Garage blev akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #46
    Jag har mina blå ciklid yngel, mina ancistrus yngel och jag kommer att få en stor grupp på 30+ cryptoheros nanoluteus i början av denna veckan. Men i denna stora ställningen ((150 L)) så blir det minst 6 akvarier till räkor. (150 L)

    I mellan ställningen (100 L) ska jag ha till yngel, odling och räkor

    UI lilla ställningen (73 L) ska jag ha Synadontis odlingen (6 kar( och sedan urvalsodling av räkor samt ägg och små yngel som inte behöver större akvarier.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #47
      Då fick jag fixat delningen på vattnet som kommer att rinna ur från översta karet till de 2 nedanför.

      Såhär blev det.
      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180908_191128.jpg Visningar:	1 Storlek:	435.1 kB ID:     	2391679



      Jag har satt faste det bättre så det är i våg och inte flyttar sig så det blir ca lika mycket till varje sida. Jag glömde att skriva att jag kommer att ha en pump kopplad i varje av dessa 2 översta karen som har en slang kopplat till överinningen så att jag pumpar ut vattnet och det kommer att vara tidsstyrd så att den tänder och släcker lite då och då under dagen och bara ett par minuter varje gång. Så det blir mellan ca 10-15% vattenbyte varje dag och sen fylls karen på varje natt/morgon (jag ska hitta ett system för detta då jag inte har indraget vatten och avlopp i garaget, än iaf) så jag har kollat på att ha 1 till 2 st 1000 L tankar som jag fyller och tillsätter vattenberedningsmedel (jag kör Sechem Safe, som är nästan samma som deras flytande Prime, ment det är mycket mera koncentrerat och i pulver form) och isf så kan jag pumpa vatten från en av dessa tankar till odlings systemet och sedan ska övriga akvarier kopplas till ett annat system som också de är tidsstyrd.

      Info om Seachem Safe: https://www.seachem.com/safe.php
      Senast redigerad av Webo; 09 September 2018, 20:41.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Seaside
        • February 2013
        • 71

        #48
        #45 Roligt att några kar redan är igång!
        Ser fint ut
        " Time has a wonderful way of showing us what really matters "

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #49
          Ursprungligen postat av Seaside
          #45 Roligt att några kar redan är igång!
          Ser fint ut
          Tack :-)
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #50
            Idag så blev där inte gjort något i garaget, om inte man räknar in att jag slängde in en del i garaget som jag hade varit och handlat. :-)

            Det blev lite slang, rak och böj kopplings rör så jag kan sätta ihop vattensystemet. Det blev också 32 L Fluval Stratum soil för räkkaren som jag ska sätta upp. Jag har redan 2 påser Red Bee sand till CR/CB karen jag ska sätta upp. Det var ju inte direkt gratis att hämta det idag (2020 kr) men Hornbach är de billigaste på det som jag vet iaf runt oss här.

            Klicka på bilden för större version

Namn: 20180910_213008.jpg
Visningar: 133
Storlek: 420,1 KB
ID: 2391737

            Det som jag gjorde idag var ett 60 L akvarium till grabben. Han och lillasystern har delat på ett 60 L i 3 veckor och för 2 veckor sedan som var där ett bra kar med mycket tillbehör till salu men det blev ingen affär men jag sa att fick hon inte såld det så kunde hon höra av sig. Det gjorde hon igår och idag blev det levererat. Grabben var helt till sig så det var bara att sätta igång med att sätta upp det. De hade rengjord allt väldigt bra inkl tvättat gruset så det var bara att sätta fart och grabben sprang ut i garaget för att hitta saker att lägga i karet. Jag hade just fått lim för att fästa växter på rötter så jag fick ta en rot och lite anubis och sätta fast det. Det är första gången jag gjorde det men jag lyckades till slut. Men ack så mycket lim man får på fingrarna (nybörjare ju). Inte kul när man inte kan låsa upp sin telefon med fingeravtryck pga man har lim där... Men det var bara att ta lite halv grovt sandpapper och börja slipa av det så efter ett tag så var det borta och man kan hantera telefonen igen.

            Förra Efter
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180910_213808.jpg Visningar:	1 Storlek:	216.6 kB ID:     	2391716Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180910_221146.jpg Visningar:	1 Storlek:	171.2 kB ID:     	2391717

            Jag lyckade få han kar klart och jag tog 50% av vattnet i dotterns kar så där finns lite bra vatten med bakterie där som start. Har även lagt i lite Happy Life så det fastnar lite bättre i filtret. Efter hans var klart så fick jag ju fixa till dotterns kar så det fick nytt vatten.

            Mina hjälpare.
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180910_202231.jpg Visningar:	1 Storlek:	275.1 kB ID:     	2391718

            Grabbens kar
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG-92df6929bec7abd019fb351e279b683f-V.jpg Visningar:	1 Storlek:	529.0 kB ID:     	2391719

            Dotterns kar (som alla fiskarna är i fortfarande då jag ska vänta ett par dagar med att flytta grabbens fiskar till hans kar. Jag har just fyllt på med vatten)
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180910_205459.jpg Visningar:	1 Storlek:	598.8 kB ID:     	2391720

            Jo jag har börjat att samla ihop mina akvarier saker i garaget så man lättare får en överblick över vad man har liggandes. Det är ju en hel del mera än vad man tror när det ligger utsprid lite här och där. Som t.ex. räk sakerna.
            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        20180910_213056.jpg Visningar:	1 Storlek:	525.9 kB ID:     	2391721
            Lite mat, mineral stenar, blad, kottar osv.

            I morgon så får jag ett gäng på 30+ cryptoheros nanoluteus som är ca 4 mån gamla. Riktigt kul att få denna vackra fisken och extra roligt att den är med på CARES listan.Jag tror att hag ska ha en grupp i ett av mina 450 L kar. Du kan se hur dessa vackra fiskar ser ut här:


            och här:
            Senast redigerad av Webo; 11 September 2018, 15:40.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #51
              Tycker att du har fått riktigt mycket gjort.
              Och vad vacker cryptoheros nanoluteus är!
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #52
                Fick ikväll förmånen att hälsa på hos kämpen Webo, då jag inte bor jättelångt ifrån honom. Vilket mastodont projekt han sliter med. Riktigt imponerad blev jag. Kan lätt säga att det ligger så mycket mer arbete bakom ”Garage blev akvarierum” än han visar i denna tråd. Tack för besöket Webo!

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #53
                  Ursprungligen postat av LindaAlgo
                  Tycker att du har fått riktigt mycket gjort.
                  Och vad vacker cryptoheros nanoluteus är!
                  Tack. Jag försöker få det gjort så snabbt som möjligt så man kan börja utforska akvastiken lite mera :-)
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #54
                    Ursprungligen postat av ICC
                    Fick ikväll förmånen att hälsa på hos kämpen Webo, då jag inte bor jättelångt ifrån honom. Vilket mastodont projekt han sliter med. Riktigt imponerad blev jag. Kan lätt säga att det ligger så mycket mer arbete bakom ”Garage blev akvarierum” än han visar i denna tråd. Tack för besöket Webo!
                    Tack själv. Mycket trevligt besök. kom dock på att du bara såg garaget och vi hann aldrig med alla karen inne, men det tar vi nästa gång över en god kopp kaffe/cappucino

                    Super nöjd med de nya fina invånare som du hade med dig också. Ska bli riktigt kul att se dessa växa till sig och få färg. har redan planer på att de ska kanske få ett eget akvarium när de har växt till sig. Kan nog vara riktigt snyggt med en fin grupp i 450 L.
                    Senast redigerad av Webo; 12 September 2018, 13:50.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #55
                      Cryptoheros Nanoluteus (gul zebraciklid) Är nu i ett 150 kar. Jag har räknat dem till 55 st totalt.

                      5 min efter insläpp och de fick lite artemia


                      Och med infraröd kamera efter ljuset släcktes


                      Idag så flyttade vi över grabbens fisk till hans egna akvarium. Han är väldigt lycklig.

                      Jag har kollat lite på en sak som man kan montera på en vattenkran som visar temperaturen på vattnet. Verkar väldigt smidigt och ska fundera på om jag ska köpa en sån. Så får man ju rätt temperatur på vattnet man fyller på, som ju är bra för t.ex. räkorna. Fiskar kan man ju ta några grader lägre mindre än vad de har i karet utan problem.

                      Det är en sån här:
                      https://www.amazon.de/prosperveil-Be...M34PP1P7ETZ143

                      Jag har beställt en sån här för att kunna ha koll på fuktigheten i garaget:
                      https://www.amazon.de/Thermometer-Hy...1V51KMD324QXPM

                      Den har dessutom alarm klocka så om man sätter igång något som t.ex. vattenbyte och man säter det ska vara igång i 10 min så ställer man bara in det på denna via touch skärmen och då glömmer man inte av det, som man annars gör nu för att man hittade något annat som skulle fixas eller så.

                      Jag fick dessa idag:
                      https://www.amazon.de/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1

                      Och denna ska komma i sluten av denna veckan eller början av nästa:
                      https://www.amazon.de/gp/product/B07...?ie=UTF8&psc=1

                      I morgon ska jagkanske börja med att få i soil i ett bar kar för att få igång dem också. Jag ska ju köpa in lite räkor också så bra att få startat upp karen så fort som möjligt.
                      Senast redigerad av Webo; 12 September 2018, 13:51.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #56
                        Idag så har jag inte hunnit med så mycket då det barnen hade en del aktiviteter. Men jag hann iaf att få vatten ner i Synadontis odlingskaren så jag kan se hur det hela fungera och jag flyttade också lalla 6 Synadontis över till det karet. Så får vi se när det ger resultat. Jag har satt en kamera framför karet så jag kan håll lite koll på dem om jag vill. Väldigt smidigt med Netgear Arlo kameror som jag enkelt kan flytta runt plus de har infrarött också så man kan se vad som händer när man har släkt alla lampor.

                        Jag rörde runt lite i vattnet i det översta karet innan jag pumpade ner vatten i karet under så det är lite grumligt.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Akvarie Stora_09_12_2018 11_19_05PM_1536787145592.jpg Visningar:	1 Storlek:	103.7 kB ID:     	2391806

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Akvarie Stora_09_13_2018 12_06_49AM_1536790009427.jpg Visningar:	1 Storlek:	71.6 kB ID:     	2391807

                        Och mina nya invånare mår bra och har börjat att få färg. Jag råkade dock att få i lite mycket artemia då påsen var lite mjuk och den gav efter när jag skulle hälla lite ur. Som tur är så finns där en del mallar i detta kar så då blir där mat till dem också. Från nu av ska jag använda en mått sked istället.

                        Senast redigerad av Webo; 13 September 2018, 00:50.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • ICC
                          • November 2006
                          • 1310

                          #57
                          Kanon med kameran Webo. Ser ju väldigt bra ut med Nanoluteusarna. De lär växa på sig lite fortare nu när de har mer plats att sträcka ut på. Tack för tipsen i pm'et. Kommer säkert till nytta i höst/vinter.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #58
                            Vad mycket du hinner och vad bra allt verkar bli!

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              #59
                              Nice. Såg lite bilder nu med
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #60
                                Undrar om ägg/yngel-uppsamlaren funkar, lägger fisken verkligen äggen inuti krukan, för det är väl förutsättningen för att det ska funka?
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...