Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Tack alla , ledsen att det blir så lite nu men som sagt, våren är mycket på en gång.

    lovar att återkomma med lite längre rapporter under påskdagarna.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Känn ingen stress!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Hemma efter en kortare torsdag....skönt, nu är det lång påskhelg, underbart.....

        i morse när jag gick upp hade ett av paren i San Merah karet frisimmande, säkert hundra stycken.....ja, massor iallafall. Nu när jag kom hem är det ett tiotal kvar. Redan i morse såg jag att flera små simmade in i de svart silikonade hörnfogarna där vinkeltetrorna stod och mumsade, andra yngel simmade till fel diskusar och blev också snabbt mat. Så svar på två funderingar jag haft, svart silikon förvirrar ynglen att simma fel, så säkert också svart bakgrund. Och ja de andra diskusarna äter upp yngel även de..... nåväl, detta par kommer också de flyttas till ett lek kar under påsken.

        svårt att fota, men om man tittar noga ser man ett litet yngel.....

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0039.JPG
Visningar: 178
Storlek: 423,4 KB
ID: 2401395

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, jag har sagt det förrut och säger det igen..... det finns inget vackrare än akvarium som badar i solsken, men ack så svårfotograferat.

          Fast jag själv blir alltid lika lycklig, en fantastisk naturupplevelse i vardagsrummet. Och jag är övertygad om att fiskarna älskar det, de står och solar men blir lätt skrämda när man kommer mellan dem och solen i sina misslyckade försök att fotografera.....

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0043.JPG
Visningar: 155
Storlek: 584,6 KB
ID: 2401397

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0042.JPG
Visningar: 166
Storlek: 393,1 KB
ID: 2401398

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 146
Storlek: 580,9 KB
ID: 2401399

          som sagt, tio gånger vackrare på riktigt....... en riktigt lugn och skön påskhelg önskar jag er alla.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Ja, jag har sagt det förrut och säger det igen..... det finns inget vackrare än akvarium som badar i solsken, men ack så svårfotograferat.

            Fast jag själv blir alltid lika lycklig, en fantastisk naturupplevelse i vardagsrummet. Och jag är övertygad om att fiskarna älskar det, de står och solar men blir lätt skrämda när man kommer mellan dem och solen i sina misslyckade försök att fotografera.....

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0043.JPG
Visningar: 155
Storlek: 584,6 KB
ID: 2401397

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0042.JPG
Visningar: 166
Storlek: 393,1 KB
ID: 2401398

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0044.JPG
Visningar: 146
Storlek: 580,9 KB
ID: 2401399

            som sagt, tio gånger vackrare på riktigt....... en riktigt lugn och skön påskhelg önskar jag er alla.
            Dom e så fina

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av smajlet

              Dom e så fina
              Överst San Merah , underst curilenquer

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Passade på att försöka fota tetror, men de är inte lika villiga modeller som diskus....

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0047.JPG
Visningar: 171
Storlek: 278,5 KB
ID: 2401403
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0049.JPG
Visningar: 161
Storlek: 270,9 KB
ID: 2401404
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0052.JPG
Visningar: 156
Storlek: 354,5 KB
ID: 2401405
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0055.JPG
Visningar: 148
Storlek: 319,9 KB
ID: 2401406
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0046.JPG
Visningar: 167
Storlek: 278,6 KB
ID: 2401407
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0059.JPG
Visningar: 161
Storlek: 305,2 KB
ID: 2401408
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0058.JPG
Visningar: 159
Storlek: 348,6 KB
ID: 2401409
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0053.JPG
Visningar: 162
Storlek: 250,2 KB
ID: 2401410
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0050.JPG
Visningar: 154
Storlek: 371,0 KB
ID: 2401411
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0056.JPG
Visningar: 160
Storlek: 306,1 KB
ID: 2401412
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0061.JPG
Visningar: 169
Storlek: 313,6 KB
ID: 2401413
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0051.JPG
Visningar: 156
Storlek: 324,9 KB
ID: 2401414

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Så vackert!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Fina bilder på vackra tetror, snabba som sjutton och aningen svåra att fota. Tycker att du har lyckats väldigt bra Thomas

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Fina bilder på vackra tetror, snabba som sjutton och aningen svåra att fota. Tycker att du har lyckats väldigt bra Thomas

                      //Inger
                      Tack Inger. Man får trycka av många kort på kort tid och sedan välja de skarpaste. Men sjutton vad jag älskar mina tetror, det trodde jag aldrig.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Tänk vad problemlöst det kan vara att vara diskusägare, ja eller akvarist också för den delen när allt bara fungerar.

                        Mina smådiskus så bra det gått och så fantastiskt nöjd jag är med mina nya fina kar i vardagsrummet. Jag flyttade min soffa inför zoopet mötet vi hade här i våras, så att man kunde sitta i den och se rakt in i karen......tillfälligt var det tänkt, men den står fortfarande kvar. Älskar att sitta här efter jobbet och bara titta, där uppe sitter jag en timme eller två innan jag går och lägger mig. Förutom bågfilciklidhanen som såg och en kardinaltetra och ett par fantomtetror så är ju allt så otroligt bra i dessa kar.

                        Så varför då ändra något.....usch ja, varför skall jag göra det. Men nu är det ju så att jag måste köpa nya pumpar/filter till 540 och 450 i lokalen och där vill jag ju verkligen ha innerfilter så Eheim exakt samma som jag har hemma är ju de självklara valet. Smidigt och enkelt.....men de är ju inte gratis precis så då började jag ju kolla annat i samma prisklass och det hela slutade med två SunSun HW-404B filter med 9W UV-lampa...... ett stort och tyst ytterfilter, jag tänkte göra bytet nu under påskhelgen när jag är hemma. De nya stora ytterfilterna skall alltså kopplas till mina så väl fungerande vardagsrumsakvarium. Vågar jag verkligen göra detta.....Innerfiltrerna skall ju få gå kvar ett tag för att inte förstöra bakteriefloran i och med bytet.

                        Men nu har jag lite Ågren .....

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0072.JPG
Visningar: 231
Storlek: 52,8 KB
ID: 2401427

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Precis dom filtren har jag till mitt 720 två st .

                          Vilken setup hade du tänkt dig i dom, filtermedia mm.

                          Jag har gjort som så här med minna filter.

                          Rekomenderar faktiskt förfilter vilket gör att det blir mycket finna partiklar som åker in i filtret och rengörningen behövs inte tänkas på så ofta som utan.

                          Kör Eheims förfilter gånget två per filter. Fyra sektioner totalt per filter.

                          Om vi börjar sedan med att öppna upp filtret och tömer ur alla saker så du har bingen tom.

                          Efter det börjar jag med att tömma i ett tunt gämt lager med de medföljande makaronerna. Dom får nämligen plats under den första korgen och utgör en mycket bra partikelfälla grovt och samtidigt tvingas vattnet ta olika vägar vilket ger en gämnare fördelning mott första filterkorgen.

                          I Den första filterkorgen placerar jag 3 olika filter av grov medium och fin. Den finna kleggar fort igen. Så nu mera finns den inte i minna filter, då jag tycker det fungerar mycket bättre utan. Bättre flöde under längre tid och återigen längre serviceintervaller .

                          I den andra korgen placerade jag tre kg krossad kavasten i lagom bitar.

                          I den tredje korgen placerade jag keramiska ringar av högre kvalitet som är mycket porösa med bra uppsugningsförmåga av biologiska nyttobakterier.

                          I den fjärde korgen placerade jag jbl’s micromeckullor för ytterligare biologiskt medel.

                          Sen vattenfyllde jag och körde igång det.

                          Det kommer mycket luft in i systemet så jag ställde mitt filter på en mjuk kudde för att lättare kunna vicka fram och tillbaka på filtret.

                          Detta ger möjligheterna för luften att smita ur rätt väg, och gör även filtret tystare i och med att impelen går i vatten och inte luftvatten blandat .

                          Vill du slipa luft i filtret efter VB så rekomenderar jag starkt att köpa svar akvariumsilicon på liten tub.

                          Ordna så rörinstalationen för retur och utsug hamnar optimat för dig. Ta ur rören och låt dom torka.

                          Silicona alla skarvarna du ser fint och prydligt.

                          Ingen stress nu Tomas gör det metodiskt och lugnt.

                          Jag ska ner en sväng till gbg på lördag för att byta en defekt lumaxpanel, så jag kan hjälpa dig om det är så.

                          Och ett till tips använd inte uv ljuset förens filtret är kört ett dygn och luften försvunnit ur filtret.

                          Om det finns luft runt glaskupan så skadar uv ljuset korgarna som sedan bryts ned av uv ljuset.

                          Ska inte vara problem med det om man har bara vatten i filtret.


                          Lycka till och glad påsk
                          Senast redigerad av smajlet; 18 April 2019, 19:51.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ja, man är ju nyfiken. Det här var den bästa infon jag hittade på nätet

                            I have seen the Sunsun HW-404B filter around the web. It appears to be a mee too version of a couple other filters. Does anyone have experience with these? I have read that they are 1/2 the volume flow as a FX 5, at 500/gph Evidently it's HUGE. Everything works great and looks great out of...
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Ja, man är ju nyfiken. Det här var den bästa infon jag hittade på nätet

                              http://www.aquariumadvice.com/forums...rs-314101.html
                              Jag har totalt tre av dessa filter i min ägo och tyckte inte om dom från början men har lärt mig alt om dessa filter.
                              Nästan, för fullärd blir man ju aldrig

                              största problemen dom har är nr 1 utan att tveka luft luft och åter luft i systemet.

                              Sen ska man se till så korgar och annat sitter ihop ordentligt och smörja o-ringen runt locket innan man monterar dit det risken finns att packningen vrider sig vid monteringen annars och det blir läckage som följd.

                              Spännena är lite klena tycker jag och mitt tredje filter hade sprickor i sekundärlåsningen.

                              Det pissade ut vatten mellan locket och filterlådan.
                              Ska tilläggas att jag köpte filtret av en person som inte talade om för mig varför hen inte fick det till att fungera hemma hos hen

                              Dom fungerar utmärkt om man lär sig alla cons och pros

                              mvh

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av smajlet
                                Precis dom filtren har jag till mitt 720 två st .

                                Vilken setup hade du tänkt dig i dom, filtermedia mm.

                                Jag har gjort som så här med minna filter.

                                Rekomenderar faktiskt förfilter vilket gör att det blir mycket finna partiklar som åker in i filtret och rengörningen behövs inte tänkas på så ofta som utan.

                                Kör Eheims förfilter gånget två per filter. Fyra sektioner totalt per filter.

                                Om vi börjar sedan med att öppna upp filtret och tömer ur alla saker så du har bingen tom.

                                Efter det börjar jag med att tömma i ett tunt gämt lager med de medföljande makaronerna. Dom får nämligen plats under den första korgen och utgör en mycket bra partikelfälla grovt och samtidigt tvingas vattnet ta olika vägar vilket ger en gämnare fördelning mott första filterkorgen.

                                I Den första filterkorgen placerar jag 3 olika filter av grov medium och fin. Den finna kleggar fort igen. Så nu mera finns den inte i minna filter, då jag tycker det fungerar mycket bättre utan. Bättre flöde under längre tid och återigen längre serviceintervaller .

                                I den andra korgen placerade jag tre kg krossad kavasten i lagom bitar.

                                I den tredje korgen placerade jag keramiska ringar av högre kvalitet som är mycket porösa med bra uppsugningsförmåga av biologiska nyttobakterier.

                                I den fjärde korgen placerade jag jbl’s micromeckullor för ytterligare biologiskt medel.

                                Sen vattenfyllde jag och körde igång det.

                                Det kommer mycket luft in i systemet så jag ställde mitt filter på en mjuk kudde för att lättare kunna vicka fram och tillbaka på filtret.

                                Detta ger möjligheterna för luften att smita ur rätt väg, och gör även filtret tystare i och med att impelen går i vatten och inte luftvatten blandat .

                                Vill du slipa luft i filtret efter VB så rekomenderar jag starkt att köpa svar akvariumsilicon på liten tub.

                                Ordna så rörinstalationen för retur och utsug hamnar optimat för dig. Ta ur rören och låt dom torka.

                                Silicona alla skarvarna du ser fint och prydligt.

                                Ingen stress nu Tomas gör det metodiskt och lugnt.

                                Jag ska ner en sväng till gbg på lördag för att byta en defekt lumaxpanel, så jag kan hjälpa dig om det är så.

                                Och ett till tips använd inte uv ljuset förens filtret är kört ett dygn och luften försvunnit ur filtret.

                                Om det finns luft runt glaskupan så skadar uv ljuset korgarna som sedan bryts ned av uv ljuset.

                                Ska inte vara problem med det om man har bara vatten i filtret.


                                Lycka till och glad påsk
                                Tack Nicklas, skallgöra ett försök imorgon. Funkar det inte så behöver jag din hjälp.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...