Renässansprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    Renässansprojekt

    Hej!

    Är något av en gammal nybörjare inom akvariehobbyn, sysslade med det för 10-15 år sedan när jag var ung och dum(mare) men har nu bestämt mig för att satsa på det lite mer seriöst.

    Jag hittade då det här forumet som jag hoppas kan ge mig lite stöd på vägen i utbyte mot att jag delar med mig av mina egna projekt och så småningom erfarenhet som jag samlar på mig på vägen.

    Tanken med denna tråd är att den ska handla om mitt renässans-akvarium. Ett 240 liters Rio Juwel som ska försöka efterlikna ett ganska strömt vattendrag med mycket rötter och växlighet.

    Alla kommentarer, kritiska såväl som positiva mottages gärna då jag lär göra en del tankefel på vägen...

    Så till själva akvariet:

    Juwel Rio 240 liters

    Fiskar


    Melanotaeniapraecox - 6st
    Neonregnbåge


    Hasemanianana - 10-15st
    Koppartetra, silvertippstetra


    Danio rerio - 10-15st
    Sebrafisk, Zebrafisk


    Crossocheilusoblongus - 4st
    Siamesisk algätare, algätare


    Växter
    Microsorium pteropus
    Echinodorus bleheri
    Echinodorus mixed
    Anubias nana
    Egeria densa

    Hygrophila guianensis
    Hygrophila polysperma
    Alternanthera cardinalis


    Inredning
    Mörkare sand
    Rötter, ett par större med mycket grottor + flera mindre

    Troll-hasselgrenar

    Tekniken
    Innefilter som medföljde akvariet

    Fluval U4 pump 1000L/H - Mest för att skapa en bättre cirkulation i akvariet men extra filteryta skadar aldrig
    Senast redigerad av Stahl; 01 July 2018, 21:31.
  • Stahl
    • June 2018
    • 333

    #2
    Angående sanden/fina gruset. Vet någon om nedastående är lämpligt? Svart rundad ph-neutral kvarts. Vill gärna ha mörkarr botten men har även hört att svart sand kan innehålla skadliga tillsatta ämnen...
    https://www.cyberzoo.se/akvaristik/i...-mm-15-kg.html
    ​​​​​​

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Tycker att det låter som ett spännande projekt. Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Stahl
        • June 2018
        • 333

        #4
        Ja de va riktigt spännande att sätta upp ett akvarie igen också. Var och hämtade det idag och har fått igång det med lite växter och dubbla pumpar. Ska dock tillkomma ytterligare växter (av den mindre sorten att ha i framkanten) samt en större rot i mitten av akvariet (när den bestämt sig för att sluta flyta...). Och sen så fiskar förstås.

        Dagens arbete













        Kommentar

        • Stahl
          • June 2018
          • 333

          #5
          Bilderna blev visst väldigt stora...

          Går det att skriva något mer i [img] [/img] för att ändra storlek?

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Det ser riktigt lovande ut!
            Jag brukar välja mina som miniatyr. Men jag iofs så ser jag nu att du inte är guldmedlem och jag trodde inte att icke guldmedlemmar kunde lägga in bilder.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #7
              Man måste bara lägga in dom på en sida som lagrar bilderna åt en såsom tinypic. Ser också nu att de ser ok ut storleksmässigt på mobil. Nästa gång får jag minska dom innan jag laddar upp dom så kanske de blir bra överallt.

              Tack för kommentaren iaf! De känns som de går åt rätt håll även om ja visst måste reklamera ljusarmaturen. Men förhoppningsvis kan jag fylla på med lite fisk nästa helg ändå.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Såhär såg de ut tidigare idag efter jag fått i de (förmodligen) sista växterna.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Så fint!

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stahl
                    Man måste bara lägga in dom på en sida som lagrar bilderna åt en såsom tinypic. Ser också nu att de ser ok ut storleksmässigt på mobil. Nästa gång får jag minska dom innan jag laddar upp dom så kanske de blir bra överallt.

                    Tack för kommentaren iaf! De känns som de går åt rätt håll även om ja visst måste reklamera ljusarmaturen. Men förhoppningsvis kan jag fylla på med lite fisk nästa helg ändå.
                    Tack för svaret!

                    Hoppas att går bra att reklamera den. Roligt med nya växter med.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Så fint!
                      Tack! Kliar sjukt mycket i fingrarna att skaffa fiskarna också nu och se va de tycker om de. Men har bestämt mig att göra saker efter konstens alla regler så får tålmodigt vänta tills slutet på nästa vecka. :P

                      Kommentar

                      • smallfry
                        • April 2018
                        • 48

                        #12
                        Snyggt! Praecox är ett bra val. Väldigt trevliga och roliga och de blir ju inte så stora heller. Kanske öka dem till 8-10 st och minska nåt på den andra? Ja, det är ju bara mina preferenser förstås.
                        De stimmar bra och kommer antagligen se väldigt fina ut med den svarta bottnen och ditt lite blåa lysrör jag läste om i en annan tråd.

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #13
                          Tack! Ja jag såg dom "live" första gången igår på Hornbach och kan verkligen tänka mig att de blir bra i ett stim på 10. Får se om jag kanske kan minska ner något av de andra stimmen lite för att få plats med fler Neonregnbågar.

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            #14
                            Sådär. Nu äntligen har jag fått en ny lysramp.

                            Har även fyllt på med två små stim med koppartetra och zebrafisk, den första i måndags och den senare idag.

                            Trevligt med lite liv i akvariet och de verkar trivas bra.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              Vad roligt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...