Renässansprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    #16
    Så fint det är och vad roligt med nytillskotten!
    Med vänlig hälsning Linda

    Kommentar

    • Stahl
      • June 2018
      • 333

      #17
      Tack!

      Har spenderat dagen med att försöka ta närmare bilder på fiskarna vilket inte är de lättaste. Snabba stim är de, speciellt zebrafisken. Konstigt nog har zebrafiskarna inte vågat sig upp till ytan så mycket än dock utan håller sig mest i mitten och längst med botten.









      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        #18
        Jättefina bilder!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #19
          Så vackra koppartetran var. Zebrafiskarna väldigt fina med men koppartetran var speciell! Var håller sig den mest i karet tycker du?
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #20
            De håller sig mest i mitten skulle jag säga. Jag har en nedåtgående ström där och de gillar att simma emot den och sen glida tillbaka. Så välcirkulerat och syrerikt vatten skulle jag tippa att de gillar.

            Kommentar

            • Stahl
              • June 2018
              • 333

              #21
              Sådär nu börjar akvarieprojektet bli fullbordat. Neonregnbågarna är införskaffade och likaså flytväxter som de förstnämnda tycks gilla väldigt mycket. Jag har även fixat ihop en "flytring" för att hålla växterna på plats, detta av ett smalt pumprör som jag klippte ett litet jack i och på så sätt kunde trä ihop till en ring.



              Vad som kvarstår nu är för några rötter som jag ha i en hink i badrummet att sjunka så jag kan införa dom i akvariet. Sen får gärna algtillväxten börja så jag kan introducera ett gäng ottisar också.

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #22
                Om ni undrar vad alla vita prickar i vattnet är så tycks det vara lyftbubblor. Är det normalt med så mycket bubblor i vattnet? Temperaturen har hållit sig stadigt på 26 grader i en veckas tid så de borde inte ha med temperatursväxlingar att göra.

                Kommentar

                • Stahl
                  • June 2018
                  • 333

                  #23

                  Här tuffar saker på. Har förlorat 1 Neonregnbåge som inte verkade må så bra redan när jag fick han men i övrigt har de varit lugnt med drama.

                  Algväxten har börjat nu med kiselalger vilket tydligen ska va helt naturligt och inget att oroa sig för. Men just kiselalger är redigt fult så jag har införskaffat tre snyggt oranga ancistrus som ska få ta hand om dessa. Tror också de blir de enda algätarna jag skaffar eftersom ottisarna som jag hade planerat för nog är lite för känsliga för min smak. Jag va lite anti ancistrus då jag haft såna förut och tycker de är ganska tråkiga utseendemässigt men just denna oranga variant va riktigt riktigt snygg. Är väl därför de kosta 165kr styck också. :P

                  Men alltsom allt är jag mycket nöjd med akvariet nu. Jag gillar hur det ser ut, kan inte riktigt sätta fingret på va de är men tror växterna bidrar med mycket då de är så varierande i både form och färg.

                  Även fiskarna är väldigt trevliga de med såklart. Är faktiskt lite förvånad över hur bra de tycks komma överens. Har neonregnbågar, koppartetra och zebrafisk som alla tycks röra sig i mer eller mindre ett gemensamt mångkulturellt stim. Därför känns de också extra bra med ancistrus framför ottisar så man får några självständiga individer istället för ytterligare ett stim.

                  Jag gjorde också en intressant upptäckt nyligen att inte alla mina zebrafiskar är zebrafiskar utan de verkar som jag fått med mig en leoparddanio hem. Men de andra verkar inte bry sig att han saknar sina ränder.

                  Här kommer den obligatoriska fotobombningen:
                  Försök på panorama



                  2 av de 3 nyinköpta ancistrusarna


                  Den ensamma leoparddanion...


                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    #24
                    Så vackert du har fått det!

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #25
                      Tack! ^^

                      Inser när jag kollar på andra nystartade akvarium att mitt kanske är lite overkill när det gäller växter, både storlek och antal (räknat till 10 olika sorter nu...) och att de räcker med att skaffa mindre som sedan växter till sig. Men jag gillar frodigheten jag fått fram redan nu och är spänd på hur de ska se ut om några månader. :P

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #26
                        Vad fint ditt kar har blivit. Tycker inte att det är overkill med växterna. Tycker snarar det ser rätt lagom ut.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #27
                          Oj så fint karet blir!!

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            #28
                            Tack LoGeek! Är lite förvånad själv faktiskt. :P

                            Kommentar

                            • Stahl
                              • June 2018
                              • 333

                              #29
                              Inkörningen flyter på. Har börjat på mina första nitritspikar nu på 0.2 så har gjort lite fler vattenbyteb och tillsatt mer bakteriekultur i samband med det.

                              Också anmärkningsvärt hur brunt vattnet blir. Men de har väl att göra med catappabladen och den stora mängden rötter jag har i.

                              Algerna har också börjat avta nu, kanske tack vare ansistrusen och den lilla patrull korbärsräkor jag infört. Räkorna är också förvånadsvärt oskygga och bryr sig varken om malarna eller fiskarna.

                              Kommentar

                              • Stahl
                                • June 2018
                                • 333

                                #30
                                Räkorna må va oskygga, men ändå svåra att få på bild när zebrafiskarna photobombar hela tiden...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...