Garage blev akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #76
    Så läcker det blev!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #77
      Ursprungligen postat av LindaAlgo
      Så läcker det blev!
      Tja det är bara lagt i lite för att starta upp det. Det ska bli mycket mera växter i dem och någon röt osv. Men än så länge så ska de bara komma igång. jag har slängt i lite sniglar och mat så det kan komma igång. Jag ska lägga in några små ancistruser också som kan hålla algerna under kontroll.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #78
        Ursprungligen postat av Webo

        Tja det är bara lagt i lite för att starta upp det. Det ska bli mycket mera växter i dem och någon röt osv. Men än så länge så ska de bara komma igång. jag har slängt i lite sniglar och mat så det kan komma igång. Jag ska lägga in några små ancistruser också som kan hålla algerna under kontroll.
        Kommer nog att bli fint. Ska bli kul att följa. Men är de inte lite små för ancistrus?
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #79
          Ursprungligen postat av LindaAlgo

          Kommer nog att bli fint. Ska bli kul att följa. Men är de inte lite små för ancistrus?
          Nej det är ju väldigt unga ancistru som jag kommer att ha där. Så fort de börjar bli lite större så får man byta dem mot mindre igen.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #80
            Ursprungligen postat av Webo

            Nej det är ju väldigt unga ancistru som jag kommer att ha där. Så fort de börjar bli lite större så får man byta dem mot mindre igen.
            Ok!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #81
              Jag har inte gjort så mycket i garaget förutom att jag har flyttat ut lite fisk från mitt mix kar. Jag har satt dem i de nya räkkaren så di kan hjälpa till med att få dem bra innan räkorna kommer i dem. Jag har också satt några i ett annat kar då de passade bättre där. Det var några fiskar som jag fick med när jag köpte alla ställningarna. Jag vet inte vad det är för några med de kallade dem för snäcklekare men jag tror inte det är det.

              Någon som vet vad detta är för fiskar? Det är väl 2 olika sorter om jag inte tror helt fel. De med svarta prickar och de utan.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181012_195445.jpg Visningar:	1 Storlek:	244.6 kB ID:     	2392965Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181012_195438.jpg Visningar:	1 Storlek:	466.0 kB ID:     	2392966Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181012_195431.jpg Visningar:	1 Storlek:	230.5 kB ID:     	2392967Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181012_195329.jpg Visningar:	1 Storlek:	289.7 kB ID:     	2392968 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_77507.jpg Visningar:	1 Storlek:	253.1 kB ID:     	2392969

              Edit: Jag la in dem under avdelningen vad är det för fisk då där kanske är flera som tittar där och kan hjälpa där.
              Senast redigerad av Webo; 12 October 2018, 19:49.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #82
                Förutom detta så jag idag hållit på att böka runt i garaget och bestämt mig för att sätta upp 2 st 240 L kar i garaget som ska vara till växter. Min flickvän tycker det är roligt med växter (vilket jag också tycker) så vi gjorde om 240 L karet inne till växter och lite olika fiskar då där var en som skulle sälja lite.

                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #83
                  Vad för fisk är den röda lite mindre smala fisken?
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #84
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Vad för fisk är den röda lite mindre smala fisken?
                    Det är kopparbarb (hana). De som inte är så röda är honor. Mycket roliga och fina fiskar. Jag ska försöka mig på att odla dem också tänkte jag
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #85
                      Ursprungligen postat av Webo
                      Det är kopparbarb (hana). De som inte är så röda är honor. Mycket roliga och fina fiskar. Jag ska försöka mig på att odla dem också tänkte jag
                      De är superfina! En fisk som jag är väldigt sugen på. Någon dag när jag har plats för ett asiatiskt akvarium av lite större storlek.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #86
                        Ja då var det ett tag sen jag uppdaterade tråden. Jag har haft för mycket att göra och ingen tid att sitta vid datorn och skriva inlägget. Så det blir en större uppdatering denna gången.

                        Jag har nu fått rengjord alla akvarier. Jag hade 5 kvar som stod med vatten och lite ättika men nu när det blev kallt så fick jag lägga i värmare så att de inte skulle bli dör kalla och i tisdags så var det äntligen lite varmt väder så jag kunde fixa till dem.

                        Jag har sen fått fyllt de 3 racken med akvarier också.. Det stora racket (med 9 st 150 L akvarier) har ju varit igång ett tag men jag har nu fått lagt i botten material i de 3 översta och satt filer i den sista som inte hade det. Mellan racket (med 18 st 100 L akvarier) har jag nu 3 st akvarier med räkor i och 2 som jag fortfarande har fiskar i (som jag hade för att starta upp dem). Men till helgen så ska jag flytt ut 2 sorters räkor till så där blir 5 akvarier med räkor i. Av de resterande 13 akvarier så har jag fått satt i filter i 10 av dem och lagt i botten material i 11 av dem och fyllt på vatten i 11 av dem. Så det racket kommer snart att vara fullt med vatten i alla och starta upp de 13 akvarier. Jag har även fixat till ljuset i detta racket så det är fullt fungerande nu. Det lilla racket (med 21 st 73 L akvarier) så har jag vatten i de 10 eller 11 av dem.

                        I det stora racket så har jag ju ett växtkar och jag har just rensat ut vallen från då den hade tagit över helt. Det var 1m långt. Jag har satt dem i ett av de stora 240 L växtkar som jag har startat upp (2 st har jag nu) och man behöver ju en del växter med så många kar att fylla.

                        Jag har ändrat så att det är lättare för mig när jag ska göra vattenbyte då jag har avrinningen så jag bara justera och sen går det ur från garagen under porten när det behövs. Jag ska värma plaströret och göra det mera platt så jag kan få ner garageporten så långt som möjligt så jag inte släpper ut för mycket värme under tiden. Jag ska se om jag kan få ihop pengar för att dra in vatten och en vask där så jag kan använda det automatiska vettenbytesystemet som jag har i dessa 3 rack. Jag har inte skarvat ihop det i mella och det minsta racket än men det är snabbt att göra och jag har köpt sland och kopplingar. När det är gjort så sitter hela systemet ihop och man kan lättare göra vattenbyte på de man vill. Jag kommer at han ventiler på samtliga utgångar till karen så jag kan stänga av om där inte ska vara vattenbyte i några kar men övriga så ha plus att jag kan minska hur mycket vatten som kommer ur. Som t.ex. räkkaren så kommer jag bara att fylla på med nytt vatten men där kommer inte att vara några vattenbyten som så om inte det absolut behövs eftersom räkor inte riktigt gillar vatenbyten i större omfång medan andra kar som .ex. yngel och synadontis gärna kan få täta vattenbyten.

                        Jag har också ett växtkar inne med olika barbar och det rullar på bra och det växer bra där också.

                        Här kommer lite bilder.

                        De 5 karen som jag fick göra rent (jag hade an spann över grendosan så den inte skulle bli blöt och skarven var också under)
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181028_123111.jpg Visningar:	1 Storlek:	514.4 kB ID:     	2394129

                        Det stora racket fick de 2 sista karen bottenmaterial i.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-c939ecef2b95e50bf02f4b10ee701b22-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	284.6 kB ID:     	2394138Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-35525c5fc2a35b0e29bc8561b37f227f-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	235.2 kB ID:     	2394139

                        Mellan racket som jag nu nästan är klar med. Bara 3 kar som ska ha in filtermatta. Längst bort finns räkorna o de 3 översta och de 2 under har några ciklider.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-54ae96fa59e550d2271d4e7ce0b19673-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	401.3 kB ID:     	2394130


                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-18ca759e8f159acbcb7b106b33acff2f-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	396.5 kB ID:     	2394131Lilla racket. De 2 som saknas längst nere längst borta är nu satt i också Synadonrtisen flyttar jag runt mellan de 6 första karen och övriga som jag har vatten i använder jag till vattenbyte så vattnet har rätt temperatur (någon grader kallare än det som de går i då jag inte har värmare i de med bara vatten)

                        Ett av räkkaren som nu är igång
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-5e66fae741fc7ff20b21acd7bfd93b73-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	392.8 kB ID:     	2394132

                        Det lilla växtkaret förra och efter jag har tagit ut all vallen jag hade där. Övroga växter fick ingen plats och ljus, men det får de nu.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-ba39df3a38d61a9bad196561cf17b710-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	501.8 kB ID:     	2394137Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181101_221237.jpg Visningar:	1 Storlek:	547.4 kB ID:     	2394133Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181101_221405.jpg Visningar:	1 Storlek:	489.8 kB ID:     	2394134

                        Ett av de stora växtkaren
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181101_221545.jpg Visningar:	1 Storlek:	403.4 kB ID:     	2394135

                        Det andra stora växtkaret som jag inte har tagit i bruk än men som jag la upp vallen för att se hur lång den var och det var 1m och det är de som finns på bilden ovan. där blev 7 stora knippen från lilla växtkaret.
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181101_215253.jpg Visningar:	1 Storlek:	411.7 kB ID:     	2394136


                        Växtkaret inne håller också på att växa till sig
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181025_165345.jpg Visningar:	1 Storlek:	677.8 kB ID:     	2394142 Klicka på bilden för större version

Namn: image_77786.jpg
Visningar: 166
Storlek: 555,1 KB
ID: 2394140Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        image_77787.jpg Visningar:	7 Storlek:	347.0 kB ID:     	2394238

                        Ändrat: Av någon anledning så får jag inte lov att spara mitt inlägg som jag var klart med om jag inte laddar upp en bild trots att jag har överfört massor bilder. Så därför finns där en bifogat bild med. Har inte haft det problemet innan. Konstigt. Och man kan inte ta bort en bifogat bild. trycker man på soptunnan vid bilden så kan man ta bort den men man kan inte spara eller så (när man trycker på ändra bild).
                        Senast redigerad av Webo; 11 November 2018, 01:53.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #87
                          Ja då har mitt blå ciklid par varit igång igen. Kanske tur bladet inte var större

                          Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20181110_215845.jpg Visningar:	1 Storlek:	328.0 kB ID:     	2394620

                          En fråga: Ska man ta bort de ägg som inte är befruktade (vita) eller löser de det själv?

                          Edit: De löste det själv förresten. Dagen efter så hade de flyttat alla äggen ner på botten :-)
                          Senast redigerad av Webo; 15 November 2018, 22:14.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #88
                            Kul att få läsa en uppdatering av dig.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #89
                              Ja det är inte alltid man hinner uppdatera här. jag har barnen varannan vecka så de tar det mesta av tiden den veckan :-)
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                #90
                                Tja det är ett tag sen jag har skrivit men där har varit full upp men allt möjligt så har inte hunnit skriva här.

                                Jag fick en rejäl omgång ägg från mina Synadontis Poli White men efter 5 dagar så såg det mest ut som om det var obefruktade ägg och massor hade fått mögel. jag var inte snabb nog att få ut dem efter du hade lagt dem så de låg där 1 till 1,5 dag och det klara de inte riktigt. Så när jag fick nästa runda med rgg 5 dagar senare så fick jag hälla det som var kvar av den första batchen i äggkläckningskaret. Där var någon enstaka som hade kläckts såg jag då. Den nya batchen med ägg vr nera gula så jag tänkte att de nog var befruktade och då det var rejält många så fick ja ta alla 3 eggtumblers i bruk. Det gick bra och nu 5 dagar senare så har de flesta ägg kläcktes och det kryllar av små yngel. Det är 100 tals.



                                Jag har också bytt lite gula ciklider mot en grupp multisar och de ser redan ut att trivas.



                                Jag hade också fått lite black beard alger i mitt växt / ancistrus / snäck / skräpräkor kar. Men jag tog de växter som var drabbade och satte dem i karet med de 5 st siamesiska algätare som jag fick som går i karantän. Det var något som de gillade så de har ätit rätt bra redan. Borde vara rent inom ett par dagar.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 20181201_140928_1.jpg
Visningar: 155
Storlek: 742,7 KB
ID: 2395584
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...