Akvariekontoret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    Akvariekontoret

    Hej!

    För 6 månader sen så började jag med denna underbara hobby och nu är tiden kommen för mig att utveckla mig ytterligare och kanske med tiden även kunna ge lite kunskap tillbaks.
    När jag började med hobbyn så hade jag läst på en del och kände mig redo att göra ett seriöst försök. Då startade jag tråden Mitt första akvarium - en nybörjare med stora ambitioner, innan jag gick in och startade igång med mitt första kar såg jag till att läsa på och kände mig i alla fall lite varm i kläderna. Men under tidens gång som jag haft mitt andra kar så har intresset bara ökat så jag har vart oerhört kunskapstörstig samt att jag lärt mig massor av att hålla på med det. Jag fick väldigt många goda råd av alla er fantastiska människor här på forumet som hjälpte mig i den andra tråden, jag hoppas ni hittar till denna tråden också för jag tror (hoppas) att ni kommer tycka denna är lite mer givande.

    Akvariekontoret blev startat för 12 dagar sedan, men det var ett ganska nyligen taget beslut som gjorde att det blev av. Jag beställde ett 270L kar strax efter att jag börjat med mitt första kar, för att jag tyckte det var så kul. Under beställningstiden ändrades flera gånger storleken på karet av tillverkaren då de inte hade några bänkar i lager i svart (ville inte ha vit bänk), så nu när det har kommit är det 300L, 100x60x50. Det karet har jag väntat på i över fyra månader pga av försening, göteborgshamn containerhamn tog 2 veckor längre än förväntat bla...

    För ungefär en månad sen så frågade jag handlaren jag köpt hos vilka mer kar han tagit hem för att sälja i butik, det var då ett 200L 90x50x45 och ett gäng 96L. Då jag insåg att det fanns en stor chans att jag skulle kunna vilja utöka med fler kar i nära framtid och inte var sugen på att kanske ha grym otur och råka ut för samma visa med leverans tiden igen så jag valde att slå till, till handlarens stora förvåning. Jag köpte ett 200L och ett 96L.

    Så nu sitter jag här och skriver i mitt nya akvariekontor. Alla karen har Sydamerika tema, fiskarna är redan valda/köpta men ej hemtagna och allt är igång. Denna gång kommer jag även ge mig på odling av L-malar och om jag har tur även ciklider. Jag har läst två böcker av Ingo Seidel om L-malar och studerat lekrapporterna på planetcatfish och internet för de arter jag ska hålla. Jag är medveten om att det kan bli svårt men är ändå positivt inställd, jag har fått många goda råd och support av Patrik på Stork Zoo som själv odlat flera av malarna. Förhoppningsvis kommer även alla ni kunna ge mig råd och tips för att lyckas.

    Av ovanstående anledning blir inte 200L ett riktigt Aquascape, jag tror det kommer bli snyggt med tiden när bakgrunds växten nått och skapat det jag visualiserat men det kommer ta tid. Det kommer även finnas grottor i karet vilket tar bort det naturliga utseendet, men de är inte i än. Jag har gjort ett ganska annorlunda växtval mot förra gången så alla karen kommer vid första anblick se ganska ofärdiga ut just nu och en viss tid framöver, men när det fått gå lite tid kommer det bli exakt som jag vill, hoppas jag. Då kommer det vara riktigt lummigt och grönt, men kommer inte gå lika fort som i Asienkaret i andra tråden.

    Jag kommer inte visa hela set-upen i bilder eller hur jag gjorde scapen då nästan allt är identiskt med den andra tråden förutom färgen på sanden. Har ni några frågor om något så ställ dem gärna ändå.

    - All info om karen -

    96L - 60x40x40

    Växter
    Eleocharis Accicularis Mini
    Nymphea Lotus
    Alternanthera Reineckii Rosanervig
    Anubias Petite
    Hygrophilia Pinnatifida

    Fisk
    Guppy - Poecilia Reticulata
    L397 - Panaqolus sp.

    200L - 90x50x45

    Växter
    Lilaeopsis Brasiliensis
    Anubias Petite
    Hygrophilia Pinnatifida
    Aponogeton Madagascariensis

    Fisk
    L034 - Ancistrus Ranunculus
    L046 - Hypancistrus Zebra
    L134 - Peckoltia Compta

    300L - 100x60x50

    Växter
    Lilaeopsis Brasiliensis
    Anubias Petite
    Hygrophilia Pinnatifida
    Nymphea Lotus
    Alternanthera Reineckii
    Echinodorus ''Ozelot''

    Fisk
    Aequidens Metae - Lekpar
    L200 - Hemiancistrus Subviridis
    Lmal - Hypancistrus Contradens


    Så jag hoppas att det blir kul att följa min lilla akvaristiska dagbok här på Zoopet.

    Här får ni lite previews på karen, om några dagar åker de första firrarna i och då kommer jag självklart uppdatera er med både bilder och text.

    Ha det gott allihopa!
    Senast redigerad av Mrfabbe; 03 May 2018, 22:56.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Roligt med en ny tråd och nya kar! Kan tyvärr inte se bilderna, kanske är det något fel med mina inställningar. Ska bli kul att följa detta i alla fall!

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #3
      Prövar att lägga upp bilderna på nytt:

      96L
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0887.JPG
Visningar: 236
Storlek: 517,6 KB
ID: 2385108

      200L
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0888.JPG
Visningar: 184
Storlek: 436,4 KB
ID: 2385109

      300L
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0889.JPG
Visningar: 236
Storlek: 470,7 KB
ID: 2385110

      Rummet
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0890.JPG
Visningar: 182
Storlek: 349,4 KB
ID: 2385111

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Riktigt roligt, kommer naturligtvis följa din nya resa. Även om jag inte är förmögen att ge råd kommer jag säkert med glada tillrop. Jättekul att karen äntligen kommit.

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #5
          Glad att ha dig här och dig med Nando! Glada tillrop och gott snack är allt som behövs, men om vissa har lite knep skadar det aldrig heller

          Ja det var skönt att de äntligen kom hem och nu börjar den roliga resan

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Nu ser jag bilderna! Jättefint! Ska bli kul att se hur karen utvecklas, särskilt när växterna vuxit till sig. Kommer du köra någon bakgrund i karen?

            Kommentar

            • LindaAlgo
              • July 2015
              • 1373

              #7
              Vad roligt med en projekttråd. Ska bli kul att få följa dig och din resa.
              Med vänlig hälsning Linda

              Kommentar

              • Mrfabbe
                • November 2017
                • 140

                #8
                Ursprungligen postat av Nando
                Nu ser jag bilderna! Jättefint! Ska bli kul att se hur karen utvecklas, särskilt när växterna vuxit till sig. Kommer du köra någon bakgrund i karen?
                Gött Nando! Hoppas jag gör rätt från början i framtiden haha
                Nej jag kommer inte köra någon bakgrund, har en förhoppning av att växterna skall skapa den.

                Kul att du hittat hit Linda! Hoppas jag kan underhålla lite
                Senast redigerad av Mrfabbe; 08 May 2018, 23:36.

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #9
                  Nu har jag flyttat in de första invånarna i 200L - Malkaret. De första blir ett lekpar L134VF som jag fått köpa av Patric på stork, de har lekt förut hos honom men han hade fler par så jag fick köpa detta. Jag absolut älskar dem, honan var inte skygg men hanen var mer rädd för mig och vägrade vara med på bild.

                  Honan har en gul bakgrund i mönstret, vilket jag gillar bättre. Hanen är mer vit i bakgrunden. Honan är även ordentligt romstinn, men vi får väl se om han blir sugen någon dag... Lagt ner ett par grottor som passar arten i karet så nu hoppas jag de känner sig hemma och får bo in sig ordentligt. Jag kommer börja flytta över några Ancistrus Ranunculus till karet progressivt, de bor i ''Asien'' karet där ute just nu och de trivs bra där så tänkte flytta dem individuellt med några dagars mellanrum så att det inte blir någon risk för obalans i det nya karet. L46orna får flytta in sist, de får bo hos patric tills jag känner att det är dags. Tror jag skall installera streamern innan jag skaffar dem iallafall.

                  Har en fråga också, med streamern jag kommer ha så blir den ''lägsta'' hastigheten på flödet (inkl filter) 4500 L/H. Är det för mycket för ett 200L som man försöker odla malar i?

                  Sist men inte minst, två bilder på den fina honan.


                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    #10
                    Grymt snygg, hoppas vi får se hanen också....kan som vanligt inte svara på din fråga...men trevligt med invånare i karet.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Vilken fin mal!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #12
                        Kan bara hålla med de övriga. En väldigt vacker mal.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #13
                          Tack så mycket allihopa, ja de är verkligen snygga tycker jag med

                          Kommentar

                          • Mrfabbe
                            • November 2017
                            • 140

                            #14
                            Idag så har de första invånarna i 300L fått flytta in. 4 st ungdjur av L091 - Leporacanthicus triactis.

                            Fiskarna har gått i karantän i colombia i flera veckor och Tommy på trop akvariefiskimport har haft bra koll på sina leverantörer tidigare för mig och har aldrig varit något problem. Men skall ändå hålla ett extra öga så de inte bär på något.

                            Jag kommer avvakta med Hypancistrus Contradens och köra dessa istället, de kommer dock behöva större när de blir fullvuxna och då har jag anledning att skaffa ett större kar och mindre soffa i vardagsrummet

                            Jag vet inte hur fort de kommer växa till sig, men jag ville ha små specifikt av den anledningen. Den största är ca 9-9.5 cm och den minsta ca 6 cm. Nu kommer lite bilder, de har inte färgat upp riktigt ännu och de var väldigt bleka i påsen, vattnet luktade inte gött heller...

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0967.JPG Visningar:	1 Storlek:	284.5 kB ID:     	2385643
                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0968.JPG Visningar:	1 Storlek:	311.8 kB ID:     	2385642

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0969.JPG Visningar:	1 Storlek:	275.8 kB ID:     	2385644

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        _20180512_214923.JPG Visningar:	1 Storlek:	705.0 kB ID:     	2385641

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Vad kul med import av malar från Colombia!

                              Blirfrakten svindyr eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...