Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    De är inga känsliga fiskar, så det är nog en fysisk skada, finns inte mycket du kan göra. Möjligen försöka plocka upp honom och ersätta med en ny.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av c90368
      De är inga känsliga fiskar, så det är nog en fysisk skada, finns inte mycket du kan göra. Möjligen försöka plocka upp honom och ersätta med en ny.
      Kan det bli bra igen eller är han förlorad?

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Jag har inte sett någon bild så det är svårt att ha någon uppfattning, men generellt brukar det inte gå så bra med den skada som du beskriver.

        Möjligen om man fångar upp den och låter den gå i ett eget kar med lämplig medicin/salt. Men det har nog inte så många provat, det är ju ingen Diskus, typ...
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368
          Jag har inte sett någon bild så det är svårt att ha någon uppfattning, men generellt brukar det inte gå så bra med den skada som du beskriver.

          Möjligen om man fångar upp den och låter den gå i ett eget kar med lämplig medicin/salt. Men det har nog inte så många provat, det är ju ingen Diskus, typ...
          Tack för hjälpen, skall kolla med Patric om det finns någon medicin eller om det skall vara salt. Har ett tomt akvarium så kanske det blir en flytt...

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Hoppas han klarar sig!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Nando
              Hoppas han klarar sig!
              Han såg lite hängig ut idag, Patric sa att man inte kan göra mycket, troligen har han skadat ögat. Antingen läker det eller så ramlar det av och han blir enögd.
              jag har bestämt mig för att avvakta över helgen. Har en hel del annat att göra

              idag var däremot Ivanacara framme och simmade runt helt orädda, jättesöta....

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Dina Ivanacara var riktigt fina och intressanta att se på! En klar kandidat för mitt stora kar i framtiden!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Hur gick det med bågfenshanen? Har ivanocarorna yngel nu?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Hur gick det med bågfenshanen? Har ivanocarorna yngel nu?
                    Bågfens hanen är hängig men lever fast han håller sig mest under en rot, i söndags hämtade jag 40 nya kardinaltetror, men de får gå i karantän ännu ett tag innan de kommer in i karet. Paret ivanacara , ja vad skall man säga....hanen har lämnat grottan och håller sig borta bland växterna, men honan vaktar grottan men nu från utsidan. Får se vad det blir av detta.
                    alla diskusar når bra, tre par leker ständigt, men bar ett par kommer till frisimmare, tre gånger nu..... de skall snart få ett eget lek kar, jobbar på det....

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Det låter ju bra att bågfenshanen fortfarande lever. Spännande med ivanacarorna också!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Så var det fredag igen......och inte vilken fredag som helst, nej idag har jag tagit flexledigt så det är en ledig fredag

                        Jag har under den senaste tiden varit fruktansvärt oaktiv här på forumet, varken kommenterat eller skrivit själv i någon större utsträckning. Jag har liksom levt i en egen bubbla där jobbet tagit mesta tiden och lokalen resten liksom. Men nu sitter jag här i vardagsrummet och håller på med vattenbyten i karen. Så det var ett bra tillfälle att köra en uppdatering här på hemmafronten.
                        Smådiskusarnas kar puttrar på rätt oproblematiskt, tyvärr hämtade sig aldrig bågciklids hanen så jag kände mig tvungen att ta bort honom. Han låg mest på botten ochde sista dagarna brydde han sig inte om maten längre. Så igår fick han lämna denna värld. Men för övrigt är allt bra och det känns som lunket har infunnit sig.
                        I San Merah karet, det kar jag är mest nöjd med har just nu två par rom. Dessa två bar har båda nu haft frisimmare men fantomtetrorna är grymma yngeljägare. Planen är att flytta dessa två par till lokalen i helgen. Ja vad kan man annars säga, övriga diskusar i detta kar håller sig oftast i mitten då båda kanterna är upptagna av paren. Men inget bråk och ingen utmobbning, alla äter massor och ser ut att trivas med livet
                        De övriga invånarna då, nyckelhålcikliderna är ljuvliga. De är alltid sysselsatta med något men bråkar aldrig, ja inte än iallafall. De är ju fortfarande små så jag antar att de ännu inte är könsmogna. Jag ser ingen tendens till varken lek, parbildning eller revir. Ivanacara paret däremot har sitt revir, ungefär stort som ett A4 papper och cirka tio centimeter upp från botten. Reviret består av en grotta, en gömma under en rot och mycket växtlighet och ekblad. Det är väldigt sällan de lämnar detta revir, bara när någon skall jagas bort eller vid matning. Grottan är fortfarande tillhållet, men nu är det lika ofta hanen är där som honan.
                        Tetrorna ja de är fortfarande lika fantastiska, en otrolig kombination som liksom passar så otroligt bra med övriga invånare . Vinkeltetrorna i en tajt grupp uppe vid ytan, rätt ofta står hela stimmet nära utblåset från pumpen och verkar tycka det är jättekul att simma mot strömmen, men ännu oftare står de där gruppen i lungt vatten och bara hänger. Rödmunstetran håller sig i de undre regionerna oftast. Men emellanåt ger sig hela stimmet iväg i en liten klunga runt hela karet, uppe och nere, vid dessa tillfällen händer det ofta att en eller två av vikeltetrorna hänger med. Fantomtetrorna stimmar väl inte riktigt, men håller sig oftast i en grupp, de har fortfarande fullt upp med att dansa för varandra när de inte leker pyraior.....
                        så har vi ju de små pandorna, tio stycken alldeles för få, de har sitt tillhåll under pump och runt stenarna i det området, råkar vara samma område där överbliven mat faller ner så det är troligen ett område de valt med omsorg.
                        Jag är helt enkelt otroligt nöjd med detta kar, dess invånare och dessutom färgerna i karet. Allt hänger ihop så otroligt bra utan att någon sticker ut mer än någon annan( frånsett diskusarna då) dessutom känns det som alla har sina nischer och inte kämpar om samma plats. Dessutom funkar växtligheten fantastiskt i karet. Så förutom att komplettera med fler Corydoras är detta karet färdigt. Jag kommer långsamt lägga i fler grenar rötter och löv för att få karet lite mer vilt, men det kommer att ske långsamt. Det kommer att bli spännande att se vad som händer när de två lekparen flyttas men förhoppningen är ju att påverkan inte skall bli för stor.
                        I Curilenquer karet så. Ja förutom bågciklidshanens avlivande är det inga direkta problem här heller. Men jag är inte lika nöjd med detta kar. Diskusgruppen är fantastisk, ingen utmobbning och ingen parbildning, egentligen precis så som jag hoppats att det skulle bli, visst är det underligt att två kar med så lika förutsättningen blir så helt olika. Diskusarna är helt problemfria, äter bra och färgar fint. Bågciklid honorna är lugna och fina simmar ofta tillsammans med de bolivianska fjärilarna. Jag planerar att skaffa några mer bågciklider men avvaktar lite till bara för att se att allt funkar som det skall sedan blir det några honor till och ett par hanar. Fjärilarna har inte fått till det riktigt, hanarna leker för olika honor men inga direkta par har ännu bildats, men som sagt hela gruppen fungerar bra och det känns ju som ytan är tillräckligt stor för att inga direkta bråk skall uppstå.
                        Tetrorna, ja inte en lika klockren känsla som i det andra karet, men inga egentliga fel. Älskar smyckestetrorna, jätteroligt attse hanarnas dans med varandra. De är liksom lungnare än kardinaltetrorna och står ofta i grupper precis under ytan eller inne bland flytväxterna. Några av smyckestetrorna simmar också med kardinalerna. Ja kardinaltetran är ju som de brukar vara, de ger färg och är ofta grupperade i en eller två grupper men inte riktigt så stimmande som man önskar. Fast ändå är jag väldigt nöjd med dem, de passar också bra med Curilenquer deras brun blå går väldigt bra med kardinaltetrorna. Det är nog citrontetrorna som inte kommer till sin rätt i detta kar. De vill liksom inte färga ut riktigt, ja eller så klarar inte färgen att framträda. Bakgrunden är ju rätt ljus och även frånvaron av växtlighet gör ju att karet är rätt ljust. Min tanke är att citrontetrorna inom en framtid också kommer att flytta till lokalen, där kommer jag ju ha två inredda kar, ett skall likna ett svartvatten även om jag inte kommer hålla lägre pH utan det kommer ha svart bakgrund mycket rötter och mycket flytväxter. Där tror jag att citrontetrorna kommer komma mer till sin rätta.
                        Även i detta kar är Corydorasen lite blyga, håller också till vid pumpen där en kvist med eklöv ligger, här under löven bland matrester har de allt vad de kan önska, men lite tråkigt för mig......har lärt mig att jag nog behöver fem gånger så mycket corydoras i dessa två kar.
                        om jag är hundraprocentigt nöjd med det andra karet så har detta kar mer att önska. Jag vill ha mer växter, mer grönska men som sagt, det får ta tid nu. I det stora hela funkar ju även detta kar precis som jag önskat.
                        Så, hade nu min diskusresa enbart bestått utav dessa små diskus , ja då hade jag sagt att diskusar är en väldigt enkel fisk att hålla. Nu vet jag ju att det inte är hela sanningen. Men säga vad man vill, dessa diskusar och dessa två kar har bara givit glädje.....

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Tack för en bra rapport

                          Ett tips till er som läser på en dator, kopiera texten till en ordbehandlare och öka på textstorleken om ni som jag börjar se lite sämre.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Gôtt med långläsning!

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Tack för den rapporten! Trevlig läsning!! Faktiskt mycket roligare att läsa den när man sett dina fina akvarium i verkligheten. Lättare att förstå texten och de här Corydoras-tillhållen du nämner. Trevlig helg!
                              Senast redigerad av ICC; 29 March 2019, 21:10.

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Kul att höra att det går bra för dig med dina kar.
                                Tråkigt med din bågseklid som inte frisknade till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...