Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    Vilken härlig inledning på helgen du beskriver!

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      Trevlig helgläsning!
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Riktigt trevlig läsning Thomas! Man riktigt målar upp bilden av karen i huvudet!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ja, snart får ju de som vill se det på riktigt också.....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Japp! Det ska bli så kul!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              I smådiskusarnas kar funkar allt som det skall, jag hade stort vattenbyte i söndags, då byter jag två tredjedelar ungefär. Allt funkar jättebra, när jag tänker på vilken vånda vattenbyten alltid har givit mig med Stordiskusarna som nästan ser ut som de skall dö, alldeles färglösa och jättestressade. De små bryr sig inte alls om vattenbyten. Inta att de ser gladare ut efter eller före men allt funkar utan problem.

              på fredag efter jobbet skall jag förbi Stork och hämta alla nya fiskar. Jättespännande helg igen med andra ord. Är grymt spänd på alla nya småciklider och hur det skall funka.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                I smådiskusarnas kar flyter allt på, längtar till fredag då resten av fiskarna kommer.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0840.JPG
Visningar: 103
Storlek: 613,6 KB
ID: 2398842

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0826.JPG
Visningar: 110
Storlek: 546,9 KB
ID: 2398843

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0830.JPG
Visningar: 121
Storlek: 738,3 KB
ID: 2398844

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0849.JPG
Visningar: 107
Storlek: 717,2 KB
ID: 2398845

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0841.JPG
Visningar: 107
Storlek: 573,8 KB
ID: 2398846

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0844.JPG
Visningar: 111
Storlek: 688,4 KB
ID: 2398847

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0838.JPG
Visningar: 105
Storlek: 552,8 KB
ID: 2398848

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0838.JPG
Visningar: 95
Storlek: 552,8 KB
ID: 2398853
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0832.JPG
Visningar: 109
Storlek: 618,7 KB
ID: 2398849

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0839.JPG
Visningar: 105
Storlek: 706,0 KB
ID: 2398850

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0831.JPG
Visningar: 115
Storlek: 386,3 KB
ID: 2398851

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0836.JPG
Visningar: 108
Storlek: 833,3 KB
ID: 2398852

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0838.JPG
Visningar: 104
Storlek: 552,8 KB
ID: 2398854

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Ursnygga bilder och roligt att höra att allt flyter på i smådiscusarnas kar. Vad fin bolivianhanen har blivit nu! Riktigt starka färger. Är han igång och leker med någon hona än?

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Ursnygga bilder och roligt att höra att allt flyter på i smådiscusarnas kar. Vad fin bolivianhanen har blivit nu! Riktigt starka färger. Är han igång och leker med någon hona än?
                    Ja, han leker med en hona. Och bråkar med den andra hanen. De två övriga honorna lever tillsammans och verkar inte vara intresserad av pojkar alls...

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Så där ja, fredag igen funderade på om jag skulle skriva äntligen fredag men veckan har gått så snabbt så jag fattar knappt att det redan är fredag igen....
                      Jag har hämtat mina sista fiskar till smådiskusarnas kar. Gröna bågciklider, en hane och två honor som går leva med de fem bolivianska fjärilcikliderna i Curilenquer karet där även kardinaltetra, citrontetra och smyckestetra bor, ja också gänget grönfläckiga Corydoras . Allt går ännu bra, bågcikliderna har börjat simma runt och undersöka karet. I San Merah karet har ett gäng pigga panda flyttat in tillsamans med fem nyckelhålciklider, som direkt började simma runt och nyfiket studera allt. Sedan är det ju paret Ivanacara adoketa , de var försvunna länge. Direkt när de kom ur påsen simmade de in under en hög löv. Men sedan helt plötsligt låg han där lite lojt högt upp på en rot, Ivan, klart att Ivanacara hanen skall heta så, han låg liksom där och spanade ner på honan som letar runt i lövhögen och runt rötterna. Så spännande.....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0851.JPG
Visningar: 108
Storlek: 520,6 KB
ID: 2398949
                      ser ni honom, lite blek är han ju ännu....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0852.JPG
Visningar: 119
Storlek: 442,4 KB
ID: 2398948
                      lite inzoomad och suddig men där ligger han...

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Alla drömmar på en gång, ja jag läste ditt inlägg i andra tråden 550 liter...

                        Du är en riktig "doer" men hinner du hämta andan och njuta?

                        Visst är dina inlägg under helgerna är bevis på att du uppskattar och njuter, men du vill hela tiden ha mer, var ska det sluta?

                        Har du något svar?
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Alla drömmar på en gång, ja jag läste ditt inlägg i andra tråden 550 liter...

                          Du är en riktig "doer" men hinner du hämta andan och njuta?

                          Visst är dina inlägg under helgerna är bevis på att du uppskattar och njuter, men du vill hela tiden ha mer, var ska det sluta?

                          Har du något svar?
                          Du, Maths .....nu har jag försökt svara dig två gånger.... Båda gångerna har jag raderat svaret eftersom svaren inte något annat än bortförklaringar. Allt jag gör blir ofta förmycket.....jag vet helt enkelt inte varför. Jag jobbar för mycket, jag har för mycket fritidsintressen, men jag tittar inte på tv. Mitt huvud går jämt, jag älskar problem att lösa, jag blir stressad när jag inte har något att göra.......jag tror helt enkelt att akvariumen är min avkoppling men skenar snabbt iväg där också...... Maths jag har inget bra svar.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Du, Maths .....nu har jag försökt svara dig två gånger.... Båda gångerna har jag raderat svaret eftersom svaren inte något annat än bortförklaringar. Allt jag gör blir ofta förmycket.....jag vet helt enkelt inte varför. Jag jobbar för mycket, jag har för mycket fritidsintressen, men jag tittar inte på tv. Mitt huvud går jämt, jag älskar problem att lösa, jag blir stressad när jag inte har något att göra.......jag tror helt enkelt att akvariumen är min avkoppling men skenar snabbt iväg där också...... Maths jag har inget bra svar.
                            Det var ett uppriktigt och ärligt svar!

                            Då kanske det är så att det finns två alternativ
                            • Du kommer i framtiden ha någon form av grossist verksamhet med inriktning på Diskus
                              • eller
                            • Du tröttnar på hela skiten och säljer alla akvarium
                            För att plana ut någonstans mitt i mellan verkar inte vara din grej.


                            Men jag tycker det är jättekul, massor av fina bilder och texter så jag hejar på och följer med
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av c90368

                              Det var ett uppriktigt och ärligt svar!

                              Då kanske det är så att det finns två alternativ
                              • Du kommer i framtiden ha någon form av grossist verksamhet med inriktning på Diskus
                                • eller
                              • Du tröttnar på hela skiten och säljer alla akvarium
                              För att plana ut någonstans mitt i mellan verkar inte vara din grej.


                              Men jag tycker det är jättekul, massor av fina bilder och texter så jag hejar på och följer med
                              Mmm. Tål att tänkas på, men förhoppningen är nog att jag hittar balansen. Jag har ju inte tröttnat på hobbyn tidigare och inte blivit grossist utan önskar att jag hamnar i hobbyodlar nivån, där hobbyn går runt utan att kosta. Körde ju Malawi så under tio femton år, kanske kan jag lyckas med diskus såpass bra.
                              Det jag är mest orolig för är nog att det blir någon sjukdom i något kar igen som tar bort glädjen, det är ju då det är lätt att tröttna.....

                              Förutom hundpromenad idag har jag ännu inte gjort något annat än tittat på karen.....skall snart starta vattenbyten, men har absolut inget annat inplanerat idag. En hel dag med bara småpyssel i karen och njuta av dessa..... lungt och ro

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Åh vilken skön dag, alla karen har fått ett vattenbyte, bara en tredjedel denna gång, i smådiskusarnas kar är även filter rengjorda. Jag gör det en gång i månaden och sparar alltid en kasett som inte rengörs hoppas genom detta alltid ha tillräckligt mycket goda bakterier kvar. Ja så mycket mer har jag inte gjort idag. vilken skön dag......

                                Kommentar

                                Arbetssätt...