Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag hade två par i 540-karet ett tag, men ett par fick flytta till en finfin miljö hos en av "trädgårdsmästare-akvaristerna". Ett par gick kvar i 540-baljan.
    När jag var tvungen att stänga stugan (på grund av vi dränerade kåken) flyttade även det par som gick kvar i 540-burken till förut nämnde ciklidfantast.
    Ett kar på 200 liter skall nog fungera fint - men då jävlar, Thomas, får du optimera baljan för dessa adoketor.
    Skall se till att ha en 200 tom när du hjälper mig med 540, kanske du vill var behjälplig även i den baljan....

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Skall se till att ha en 200 tom när du hjälper mig med 540, kanske du vill var behjälplig även i den baljan....
      You bet! Inget bereder mig större nöje än att vara med och fixa och dona lite med dina baljor, Thomas!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        You bet! Inget bereder mig större nöje än att vara med och fixa och dona lite med dina baljor, Thomas!
        Grymt....

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Grymt....
          Japps, och jag har nog några inredningsdetaljer liggandes som vi kan använda.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Malawi_forever
            Förstår inte problemet. Väldigt lättare att sänka PH värdet än höja det med tillsatser.Svära är att få ett jämnt PH. Och då kommer KH in i bilden.Tror tyvärr att många nybörjare "krånglar" till det i onödan. Hårdhet och stabilt vatten är två olika pararmetrar.
            Precis så. Och det absolut viktigaste för diskus är ju att det är stabilt. Just i Gbg är ju vartnet mjukt och därför mycket ostabilt. Visst kan jag sänka pH , men som sagt, lättare när kranvattnets pH ligger konstant. Jag har ju kärt mig nu. Här är det viktigare att kolla vartnet i kran än stora vattenbyten, för ett stort vattenbyte med fel pH kan ju göra mer skada än nytta....

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              QUOTE=Malawi_forever;n2404956]

              Går ju kompensera med att först få rätt PH. Sen göra mindre/mer vattenbyte. Över tid borde man får ett stabilt KH värde också om filterna inte avviker. Summerat: Kanske göra mindre än mer.

              Sen fortsätter jag att reklamera bra mat för fiskarna. Dr. Bassleer..

              [/QUOTE]

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Äntligen....Nu sitter jag här......

                Efter att varit i sommarstugan varje helg sedan början av juni och pysslat med båten nästan varje kväll under juli så har jag givit mig ledigt idag...

                Så nu sitter jag här och bojkottar sommaren, inget kaffe i på altanen inte, dragit ner rullgardinerna och satt mig i fotöljen framför akvariet med mitt kaffe.

                Äntligen..... Nu sitter jag här, det var längesedan jag bara satt och njöt, här skall jag banne mig sitta ända tills det är dax att åka till lokalen och då skall jag sitta där resten av dagen.....

                Idag har jag ledigt och bojkottar sommaren....

                Klicka på bilden för större version

Namn: BFE90E2C-F4EE-407C-A831-85ACB69B9E72.jpeg
Visningar: 155
Storlek: 448,2 KB
ID: 2404981

                Klicka på bilden för större version

Namn: AB39DA15-1314-4F35-A9EA-873272BAD48C.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 433,0 KB
ID: 2404982

                Klicka på bilden för större version

Namn: 4A3A6A48-8D9F-42A9-8E81-173D47953A12.jpeg
Visningar: 157
Storlek: 550,6 KB
ID: 2404983

                Kommentar

                Arbetssätt...