260L hardscape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    260L hardscape

    Hello,

    Efter att ha bytt golv, och flyttat all fisk till badkaret, tänkte jag först sälja akvariet, men istället blev det en ny stil.

    Mitt kar är ett aquael Glossy 260L
    Eftersom jag ville ha en mer japansk/aquascape stil, och mer lättskött en massa växter, så satsade jag på hardscape.
    Jag bor i Älmhult, här finns stenbrott där man bryter diabas, som är svart o snygg. Efter OK från swimpex granit, plockade jag en massa sten i deras stenbrott i sutareboda. Plockade mest flata stenar, i ganska liten storlek.
    Väl hemma började pusslet med att få ihop det hela. Jag visste inte hur det skulle lyckas, har aldrig inrett akvarium med annat än en masa växter och sten blandat tidigare.

    ​​​​​​Se bilder nedan, inga fiskar i ännu dock.
  • JoelA
    • February 2017
    • 53

    #2
    Japp, har tyvärr inte access för att posta bilder...

    Kommentar

    • JoelA
      • February 2017
      • 53

      #3

      Kommentar

      • JoelA
        • February 2017
        • 53

        #4
        Själv blev jag nöjd med att "gruset" har samma färg som stenen. Ger ett cleant uttryck.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Spännande, tycker att det blev väldigt bra och scapen ger ett intryck av att något spännande kommer att hända

          Kommentar

          • JoelA
            • February 2017
            • 53

            #6
            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Spännande, tycker att det blev väldigt bra och scapen ger ett intryck av att något spännande kommer att hända
            Tack för din kommentar!

            Nu har jag börjat tveka på om jag ska stoppa tillbaka min fisksoppa i det här cleana karet.
            Funderar mest på Orinoco scalarer, 7-8 ST + 20 kardinaltetra, men i vissa stunder tänker jag diskus istället. Vad tycker ni skulle passa?


            ​​​​​​
            Senast redigerad av JoelA; 09 June 2018, 17:02.

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Hej!
              Vad fint det blev. Vilka mått har du på akvariet? Scalare ska gärna ha höga akvarium.
              Diskus kan ha inte uttala mig om.
              Men jag kan tänka mig att en större grupp tetror hade varit snyggt.
              Senast redigerad av LindaAlgo; 10 June 2018, 14:43.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #8
                Ursprungligen postat av JoelA

                Tack för din kommentar!

                Nu har jag börjat tveka på om jag ska stoppa tillbaka min fisksoppa i det här cleana karet.
                Funderar mest på Orinoco scalarer, 7-8 ST + 20 kardinaltetra, men i vissa stunder tänker jag diskus istället. Vad tycker ni skulle passa?


                ​​​​​​
                Själv älskar jag ju diskus, men vetesjutton om det inte är ett scalarscape, tänker på Tommy fina scape med altum scalarer. Mycket kardinaltetra och ett gäng Corydoras sedan är jag kluven, jag hade kört någon blå diskus, men scalarer kanske ser mer dramatiskt ut. Hur som helst, det är så snyggt att du inte kan misslyckas vad du än stoppar i.

                Kommentar

                • JoelA
                  • February 2017
                  • 53

                  #9
                  Tack för din kommentar Linda, det är ganska högt för sina liter, 63 cm, 120 långt och 40 djupt.. Borde funka med altum?!

                  Ja, håller med dig Ekeberg om att scalarer hade smält in bra, känns rätt på något sätt. Det enda jag tänker på är att det blir lite färglöst.
                  Hur många scalarer hade ni kört på? 7-8 är ju inga problem när de är små, men de blir ju stora till slut?!
                  Får börja kolla efter Rio Orinoco eller någon annan vildfångad typ. Med någon småfisk som färgklick borde det bli prima. Om scalarerna dessutom förmår en färgglad småfisk att stimma bra, så blir det ännu bättre.
                  Något alternativ ni tänker på till kardinaltetra som färgklick i akvariet? Rödmunstetra och neontetra såklart, men kanske något mindre uppenbart?

                  Hur tror ni corydoras trivs med stenar och stenkross som botten? Hade jättegärna haft ett stim av dessa, men tänker att corydoras inte trivs med en stenig botten? Slipar ner sina skäggtömmar?

                  Sedan så får det såklart komma i ett par vänner som äter alger. Ancistrus, kanske albino tänker jag blir snyggt mot det svarta. Om det skulle dyka upp brunalger/tofsalger siamensis, men så länge dessa lyser med sin frånvaro, inga asiater i tanken.

                  Och, mätte Ph idag, ligger en bit över 8 just nu, så får bli ett par vattenbyten till innan filterstartern åker i.
                  Helt kristallklart vatten dock, nästan så man vill ha det så helt utan fiskar som skitar ner :P

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Oj då, tänkte inte på stenkrossen , nä inga corydoras då. Men det låter som om du har bilden klar för dig... låter helrätt .

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av JoelA
                      Tack för din kommentar Linda, det är ganska högt för sina liter, 63 cm, 120 långt och 40 djupt.. Borde funka med altum?!
                      Och, mätte Ph idag, ligger en bit över 8 just nu, så får bli ett par vattenbyten till innan filterstartern åker i.
                      Helt kristallklart vatten dock, nästan så man vill ha det så helt utan fiskar som skitar ner :P
                      Ah, misstänkte något sånt men tänkte att det var lika bra att fråga. Men altum är väl den som blir högst. Men samtidigt är 63 cm högt.

                      Vad har du i karen? Eller tror du att det är stenen som höjer PH?
                      Jag vet inte riktigt om ni har mjukare vatten i Älmhult än vi har/hade i Bromölla/Kristianstad. Men kalket gjorde att vi alltid hade över 7,5 i PH.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • stefant
                        • January 2009
                        • 783

                        #12
                        Glödbandstetra kanske kunde vara snyggt!

                        Kommentar

                        • JoelA
                          • February 2017
                          • 53

                          #13
                          Tack för tipset om glödbandstetra! Ska kolla hur de ser ut i verkligheten!

                          pH är högt för att jag decinficerade hela karet genom att hälla i klorrent efter att alla stenar och roten var i.
                          Jag har haft problem med partiklar i vattnet tidigare, och ville därför göra en helt fresh start. Dessutom blev alla nya stenar också desinficerade utan att Mecka med att koka.
                          Har bytt vatten två gånger, men det är tydligen en del lut/klor kvar fortfarande. Får se om jag pallar byta vattnet ikväll, annars lite senare i veckan.

                          Jag tvekar just nu lite på altum, mkt fina, men risken är att de i fullvuxen storlek ser lite för stora ut jmf med resten av scapet och akvariet som sådant. Ska klura lite på det, mäta o så...
                          ​​​​​​

                          Kommentar

                          • JoelA
                            • February 2017
                            • 53

                            #14
                            Ok, så jag bytte vatten en gång till igår, PH är nu på ca 8. Ska byta vatten en gång till idag, sedan köra igång pH optimering, vattenoptimerare och sedan efter någon dag filterstartern. Tänkte dra igång filtret med filterstarter i mycket god tid innan fiskar börjar flytta in. Kanske alg-exit också i förebyggande syfte?
                            På länken nedan finns bilder på mitt kemikit och mina fiskar i badkaret! Även en bild på akvariets underrede och filter och en bitsugen fransk bulldog som heter Pixie.

                            Kommentar

                            • JoelA
                              • February 2017
                              • 53

                              #15
                              Fiskvalet vacklar.

                              Alternativ 1
                              Rio Nanay pterophyllum, 7st.
                              ​​​​Detta med 30-40 ST tetror, kardinal, neon eller rödmun glödband. Antagligen neon, jag vill ha dem så små som möjligt.
                              3-4 gul ancistrus.
                              Kanske några apistogramma som kan hänga i grottorna. Kakadua tänker jag.

                              Alternativ 2
                              Redback pterophyllum, 7st, 30-40 at glödbandstetra.
                              3-4 Gul ancistrus
                              Apistogramma.

                              ​​​​
                              Alternativ 1 - finare fiskar, mycket blå skimmer.
                              alternativ 2 - kanske passar scapen bättre utan en massa blått? Mindre stökigt på nåt vis?

                              Altum går bort, blir för dyrt med typ 600 per fisk.

                              Beslutsångest...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...