260L hardscape

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Vilken fin film! Scalarerna är vackra! Fjärilarna verkar pigga och nyfikna.

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det ser jättefint ut tycker jag! Får jag fråga vad du betalde för scalarerna per styck? Hur stora är de? Ska ju snart köpa sju scalarer till mitt 570L och drabbas ibland av beslutsångest vilken variant jag ska ta. Dina ser fina ut. Min fiskaffär har sådana också men de är väldigt stora (och dyra).
    Scalarerna var​​​​ inte så dyra, 120 stycket om jag minns rätt.
    Själv tycker jag de ser helt ok ut nu, men blir myyycket finare när de är drygt dubbelt mot nuvarande storlek. Hade det gått att frysa storleken där hade jag vart glad.

    Nu äter alla fiskar, och blygheten går sakta med säkert bort. Gjorde en kort film nyss, går att se på nedan länk.
    en aspekt som jag blev nöjd med är de olika personligheterna/stilarna på fiskarnas sätt.

    Fjärilcikliderna med sin drönare stil i vattnet, hänger runt roten, scalarerna som simmar mest öppet vatten och glider sida till sida i tanken, tetrorna som stimmar och alltid(!) är på väg någonstans, ancistrusarna som hoppar fram över stenarna, och eldstjärten som liksom sicksackar sig fram i vattnet runt roten mest. Händer precis lagom mycket, alltid nåt på g men inte så det blir stökigt tycker jag.
    Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

    Kolla film nedan.


    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av JoelA
    Tack för kommentarerna! Linda, kul att du också föll för kolglödstetrorna, jag vet inte hur det kommer gå med kolglödstetrorna när scalarerna har växt till sig, den som lever får se helt enkelt.

    Ska försöka få till en bild på helheten som är bättre.

    Nu när det är hyfsat klart börjar jag redan drömma om ett nytt projekt, ett liknande 500 liters..
    Ja exakt det är nog mest att man kan vara förebredd.
    Ska bli roligt att få följa dina projekt.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det ser jättefint ut tycker jag! Får jag fråga vad du betalde för scalarerna per styck? Hur stora är de? Ska ju snart köpa sju scalarer till mitt 570L och drabbas ibland av beslutsångest vilken variant jag ska ta. Dina ser fina ut. Min fiskaffär har sådana också men de är väldigt stora (och dyra).

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Tack för kommentarerna! Linda, kul att du också föll för kolglödstetrorna, jag vet inte hur det kommer gå med kolglödstetrorna när scalarerna har växt till sig, den som lever får se helt enkelt.

    Ska försöka få till en bild på helheten som är bättre.

    Nu när det är hyfsat klart börjar jag redan drömma om ett nytt projekt, ett liknande 500 liters..

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ser riktigt bra ut tycker jag. Mina kolglödstetror stimmar relativt bra, ska utöka mitt stim dock från ca 10 till i alla fall 20. Beror lite på humöret samt om något skrämt dem. De är inte de tuffaste tetrorna tycker jag. Stor skillnad på dem och mina smyckestetror. Skulle dock kunna tänka mig att vuxna scalare kan se dem som ett mellanmål.

    Vad roligt att du var på Stoby med. Var där och handlade mycket när jag bodde i Skåne.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 18 June 2018, 08:47.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ser jätte bra ut, tycker jag

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Lite närbilder



    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade


    Nu är det nära fullbordat.
    Var på Stoby akvarieaffär idag och införskaffade:

    Rio Nanay scalar X5 Nån vildform fjärilsciklid x5
    Ancistrus gul x2
    Kolglödstetra x20
    ​​​
    Totalt 1600:- mkt fisk för pengarna tycker jag.

    Svårt att ta en bild som gör det rättvisa, men själv är jag ganska nöjd. Ska bli spännande att se vad som händer med de vilda fjärilcikliderna, hoppas de får mer färg, nu är de lite trista.

    Enda tilläget till ovanstående gäng är tre guppyhonor som var testpiloter i tanken, och en eldstjärt som jag helt enkelt tycker är så snygg så den får vara med även fortsättningsvis, trots att den är en asiat.
    Guppyhonorna håvar jag upp så småningom.
    Fortfarande sugen på att lägga till grön bågciklid i framtiden. Kanske fler glödkolstetra.
    Det blev 5 scalarer eftersom det var alla de hade hemma i butiken. Men jag känner mig nöjd med 5, och kommer inte köpa flera.

    Kan tillägga att i min rädsla för att få in skit/microber I tanken gick introduktionen till såhär.

    1. Påsarna flytande i tanken
    2. Tömma påsarna i en hov i handfatet
    3. Från hoven in i akvariet

    Inte optimalt för fiskhälsan kanske, men verkar som att de mår bra nu.

    ​​​​​​Fjärilarna äter, tetrorna äter, ancistrusarna sluttar alger. Scalarerna äter dock inget än så länge, men de tar sig nog så småningom.

    Kolglödstetrorna stimma fint, får se hur det är med det om en vecka när de har bott in sig.

    I länken ser ni också hur akvariet såg ut efter att jag vräkte i filterstarter, och när jag fyllde vatten.

    Nu är bara frågan vad jag ska göra med alla fiskar i badkaret...
    ​​​​​
    ​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Någon som har tips på gröna eller blågröna dvärgciklider som kan funka till scalarerna?

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Du verkar luta åt alternativ 1 som finare, så det är kanske bäst att köra på det? Blått blir väl bra. Annars kan redback och neontetra också passa bra eftersom neontetran både är röd och blå.

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Fiskvalet vacklar.

    Alternativ 1
    Rio Nanay pterophyllum, 7st.
    ​​​​Detta med 30-40 ST tetror, kardinal, neon eller rödmun glödband. Antagligen neon, jag vill ha dem så små som möjligt.
    3-4 gul ancistrus.
    Kanske några apistogramma som kan hänga i grottorna. Kakadua tänker jag.

    Alternativ 2
    Redback pterophyllum, 7st, 30-40 at glödbandstetra.
    3-4 Gul ancistrus
    Apistogramma.

    ​​​​
    Alternativ 1 - finare fiskar, mycket blå skimmer.
    alternativ 2 - kanske passar scapen bättre utan en massa blått? Mindre stökigt på nåt vis?

    Altum går bort, blir för dyrt med typ 600 per fisk.

    Beslutsångest...

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Ok, så jag bytte vatten en gång till igår, PH är nu på ca 8. Ska byta vatten en gång till idag, sedan köra igång pH optimering, vattenoptimerare och sedan efter någon dag filterstartern. Tänkte dra igång filtret med filterstarter i mycket god tid innan fiskar börjar flytta in. Kanske alg-exit också i förebyggande syfte?
    På länken nedan finns bilder på mitt kemikit och mina fiskar i badkaret! Även en bild på akvariets underrede och filter och en bitsugen fransk bulldog som heter Pixie.

    Lämna en kommentar:


  • JoelA
    svarade
    Tack för tipset om glödbandstetra! Ska kolla hur de ser ut i verkligheten!

    pH är högt för att jag decinficerade hela karet genom att hälla i klorrent efter att alla stenar och roten var i.
    Jag har haft problem med partiklar i vattnet tidigare, och ville därför göra en helt fresh start. Dessutom blev alla nya stenar också desinficerade utan att Mecka med att koka.
    Har bytt vatten två gånger, men det är tydligen en del lut/klor kvar fortfarande. Får se om jag pallar byta vattnet ikväll, annars lite senare i veckan.

    Jag tvekar just nu lite på altum, mkt fina, men risken är att de i fullvuxen storlek ser lite för stora ut jmf med resten av scapet och akvariet som sådant. Ska klura lite på det, mäta o så...
    ​​​​​​

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Glödbandstetra kanske kunde vara snyggt!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...