260L hardscape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    #31
    Ursprungligen postat av åheim
    Tror nog att skalarerna kan må bra av att få något mer skydd, orolig fisk blr lätt sjuka, vill bara ge en heads up. Eldstärten kan nog bli ett bekymmer med tiden, men det vår den väl utvisa
    Hoppas det kommer gå bra
    Eldstjärten känner jag sedan gammalt, har haft den två år redan, och den är än så länge en fredlig och vänlig själ.
    Jag har en fundering på lite flytväxter hängandes i ett "nät" på ytan för lite skugga/sol effekt. I övrigt blir det inte mer skydd eller gömställen, och tror faktiskt inte att scalarerna bryr sig så mycket om det, när jag har haft scalarer med mer skydd, så har de sällan gömt sig, och jag upplever att de oftast blir mer sällskapliga än skygga med tiden. Mina nya simmar upp mot ytan när jag öppnar luckan redan, om några månader gissar jag att de äter ur handen.
    Men men, vi får se hur det går.

    Kommentar

    • JoelA
      • February 2017
      • 53

      #32
      Jag har nu fått en lätt grönaktig ton på vattnet, inte så det stör, men vattnet är inte lika krispigt som det var i starten. Fiskarna verkar må fint dock.
      För att undvika en stundande algblomning tillsatte jag en förebyggande dos av alg-exit.
      Jag har även rumsterat om lite bland stenarna för att skapa lite större hål/grottor till fjärilarna. De verkar gilla det och har redan flyttat in. Kommer nog flytta stenarna lite då och då för att hitta det optimala läget för både fisk och estetik. Ancistrus hanen är syns fortfarande inte till.
      ​​​​​Kolglödstetrorna stimmar fortfarande hyfsat, men inte alls som de gjorde i början såklart, särskilt inte efter matning, då är de överallt.
      Fjärilarna får mer o mer färg varje dag.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        #33
        Visste inte att fjärilar gillar grottor, intressant!

        Kommentar

        • JoelA
          • February 2017
          • 53

          #34
          Jodå, de gillar grotthäng.
          Tänkte lägga upp en bild på hur akvariet såg ut innan förvandlingen ihop med några mer nytagna.
          Vilket tycker ni är snyggast?
          Kan också meddela att den försvunna ancistrushanen igår behagade sig att visa upp sig. Skönt att veta att han inte ligger o ruttnar bland stenarna.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #35
            Det nya är verkligen coolt och stilrent inrett men jag gillar ju växter samt lummiga inredningar och föredrar därför den första bilden.

            Skönt att den försvunna malen har dykt upp igen! Han har väl många grottor att välja på nu om han vill vara lite hemlig

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #36
              Jag är nog inne på Nandos spår men tycker att din nuvarande inredning har sina fördelar med.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • JoelA
                • February 2017
                • 53

                #37
                Tack för era kommentarer.
                ancistrus hanen är nu framme mest hela tiden. Jag gissar faktiskt att han satt fast, men kom loss när jag rörde runt lite med stenarna.

                Det har börjat komma luftbubblor från ena "till-vatten" munstycket från pumpen.
                Jag gissar alltså att pumpen har börjat suga luft någonstans, blir till att försöka lösa det innan vi åker på semester, nojjigt värre annars!

                Kommentar

                • JoelA
                  • February 2017
                  • 53

                  #38
                  Hello, nu kommer en uppdatering för er som har undrat.

                  En scalare dog för ett tag sedan, de fyra som är kvar verkar må bra, har beställt tre till av samma sort.

                  Fjärilarna är nästan utdöda. Tror de svalt och bråkade ihjäl varandra eftersom alla antagligen var hanar.
                  Har beställt två par av grön bågfenciklid istället, lite tuffare fisk som kan kriga mer om maten.

                  Rödstjärten fastnade i en springa mellan en sten och roten och dog. Mkt tråkigt tycker jag, den var en favorit.

                  Ancistrusarna har fått avkomma varav en har överlevt utan ngn speciell vård från mitt håll.

                  Kolglödstetrorna är kanon, stimmar ofta och är allmänt trevliga.

                  Overall, går bra tycker jag.

                  Eftersom jag nu började tröttna lite på inredningen, så kommer jag lägga till lite mer växter, vallisneria och röd lotus.
                  ​​​​​
                  Får göra en ny film och posta så småningom!

                  ​​

                  Kommentar

                  • JoelA
                    • February 2017
                    • 53

                    #39
                    Ny film!

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #40
                      Så fint karet blev. Men det låter smart att lägga till lite grönt!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #41
                        Vilket härligt kar! Jag är också växtfantast men det stilrena hardscapet är verkligen supersnyggt.
                        Kul att se hur scalarerna vuxit.
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        Arbetssätt...