Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av c90368
    Ja, man är ju nyfiken. Det här var den bästa infon jag hittade på nätet

    http://www.aquariumadvice.com/forums...rs-314101.html
    Tack Maths , jag har ju läst så mycket jag hittat men just detta hade jag missat. Det är ju framförallt tystnaden jag är ute efter, sedan har ju många pratat om just detta med uv ljus gällande bakterier. Som sagt spännande.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av smajlet

      Jag har totalt tre av dessa filter i min ägo och tyckte inte om dom från början men har lärt mig alt om dessa filter.
      Nästan, för fullärd blir man ju aldrig

      största problemen dom har är nr 1 utan att tveka luft luft och åter luft i systemet.

      Sen ska man se till så korgar och annat sitter ihop ordentligt och smörja o-ringen runt locket innan man monterar dit det risken finns att packningen vrider sig vid monteringen annars och det blir läckage som följd.

      Spännena är lite klena tycker jag och mitt tredje filter hade sprickor i sekundärlåsningen.

      Det pissade ut vatten mellan locket och filterlådan.
      Ska tilläggas att jag köpte filtret av en person som inte talade om för mig varför hen inte fick det till att fungera hemma hos hen

      Dom fungerar utmärkt om man lär sig alla cons och pros

      mvh
      kul att du hade denna modell, visar ju att vi tänker en hel del lika. Bra att du är nöjd, jag var lite osäker eftersom jag oftast köpt Eheim .

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        kul att du hade denna modell, visar ju att vi tänker en hel del lika. Bra att du är nöjd, jag var lite osäker eftersom jag oftast köpt Eheim .
        Tycker det är mycket filter för pengarna.
        Lär man sig sakerna kring filtren så är dom kanon för dom pengarna.

        Beställde du vi Tyskland eller lyckades du köpa i sverige?

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5972

          Ursprungligen postat av Ekenberg

          Tack Maths , jag har ju läst så mycket jag hittat men just detta hade jag missat. Det är ju framförallt tystnaden jag är ute efter, sedan har ju många pratat om just detta med uv ljus gällande bakterier. Som sagt spännande.
          Alltid nyfiken och har lite erfarenhet av att söka av nätet.

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av smajlet

            Tycker det är mycket filter för pengarna.
            Lär man sig sakerna kring filtren så är dom kanon för dom pengarna.

            Beställde du vi Tyskland eller lyckades du köpa i sverige?
            Jag har köpt dem begagnade men med fördelen att pröva dem innan betalning, de är köpta i Tyskland . Så nu lokalen några timmar sedan vardagsrumsakvariumen , en perfekt långfredag.......

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              Kul att du hittade passande filter!

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Glad påsk.

                Älskar verkligen dessa dagar när man kan njuta av kaffet utan att stressa iväg. Ja inte bara kaffet skall jag väll tillstå. Kaffet intogs vid San Merah karet och trotts solreflexer kunde jag inte låta bli att fota. Tyvärr finns inga yngel kvar att hitta men paret är igång igen. Jag är facinerad av hur små revir ändå diskusar nöjer sig med. Jag har två par med Max tjugo centimeter mellan romkakorna och ändå går det tämligen bra. Hanarna skall naturligtvis brösta upp sig lite emellanåt men ännu aldrig några allvarliga bråk. Facinerande som sagt.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0066.JPG
Visningar: 191
Storlek: 568,6 KB
ID: 2401516

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0059.JPG
Visningar: 193
Storlek: 560,3 KB
ID: 2401517

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0070.JPG
Visningar: 183
Storlek: 593,8 KB
ID: 2401518

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0071.JPG
Visningar: 186
Storlek: 586,1 KB
ID: 2401519

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0067.JPG
Visningar: 183
Storlek: 534,0 KB
ID: 2401520

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Superfina kaffebilder!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ja, ett par foton till bara för att jag inte kan låta bli. Älskar verkligen att sitta här, men skall strax till lokalen där jag dessutom får besök idag av Nicklas (smajlet) alltid lika roligt när någon tittar förbi. Ha en riktigt skön påskafton nu alla.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0064.JPG
Visningar: 194
Storlek: 437,9 KB
ID: 2401523

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0063.JPG
Visningar: 199
Storlek: 444,0 KB
ID: 2401524

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0060.JPG
Visningar: 187
Storlek: 590,2 KB
ID: 2401525

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0062.JPG
Visningar: 192
Storlek: 531,6 KB
ID: 2401526

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Så vackra bilder!

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Så vackra bilder!
                        Håller med!
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Kort avrapportering.

                          Allt bara flyter på i dessa kar, fortfarande bara lek i ena karet, just nu två par med sprattel. Nyckelhål cikliderna är underbara. Ivanacara paret är framme mycket mer nu simmar ofta tillsammans med Nyckelhålcikliderna och letar matrester. Allt är bara underbart i detta kar, växterna växer och är gröna, ingen delikt algväxt mer än lite på rutorna, men då står ändå karet i direkt solljus tre, fyra timmar när solen är framme......ja vad skall jag säga detta kar är helt otroligt. Det bredvid är inte mycket sämre det, växterna vill sig inte riktigt men förövrigt är ju detta egentligen karet jag drömde om, en harmonisk grupp diskusar som oftast simmar runt tillsammans utan att någon mobbas ut. Tetrorna som bara blir vackrare och bolivianerna som också fungerar otroligt bra tillsammans........idag flyttade dessutom de sex nya gröna Bågfenscikliderna in, nu är de åtta, tre killaroch fem tjejer. Jag håller superkoll men ännu fungerar allt, de stora honorna ser lite förvånade ut, de nya är nog drygt en centimeter mindre men hanarna är otroligt gröna och alla är väldigt pigga.

                          Det går att skriva mycket mer, men en kort rapport....... jag är supernöjd med alla invånare i dessa kar, nu vill jag egentligen köra ner mer kvistar grenar löv växter, skita ner karen liksom......men tänker skynda långsamt. Hur sköter jag då karen, byter ungefär hälften av vattnet varannan vecka, fyller på med vatten av samma temperatur. Före byten kollar jag pH i kranvattnet och i akvakriumen. Skiljer det mer en 1 pH byter jag bara en fjärdedel. Detta är ända kollen jag gör förutom att titta på fiskarna. Jag har inga meddel i karen, ingen växtnäring, ingenting. Jag har allt precis där jag ville när jag började med diskus....

                          Hoppas det fortsätter som det skall.......

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            Det var en bra avrapportering, så ska det låta. Harmoni och akvarium som är så som man vill ha dem. Behåll det så!!!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5972

                              Ska bli spännande att följa hur det går Bågfenscikliderna, har mina varit överdrivet aggressiva? Eller kommer det att fungera i ditt kar med flera hannar, vi får svar med tiden.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • ICC
                                • November 2006
                                • 1310

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Ska bli spännande att följa hur det går Bågfenscikliderna, har mina varit överdrivet aggressiva? Eller kommer det att fungera i ditt kar med flera hannar, vi får svar med tiden.
                                Sant, jag är också nyfiken. Hade själv 3+3 bågfenor i mitt ena 540. Nu har jag bara 1+2 kvar vilket verkar fungera. Den ena honan är dock undergiven A-honan. Hanen är glad i båda.
                                Men Thomas fixar detta galant tror jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...