Renässansprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #46
    Ursprungligen postat av Stahl
    Har nyligen satt upp ett mindre akvarium med bland annat pansarmalar och kan inte sluta fascineras över hur livliga de är.

    I videon nedan ser det nästan ut som att de ser sin egen spegelbild i rutan och leker med den. Är det möjligt eller hur mycket skiljer sig fiskars syn från våran?

    https://streamable.com/s/xaw3z/rkcotc
    Det blir ingen spegelbild inuti akvariet, det är bara när du tittar utifrån! Vad är det för pansarmal? Den ser ju världen uanför och vill ju gärna simma där också men de har inte förstått konceptet med glas

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #47
      Ah de är så alltså, kanske tur de så de inte får för sig att börja bråka med sig själva. :P

      Det är gröna pansermalar, Brochis splendens. Först trodde jag de lekte så vid glaset för att äta kiselalgerna som växte där, men nu är algerna borta och de leker fortfarande. Kan ju va så att de gillar att kolla ut på balkongen bara.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #48
        Och kanske dem tycker att ditt hem ser ut som en trevlig sydamerika-biotop som dem vill utforska Pansarmalar tycker jag förövrigt är en av de allra roligaste fiskar man kan ha!!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #49
          Haha. Om det ändå kunde likna sydamerika, de vore drömmen att kunna ha ett inomhusväxthus med ett stort akvarium i mitten .

          Men eftersom de nu kan se ut bestämde jag mig för att iag ge dom lite växter att studera.

          Akvariet är ett 70 liters där de går tillsammans med endlers guppies. Det finns en risk att de blir för stora för akvariet sen men då får de flytta över till 240 litern.

          Inredningen är nog mer afrika än sydamerika dock då jag ville ha lite kontrast till den mörka regnskogen jag har i de andra. Men pansarmalarna tycks gilla det ändå, speciellt schweizerosten till grotta.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #50
            ja liiite trångbodda ser dem ut så dem skulle nog gilla att få lite mer yta att sträcka ut, kanske därför de attackerar glaset en del. Ja dem gillar ju verkligen att gömma/vila sig under något och hålstenen erbjuder väl lite myshålor. Jag hade en gång i tiden en konstgjord rot med utrymme, som en sal nästan, under och där låg ALLA (ca 15st) så gott som all tid som det inte matades Och det där med växter utanför akvariet har jag märkt att ennan fisk kan reagera på, har en typ av finbladig palm som står bredvid och den har de försikt simma in bland bladen på, tills dem gav upp när det inte gick
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #51
              Sådär nu börjar det hända en hel del i stora karet också.

              Extra belysning i form av Aquatlantis EasyLED Universal sötvatten.

              Co2-kit från Godhems zoo ihop med sodastream-flaska. Just nu på 2.5 b/sek vilket verkar optimalt för mitt kar.

              Och sen en hel drös växter på det i form av marktäckare som förhoppningsvis kommer täcka större delen av botten inom några månader.

              Även en del extra räkor och en del mossa för dom att gömma sig i har införskaffat..

              Nu tror jag faktiskt jag är riktigt nöjd med akvariet vad gäller dess innehåll. Ska också bli väldigt spännande att se hur CO2-tillskottet påverkar de växter jag hade från början.

              Och så lite bilder såklart:

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #52
                Några bilder gick inte att ladda upp så testar på nytt...

                Glömde också nämna att jag fått endlers yngel i det lilla akvariet vilket innebär daglig matning med cyclops något även fiskarna i de stora karet får ta del av.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #53
                  Ser superfint ut. Roligt att få se!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #54
                    Ser fint ut, CO2 kommer att göra att växterna kommer att utvecklas än mer.

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #55
                      Tack! Det kanske bara är inbillning men det känns redan som växterna ser grönare ut efter bara 3 dagar med koldioxid. Vidare har det börjat bildas bubblor på växterna, framförallt Vattenpesten är full av dom. Är det syrebubblor som växterna producerar eller är det bara koldioxid som fastnat?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #56
                        Beror ju på ifall det "blåser CO2-bubblor" kring växterna och som fastnar där? Annars beror det på att vattnet är syremättat och bubblor av syre bildas på växterna.

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #57
                          Nä de här är på andra sidan akvariet jämfört med diffusern så det är nog syremättnad då.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            #58
                            Det ser verkligen fint ut!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...