Renässansprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6059

    #31
    Haha, linslusar!

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #32
      Eftersom min mobil så snällt skapade en animering av bilderna jag tog (utan att jag ens behövde be den om detta) så tänkte ja testa att lägga upp den här.

      Forumer stödjer visst inte gif-filer så fick bli en länk:


      Stackars räka säger ja han måste tycka övriga invånare jäktar en himla massa. :P

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #33
        Karet ser verkligen lummigt och fint ut. Hur tycker du att ringen för flytväxterns fungerar? Skulle vilja ringa in/avgränsa mina lite med tror jag.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #34
          Svårt att säga faktiskt, jag har växlat mellan att låta flytväxterna flyta fritt och att begränsa dom med en ring. De verkar lite som att mina två pumpar varierar lite i flödet så ibland är det bättre att låta dom flyta fritt. Men den är iaf ganska bra på att begränsa växterna så att allt förutom de minsta håller sig innan ringen. Frågan är bara vad man tycket är snyggast. :P

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #35
            Ursprungligen postat av Stahl
            Svårt att säga faktiskt, jag har växlat mellan att låta flytväxterna flyta fritt och att begränsa dom med en ring. De verkar lite som att mina två pumpar varierar lite i flödet så ibland är det bättre att låta dom flyta fritt. Men den är iaf ganska bra på att begränsa växterna så att allt förutom de minsta håller sig innan ringen. Frågan är bara vad man tycket är snyggast. :P
            Tack för svaret! :P Nä jag tycker ju att det är snyggast när de flyter fritt men rötterna blir så långa syns det när de inte hamnar "rätt". Spelar ju ingen roll men det kan ju störa utseendet.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #36
              Har möblerat om lite i akvariet nu. Inte jättestor förändring. Tröttnade på att se de nakna stammarna av Hygrophila och Alternenthera så flyttade bak dom och flyttade fram Echinodorus-arna så att de syns lite bättre. Upptäckte också vilket enorm rotsystem de har så ja hoppas de inte blir sura över flytten.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #37
                Snyggt det blev. Tycker att det gjorde mycket.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  #38
                  Jättefint!

                  Kommentar

                  • Stahl
                    • June 2018
                    • 333

                    #39
                    Tack för kommentarerna! Nu några dagar efter så kan jag hålla mer er, flytväxterna lägger sig dessutom bättre nu så de blir en skuggad del och en större öppnare ljus del. Ständigt liv och rörelse i akvariet nu och man kan lyckas se så många som 7 (av 15) räkor samtidigt.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #40
                      Ursprungligen postat av Stahl
                      Tack för kommentarerna! Nu några dagar efter så kan jag hålla mer er, flytväxterna lägger sig dessutom bättre nu så de blir en skuggad del och en större öppnare ljus del. Ständigt liv och rörelse i akvariet nu och man kan lyckas se så många som 7 (av 15) räkor samtidigt.
                      Så roligt att det fungerar så bra. Och extra roligt att du får se dina räkor.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Stahl
                        • June 2018
                        • 333

                        #41
                        Kom precis hem efter att ha varit ifrån akvariet en vecka för första gången. Som tur är verkar allt ha gott bra. Alla fiskar lever och verkar må bra.

                        Det enda är att en del växter börjat vissna, en del verkar tom smälta bort såsom Alternanthera cardinalis. Den andra är en svärdsplanta mix. Blir de inte bättre kommer jag nog byta ut Alternantheran mot en Heteranthera zosterifolia och svärdsplantan mot Ludwigia palustris (så ja fortfarande har några röda blad som bryter av mot de gröna).

                        Men det får bli nästa helg, på måndag ska vi iväg igen denna gång känns det lite mindre nervöst då jag nu vet att akvariet klarar sig bra med fodermatare i en vecka.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #42
                          Ursprungligen postat av Stahl
                          Kom precis hem efter att ha varit ifrån akvariet en vecka för första gången. Som tur är verkar allt ha gott bra. Alla fiskar lever och verkar må bra.

                          Det enda är att en del växter börjat vissna, en del verkar tom smälta bort såsom Alternanthera cardinalis. Den andra är en svärdsplanta mix. Blir de inte bättre kommer jag nog byta ut Alternantheran mot en Heteranthera zosterifolia och svärdsplantan mot Ludwigia palustris (så ja fortfarande har några röda blad som bryter av mot de gröna).

                          Men det får bli nästa helg, på måndag ska vi iväg igen denna gång känns det lite mindre nervöst då jag nu vet att akvariet klarar sig bra med fodermatare i en vecka.
                          Har du någon gödning i gruset?

                          Vad skönt att allt har gått bra. Man är ju alltid lite nervös när man lämnar det ett tag.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            #43
                            Nä jag har ju inte det, kör med Happy plant en gång i veckan. Men funderar på att införskaffa antingen pinnäring eller blomsterlera från Panduro.

                            Men jag tror snarare det beror på bristande ljus, Alternantheran vill nog ha mer ljus än jag kan ge den.

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #44
                              Ursprungligen postat av Stahl
                              Nä jag har ju inte det, kör med Happy plant en gång i veckan. Men funderar på att införskaffa antingen pinnäring eller blomsterlera från Panduro.

                              Men jag tror snarare det beror på bristande ljus, Alternantheran vill nog ha mer ljus än jag kan ge den.
                              Kör ungefär samma som dig. Men jag har funderat på att stoppa ner några pinnar i det stora karet till svärdplantorna. Har ju ändå en del.

                              Ah jag tänkte i första hand på svärdplantan. Har ingen koll på den andra växten.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Stahl
                                • June 2018
                                • 333

                                #45
                                Har nyligen satt upp ett mindre akvarium med bland annat pansarmalar och kan inte sluta fascineras över hur livliga de är.

                                I videon nedan ser det nästan ut som att de ser sin egen spegelbild i rutan och leker med den. Är det möjligt eller hur mycket skiljer sig fiskars syn från våran?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...