.

        Som de stod i butiken(30 x 73 L, 24 x 105 L, 9 x 150 L):

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180517_194113.jpg Visningar:	1 Storlek:	443.8 kB ID:     	2390887Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180517_194127.jpg Visningar:	1 Storlek:	448.8 kB ID:     	2390886Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180517_194137.jpg Visningar:	2 Storlek:	461.2 kB ID:     	2390888Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180517_194306.jpg Visningar:	1 Storlek:	381.1 kB ID:     	2390889


        Och här bilder från när jag montera ner dem och tog hem dem. Jag hade 2 bra hjälpare med mig (mina barn) förutom min kompis:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        2.jpg Visningar:	1 Storlek:	330.8 kB ID:     	2390890Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1.jpg Visningar:	1 Storlek:	316.0 kB ID:     	2390891Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        3.jpg Visningar:	1 Storlek:	320.7 kB ID:     	2390892Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        4.jpg Visningar:	1 Storlek:	313.0 kB ID:     	2390893Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        5.jpg Visningar:	1 Storlek:	359.8 kB ID:     	2390894Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6.jpg Visningar:	1 Storlek:	262.2 kB ID:     	2390895Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        7.jpg Visningar:	1 Storlek:	487.0 kB ID:     	2390896Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        8.jpg Visningar:	1 Storlek:	555.2 kB ID:     	2390897Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9.jpg Visningar:	1 Storlek:	582.2 kB ID:     	2390898Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        10.jpg Visningar:	1 Storlek:	583.2 kB ID:     	2390899Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        11.jpg Visningar:	1 Storlek:	943.6 kB ID:     	2390900Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        12.jpg Visningar:	1 Storlek:	438.2 kB ID:     	2390901Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        13.jpg Visningar:	1 Storlek:	323.4 kB ID:     	2390902Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        14.jpg Visningar:	1 Storlek:	328.3 kB ID:     	2390903Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        15.jpg Visningar:	1 Storlek:	482.7 kB ID:     	2390904Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        16.jpg Visningar:	1 Storlek:	825.1 kB ID:     	2390905Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        17.jpg Visningar:	1 Storlek:	735.5 kB ID:     	2390906

        Sen var det dags att sätta upp ställningarna i stora rummet i garaget:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1.jpg Visningar:	1 Storlek:	427.8 kB ID:     	2390907Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        2.jpg Visningar:	1 Storlek:	367.8 kB ID:     	2390908Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        3.jpg Visningar:	1 Storlek:	220.8 kB ID:     	2390909Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        4.jpg Visningar:	1 Storlek:	1.000.2 kB ID:     	2390910Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        5.jpg Visningar:	1 Storlek:	523.6 kB ID:     	2390911Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6.jpg Visningar:	1 Storlek:	568.8 kB ID:     	2390912Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        7.jpg Visningar:	1 Storlek:	532.7 kB ID:     	2390913Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        8.jpg Visningar:	1 Storlek:	401.2 kB ID:     	2390914

        Under hela denna tiden så fick jag flytta ut och in en massa saker varje dag jag skulle göra något då jag inte hade annan plats till det:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180630_121020.jpg Visningar:	1 Storlek:	552.3 kB ID:     	2390915Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180720_195932.jpg Visningar:	1 Storlek:	800.8 kB ID:     	2390916

        Ancistrus äggen:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180808_204453.jpg Visningar:	1 Storlek:	302.6 kB ID:     	2390917

        Sen var det dax att tvätta övriga akvarier efter jag hade blivit klara med de 9 st 150 L som nu var i racket och klara (kortsidan och långsidan):

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-d0a763e0620cb4be8b7d7d11b8689653-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	630.7 kB ID:     	2390918Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-993db307b1c64d2067283735ea90073b-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	542.7 kB ID:     	2390919

        Ibland regnade det en del och man kunde inte göra något på en eller 2 dagar och det blev mera och mera alger i akvarierna:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_77143.jpg Visningar:	1 Storlek:	452.3 kB ID:     	2390920

        Nu är där bara 5 kvar att göra rena och de har fått ättika i sig så de ser mycket bättre ut redan:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180826_155137.jpg Visningar:	1 Storlek:	490.6 kB ID:     	2390935

        Alla ställningar fulla (stort rack, medium och sen lilla):

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Stort_Front.jpg Visningar:	1 Storlek:	436.2 kB ID:     	2390921Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Stort_Bak.jpg Visningar:	1 Storlek:	428.4 kB ID:     	2390922 v

        Sen finns där ju 9 st 73 L och 6 st 105 L i reserv som jag ska hitta plats till någonstans:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9 x 73L_Reserv.jpg Visningar:	1 Storlek:	376.9 kB ID:     	2390923Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        6 x 105L_Reserv.jpg Visningar:	1 Storlek:	333.6 kB ID:     	2390924

        Ljusen som följde med är denna driver som hantera 2 lampor varje och jag har fäst ljusrören på följande sätt då de klämmar som fan med oftast är sönder (plasten har torkat så den spricker och går sönder när man rör dem)

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Ljus_Driver.jpg Visningar:	1 Storlek:	364.3 kB ID:     	2390925Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Ljusrör.jpg Visningar:	1 Storlek:	250.8 kB ID:     	2390926

        Jag kommer att ha lite olika uppsättningar med filter och filtermaterial (även skumfilter med plats för filtermedia är på ingång):

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Filtermatta_Filter.jpg Visningar:	1 Storlek:	321.0 kB ID:     	2390927Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Filtermatta_Pump_Lavastem.jpg Visningar:	1 Storlek:	274.5 kB ID:     	2390928

        Vatten in för påfyllning (kolla bilden av stora racket där den svarta slangen är på höger sida om racket) och vatten ut har jag löst lite temporärt på detta sättet:

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        verrinning_Ut.jpg Visningar:	1 Storlek:	372.4 kB ID:     	2390929Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Avlops_Box_Tepm.jpg Visningar:	1 Storlek:	460.4 kB ID:     	2390930Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Vatten_Ut_Temp.jpg Visningar:	1 Storlek:	394.0 kB ID:     	2390931

        Luft systemet kommer att sitta i taket (på bild 2 ser man rören med detta rör kommer att vara 1 m längre till höger så att den kommer in över stora racket):

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Luftsystem_Temp.jpg Visningar:	1 Storlek:	375.4 kB ID:     	2390933 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_77155.jpg Visningar:	1 Storlek:	395.8 kB ID:     	2390932

        Jag värmer hela garaget till 22 grader med min luft - luft värmepump. De akvarier som behöver högre värme än det kommer att ha en doppvärmare i också, men det är billigare att värma hla rummet än doppvärmare i varje akvarium plus att på sommaren så kan jag hålla temperaturen i garaget på 22 då den har AC också. Jag väntar på att få satt in 2 st Pax ventilations fläkter med kall ras skydd som ska ta ut en del av den fuktiga luften, tills dess så har jag tvärdrag ett par gångar varje dag i en längre tid:


        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Luft_Luft_Värme_Kyla.jpg Visningar:	1 Storlek:	253.6 kB ID:     	2390934
        Senast redigerad av Webo; 30 August 2018, 04:09.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Seaside
          • February 2013
          • 71

          #5
          Shit vilken bra och cool idé!! Denna tråd kommer jag följa och dregla över
          Senast redigerad av Seaside; 30 August 2018, 15:02.
          " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #6
            Som jag sa tidigare, låter som en av mina önskedrömmar ......men vilket jobb. Jättekul att få följa med från början och vilket kap för ställning och kar.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Jädrar vilket jobb du lagt ned! Detta ska bli kul att följa!

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Idag så kom ventilerna till luft systemet. Så nu kan jag snart få satt upp det också.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180830_191510.jpg Visningar:	1 Storlek:	417.2 kB ID:     	2390975 .
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #9
                  Wow så häftigt att få följa detta!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Häftigt, men vad är din plan med alla dessa akvarier?

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefant
                      Häftigt, men vad är din plan med alla dessa akvarier?
                      Odla fisk och räkor .
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Då har jag hunnit med att få iordning en av de två Synadontis Polli White odlingar som jag kommer att ha.

                        Jag kommer att använda 6 kar för en odlingstation hade jag tänkt mig.

                        Det är satt upp på följande sätt:
                        Översta 2 kar är till nytt vatten. Här finns där endast tanganyika sand, lite kalksten för att få bra vatten. Inga växter eller djur i dessa. Nytt vatten fylls på här och vatten från dessa går till övriga kar.
                        Mitten till vänster är odlingskar. Jag kommer att ha en automatisk uppsamling av ägg till ett yngelkar av nät som kollas minst 2 gångar om dagen och flyttas till ägg karet när där finns nya
                        Mitten till höger är uppväkstkar för yngel.
                        Botten till vänster är ett vilokar för fisk som inte är i odlingen.
                        Botten till höger är äggkläcknings kar. Eftersom det krävs antimögel medel för att äggen inte ska mögla så har jag det som sista kar innan vattnet går ut från systemet. Där finns 3 st mellan stora äggtumblers av märket Ziss ZET-65

                        Här är en ritning på det:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Odling.JPG
Visningar: 575
Storlek: 130,6 KB
ID: 2391130

                        Här är bilder på de 6 första som jag har kopplat idag (1 odlingsstation av de 2 jag ska ha):
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20180901_185525.jpg
Visningar: 484
Storlek: 377,9 KB
ID: 2391132Klicka på bilden för större version

Namn: 20180901_185458.jpg
Visningar: 478
Storlek: 397,4 KB
ID: 2391131Klicka på bilden för större version

Namn: 20180901_185845.jpg
Visningar: 500
Storlek: 389,8 KB
ID: 2391133

                        Jag kom på att jag ju har vattenpåfyllningen igång på det stora racket med 9 kar men jag hade inte tagit bild på det, så här kommer bild på hur det ser ut när det fyller på ett kar:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20180901_191615.jpg
Visningar: 494
Storlek: 344,9 KB
ID: 2391134

                        Det som jag går och väntar på är bland annat luftslang och backventiler som jag har köpt på Amazon (Tyska sidan för EU leverantör så det går snabbare) men även lite svampfilter som har plats för filtermedia också. De ser ut så här:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: svampfilter.JPG
Visningar: 498
Storlek: 101,3 KB
ID: 2391135
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag skulle under inga omständigheter ha gemansamt vatten mellan akvarierna, sjukdom och det går till alla karen, medicinering går inte, olika strömt vatten kanske man vill ha.. mm! Bra däremot med borrat för att tappa ur vid vattenbyte!
                          Antar att du ska ha luft i rör ovanför akvarierna och då behövs inte backventiler...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jag skulle under inga omständigheter ha gemansamt vatten mellan akvarierna, sjukdom och det går till alla karen, medicinering går inte, olika strömt vatten kanske man vill ha.. mm! Bra däremot med borrat för att tappa ur vid vattenbyte!
                            Antar att du ska ha luft i rör ovanför akvarierna och då behövs inte backventiler...
                            Att ha det som jag har satt upp det ska fungera bra. Blir någon sjuk i vilokaret så är det ju sista innan vattnet går ut och om någon blir sjuk i uppväxt karet så kan jag välja att dra ut slangen och koppla den direkt ner i röret för utgående vatten. Så det ska inte vara något problem att göra det på detta sättet. Har kollat en del på videos och bl.a. en i USA som har sitt med delat vatten för att ha bra vatten parameter men också pga att odlingskaret inte ska ha något bottenmaterial eller inredning utan bara stället för att gå in och lägga äggen. Odlingskaret används ju inte hela tiden utan bara vid vissa tider då honorna går med ägg. I hans uppsättning har han dock bara ett kar med sand och vatten och ett hemmabyggt system för att då vatten upp till de övriga 3 och jag hade ingen lust att hålla på att bygga ett sånt utan det blev 1 kar med vattten och sand som sen går till de 2 nedan. Om det skulle orsaka problem så kan jag alltid splitta det översta karet så att det ger vatten till båda karen samtidigt.

                            Jag hade inte ens tänkt tanken att jag inte behövde back ventiler men nu när du skriver det så stämmer det ju. På alla filmer jag har sett så hade inga backventiler efter ventilerna i röret.
                            Senast redigerad av Webo; 02 September 2018, 23:16.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Åheim, du fick.mig att tänka till med vattnet. Jag sitter på bussen (en tur på ca 55 min) och ju mer jag tänker på att dela vattnet ju lättare blir det att göra. Så jag får tömma de 2 översta karen igen för sand och sätta 2 botten kar (botten kar då avriningsslangen är kortare än de 2 mellan kar som jag har där nu) och sen sätter jag en t böj i enden av avriningsslangen och sen 2 slanger på den och varje slang går till ett av karen under. Ett väldigt enkelt sätt att dela det till 2 olika kar så att man inte behöver att gå från ett kar till ett annat.

                              Lättare att göra det nu än sen när man har satt igång allt.

                              Så tack åheim
                              Senast redigerad av Webo; 02 September 2018, 23:12.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...