Återfall, 570 liter Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    Återfall, 570 liter Malawi

    Då var det dags igen! Efter 6 års uppehåll, där två barn blivit till och vuxit upp börjar det bli läge för ett akvarium hemma igen!
    Vårt senaste kar var ett 540L Malawi och vi gillade verkligen cikliderna så vi kör på ett Malawi igen. Till tidigare karet så grävdes det upp och transporterades det sten från västkusten, vi byggde en egen bakgrund och karet blev väldigt bra helt enkelt. Denna gång vill vi göra något lika bra eller bättre utan att göra samma sak igen.

    Planen ser lite grovt ut såhär:
    • Troligen ett nytt kar, funderar på optiwhite, ramlöst.
    • Fluval FX6 (körde FX5 i gamla karet och gillade det, men det kanske finns bra alternativ? Låg ljudnivå är prio 1, efter att prestandan räcker såklart)
    • Riktigt bra ljus, lite sugen på Aqua Illumination Prime HD eller Prime Freshwater
    • Ingen bakgrund denna gång men frostad blå film troligen, belyst ovanifrån för att skapa en känsla av djup.
    • Har även tittat på massvis bilder och filmer från Malawi-sjön och kommer satsa på lite rundare/mjukare stenar denna gång. En tanke vi hade initialt var att låta stenarna sticka upp lite ovanför ytan, för att simulera ett en grundområde i Malawisjön. Isåfall skulle man titta på ett lägre kar, typ 160x60x40, men har inte bestämt mig ännu riktigt. Hade isf tänkt att plantera lite mossor på stenarna som sticker upp...Alternativt så skippar vi det och kör helt enkelt på ett 160x60x60.
    • Fiskar får vi se, blir en liten turné och massa googlande för att se vad vi ska stoppa i, Lombardoi och Azureus var väldigt trevliga men ska försöka att hitta något annat denna gång
    • Bänk, detta är ett gissel, tidigare använde vi leca-block, men jag vill gärna ha en sluten bänk nu för att trolla bort så mkt av pumpljudet som möjligt. Köpa en för ändamålet anpassad bänk känns dyrt. Lutar åt att köpa underskåp eller liknande, montera ihop dessa och sedan förstärka konstruktionen.
    Nu är vi igång!
    Senast redigerad av pwrdesign; 14 August 2018, 16:38.
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Hej. Kul att få följa med på din resa, själv har jag avvecklat mina Malawi kar efter drygt trettio år, nu blir det Sydamerikanskt med tyngdvikt på diskus.
    Men visst slår hjärtat lite extra för Malawi ännu. Kul att du går på runda stenar precis som på de flesta platser i sjön, tycker att de ger den bästa effekten. Idén med stenar över ytan låter spännande, hoppas du lyckas med det.
    Jag har precis beställt två nya 540 helglas och skall nästa vecka sätta igång med bänkarna. Blir köksunderskåp här också, har använt det förut och tycker det blir minst lika snyggt som färdiga akvariemöbler och mycket starkare.
    Kommer naturligtvis följa din tråd, och välkommen hit till forumet.

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      #3
      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Hej. Kul att få följa med på din resa, själv har jag avvecklat mina Malawi kar efter drygt trettio år, nu blir det Sydamerikanskt med tyngdvikt på diskus.
      Men visst slår hjärtat lite extra för Malawi ännu. Kul att du går på runda stenar precis som på de flesta platser i sjön, tycker att de ger den bästa effekten. Idén med stenar över ytan låter spännande, hoppas du lyckas med det.
      Jag har precis beställt två nya 540 helglas och skall nästa vecka sätta igång med bänkarna. Blir köksunderskåp här också, har använt det förut och tycker det blir minst lika snyggt som färdiga akvariemöbler och mycket starkare.
      Kommer naturligtvis följa din tråd, och välkommen hit till forumet.
      Hej och tack!

      Spännande att du kör med underskåp. Har själv tänkt förstärka dem med 40x40 reglar längs botten, sidor, toppen innan jag vågar ställa 600 kilo på dem. Har du kört med dem utan någon uppstyvning/förstärkning?

      mvH P
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Ursprungligen postat av pwrdesign

        Hej och tack!

        Spännande att du kör med underskåp. Har själv tänkt förstärka dem med 40x40 reglar längs botten, sidor, toppen innan jag vågar ställa 600 kilo på dem. Har du kört med dem utan någon uppstyvning/förstärkning?

        mvH P
        Jag har under 540 kört tre underskåp på vardera 50x60 (150x60 totalt) skruvat ihop dessa och satt på egenbyggd sockel, samt enklaste modell av bänkskiva. Tänkte först förstärka men när jag jämförde med min juwelmöbel under 450 liters karet insåg jag att mina underskåp var minst tre gånger så massivt. Så det blev ingen förstärkning.
        Denna gången kommer jag använda fem överskåp ( sådana man har över kyl och frys) eftersom jag vill ha en lägre bänk. De är 60x60 och endast 40 höga, men med egenbyggd sockel blir det 50 cm högt vilket blir perfekt i vårt vardagsrum. Bänken blir 3 meter med sen bänkskiva som sticker ut en cm runt om. På denna bänk blir det sedan två 540 helglas kar. Kanske kommer denna bänk förstärkas det beror lite på hur överskåpen är konstruerade. Men underskåpen körde jag utan förstärkning och det funkade utan problem, mycket stark konstruktion.

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Jag har under 540 kört tre underskåp på vardera 50x60 (150x60 totalt) skruvat ihop dessa och satt på egenbyggd sockel, samt enklaste modell av bänkskiva. Tänkte först förstärka men när jag jämförde med min juwelmöbel under 450 liters karet insåg jag att mina underskåp var minst tre gånger så massivt. Så det blev ingen förstärkning.
          Denna gången kommer jag använda fem överskåp ( sådana man har över kyl och frys) eftersom jag vill ha en lägre bänk. De är 60x60 och endast 40 höga, men med egenbyggd sockel blir det 50 cm högt vilket blir perfekt i vårt vardagsrum. Bänken blir 3 meter med sen bänkskiva som sticker ut en cm runt om. På denna bänk blir det sedan två 540 helglas kar. Kanske kommer denna bänk förstärkas det beror lite på hur överskåpen är konstruerade. Men underskåpen körde jag utan förstärkning och det funkade utan problem, mycket stark konstruktion.
          Intressant, ska klura lite då, kanske kan skippa förstärkning helt då.
          Är inte helt klart med hur stort kar vi ska skaffa, om det blir 180x60x60 eller 160x60x60, beror lite på vad vi hittar eller om vi beställer ett nytt custombyggt.
          Oavsett så går det nog att lösa med under/överskåp. En lägre modell hade nog varit snyggast, så tre st 60x60 överskåp hade nog blivit bra! Till ett 180x60 kar.

          40 högt skåp räcker dock inte till ett stort ytterfilter misstänker jag.. så det blir kanske 60 höga ändå
          Senast redigerad av pwrdesign; 16 August 2018, 09:51.
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #6
            Ursprungligen postat av pwrdesign

            Intressant, ska klura lite då, kanske kan skippa förstärkning helt då.
            Är inte helt klart med hur stort kar vi ska skaffa, om det blir 180x60x60 eller 160x60x60, beror lite på vad vi hittar eller om vi beställer ett nytt custombyggt.
            Oavsett så går det nog att lösa med under/överskåp. En lägre modell hade nog varit snyggast, så tre st 60x60 överskåp hade nog blivit bra! Till ett 180x60 kar.

            40 högt skåp räcker dock inte till ett stort ytterfilter misstänker jag.. så det blir kanske 60 höga ändå
            Som sagt, har inte använt överskåp så kanske behövs förstärkning......
            jag står också och velar mellan 40 och 60 höjd, praktiskt när man kan gömma pumpar men inredningsmässigt i mitt rum passar det bättre med lägre

            Kommentar

            Arbetssätt...