260L hardscape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #16
    Du verkar luta åt alternativ 1 som finare, så det är kanske bäst att köra på det? Blått blir väl bra. Annars kan redback och neontetra också passa bra eftersom neontetran både är röd och blå.

    Kommentar

    • JoelA
      • February 2017
      • 53

      #17
      Någon som har tips på gröna eller blågröna dvärgciklider som kan funka till scalarerna?

      Kommentar

      • JoelA
        • February 2017
        • 53

        #18


        Nu är det nära fullbordat.
        Var på Stoby akvarieaffär idag och införskaffade:

        Rio Nanay scalar X5 Nån vildform fjärilsciklid x5
        Ancistrus gul x2
        Kolglödstetra x20
        ​​​
        Totalt 1600:- mkt fisk för pengarna tycker jag.

        Svårt att ta en bild som gör det rättvisa, men själv är jag ganska nöjd. Ska bli spännande att se vad som händer med de vilda fjärilcikliderna, hoppas de får mer färg, nu är de lite trista.

        Enda tilläget till ovanstående gäng är tre guppyhonor som var testpiloter i tanken, och en eldstjärt som jag helt enkelt tycker är så snygg så den får vara med även fortsättningsvis, trots att den är en asiat.
        Guppyhonorna håvar jag upp så småningom.
        Fortfarande sugen på att lägga till grön bågciklid i framtiden. Kanske fler glödkolstetra.
        Det blev 5 scalarer eftersom det var alla de hade hemma i butiken. Men jag känner mig nöjd med 5, och kommer inte köpa flera.

        Kan tillägga att i min rädsla för att få in skit/microber I tanken gick introduktionen till såhär.

        1. Påsarna flytande i tanken
        2. Tömma påsarna i en hov i handfatet
        3. Från hoven in i akvariet

        Inte optimalt för fiskhälsan kanske, men verkar som att de mår bra nu.

        ​​​​​​Fjärilarna äter, tetrorna äter, ancistrusarna sluttar alger. Scalarerna äter dock inget än så länge, men de tar sig nog så småningom.

        Kolglödstetrorna stimma fint, får se hur det är med det om en vecka när de har bott in sig.

        I länken ser ni också hur akvariet såg ut efter att jag vräkte i filterstarter, och när jag fyllde vatten.

        Nu är bara frågan vad jag ska göra med alla fiskar i badkaret...
        ​​​​​
        ​​​​​

        Kommentar

        • JoelA
          • February 2017
          • 53

          #19
          Lite närbilder



          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #20
            Ser jätte bra ut, tycker jag

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #21
              Ser riktigt bra ut tycker jag. Mina kolglödstetror stimmar relativt bra, ska utöka mitt stim dock från ca 10 till i alla fall 20. Beror lite på humöret samt om något skrämt dem. De är inte de tuffaste tetrorna tycker jag. Stor skillnad på dem och mina smyckestetror. Skulle dock kunna tänka mig att vuxna scalare kan se dem som ett mellanmål.

              Vad roligt att du var på Stoby med. Var där och handlade mycket när jag bodde i Skåne.
              Senast redigerad av LindaAlgo; 18 June 2018, 08:47.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • JoelA
                • February 2017
                • 53

                #22
                Tack för kommentarerna! Linda, kul att du också föll för kolglödstetrorna, jag vet inte hur det kommer gå med kolglödstetrorna när scalarerna har växt till sig, den som lever får se helt enkelt.

                Ska försöka få till en bild på helheten som är bättre.

                Nu när det är hyfsat klart börjar jag redan drömma om ett nytt projekt, ett liknande 500 liters..

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #23
                  Det ser jättefint ut tycker jag! Får jag fråga vad du betalde för scalarerna per styck? Hur stora är de? Ska ju snart köpa sju scalarer till mitt 570L och drabbas ibland av beslutsångest vilken variant jag ska ta. Dina ser fina ut. Min fiskaffär har sådana också men de är väldigt stora (och dyra).

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #24
                    Ursprungligen postat av JoelA
                    Tack för kommentarerna! Linda, kul att du också föll för kolglödstetrorna, jag vet inte hur det kommer gå med kolglödstetrorna när scalarerna har växt till sig, den som lever får se helt enkelt.

                    Ska försöka få till en bild på helheten som är bättre.

                    Nu när det är hyfsat klart börjar jag redan drömma om ett nytt projekt, ett liknande 500 liters..
                    Ja exakt det är nog mest att man kan vara förebredd.
                    Ska bli roligt att få följa dina projekt.
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • JoelA
                      • February 2017
                      • 53

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det ser jättefint ut tycker jag! Får jag fråga vad du betalde för scalarerna per styck? Hur stora är de? Ska ju snart köpa sju scalarer till mitt 570L och drabbas ibland av beslutsångest vilken variant jag ska ta. Dina ser fina ut. Min fiskaffär har sådana också men de är väldigt stora (och dyra).
                      Scalarerna var​​​​ inte så dyra, 120 stycket om jag minns rätt.
                      Själv tycker jag de ser helt ok ut nu, men blir myyycket finare när de är drygt dubbelt mot nuvarande storlek. Hade det gått att frysa storleken där hade jag vart glad.

                      Nu äter alla fiskar, och blygheten går sakta med säkert bort. Gjorde en kort film nyss, går att se på nedan länk.
                      en aspekt som jag blev nöjd med är de olika personligheterna/stilarna på fiskarnas sätt.

                      Fjärilcikliderna med sin drönare stil i vattnet, hänger runt roten, scalarerna som simmar mest öppet vatten och glider sida till sida i tanken, tetrorna som stimmar och alltid(!) är på väg någonstans, ancistrusarna som hoppar fram över stenarna, och eldstjärten som liksom sicksackar sig fram i vattnet runt roten mest. Händer precis lagom mycket, alltid nåt på g men inte så det blir stökigt tycker jag.
                      Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

                      Kolla film nedan.


                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #26
                        Vilken fin film! Scalarerna är vackra! Fjärilarna verkar pigga och nyfikna.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vilken fin film! Scalarerna är vackra! Fjärilarna verkar pigga och nyfikna.
                          Kan bara hålla med!
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • JoelA
                            • February 2017
                            • 53

                            #28
                            Bytt vatten en gång för 2 dagar sedan. Kollade kh och pH idag. Kh ca 3, pH ligger mellan 6,5 och 7 någonstans (alla 3 mätare jag har visar olika)
                            alla giskar verkar trivas.
                            Scalarerna har fått tydligare svart färg och silvret glänser bättre, fjärilarna börjar få lite blåskimmer, och en av dem lite röd mage
                            Den enda som oroar mig lite är den gula ancistrus hanen. Honom har jag inte sett sedan han åkte i tanken. Kan han ha fastnat mellan stenarna och sitter där nu i svälter ihjäl? Jag hade en platy som dog på detta vis, mellan en yngelkasse och framrutan hade han simmat in och dött. Tänkte att ancistrus var bättre på det här med hålor och springor?

                            Kommentar

                            • JoelA
                              • February 2017
                              • 53

                              #29
                              Kan tillägga att vattnet är klart och fint, och att jag inte kan se en endaste alg i akvariet ännu.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13109

                                #30
                                Tror nog att skalarerna kan må bra av att få något mer skydd, orolig fisk blr lätt sjuka, vill bara ge en heads up. Eldstärten kan nog bli ett bekymmer med tiden, men det vår den väl utvisa
                                Hoppas det kommer gå bra
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...