Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Skall bli kul att få visa karen, de ser vekligen bättre ut här i vardagsrummet
    Avis...

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek

      Avis...
      Du är varmt välkommen

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Jag hade ju hoppats på frisimmande i söndags, men så blev det inte. När jag kom ner på söndagsmorgonen vara alla borta. Men när jag satt med kaffet och tittade på karet tyckte jag det var underligt att paret stod kvar vid roten, inte där de tidigare stått utan lite längre in. Jo men visst de hade flyttat sitt sprattel, det var nog inte hundra nu, men åtminstone femtio var nog kvar. Så i morse när jag kom ner hade paret drygt trettio frisimmande yngel runt sig, några satt ännu kvar på roten, men de flesta svärmade runt föräldrarna. Mycket facinerad satt jag och bara stirrade. Men så plötsligt kom någon av de andra diskusarna i karet för nära, pappa diskus for iväg för att jaga bort de andra. Ungarna runt honom simmade lite vilsna när han försvann, men han var strax tillbaka. Tyvärr verkade det ju helt som han glömt bort att det var hans ungar som simmade där för det tog inte lång tid för honom att äta upp ungarna....suck.... nå väl, det kändes inte som jag kunde göra så mycket åt detta. Jag var tvungen att åka till jobbet, men hoppades på att mammas yngel skulle vara kvar när jag kom hem.
        Jag sjutiden lite tidigare och skyndade hem....men hittar tyvärr inte några små. Alla är borta vad jag kan se och paret har lämnat sin rot.

        Ja, så var det med det. Lite lättad, lite ledsen men ändå hoppfull. De lär väl fortsätta och om några veckor blir de första paret att flytta till lekkub.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Vad synd ändå. Det är lite hjärtskärande att iaktta misslyckade försök från föräldrarna att skydda sina små tycker jag. Bättre lycka nästa gång!

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Jag hade ju hoppats på frisimmande i söndags, men så blev det inte. När jag kom ner på söndagsmorgonen vara alla borta. Men när jag satt med kaffet och tittade på karet tyckte jag det var underligt att paret stod kvar vid roten, inte där de tidigare stått utan lite längre in. Jo men visst de hade flyttat sitt sprattel, det var nog inte hundra nu, men åtminstone femtio var nog kvar. Så i morse när jag kom ner hade paret drygt trettio frisimmande yngel runt sig, några satt ännu kvar på roten, men de flesta svärmade runt föräldrarna. Mycket facinerad satt jag och bara stirrade. Men så plötsligt kom någon av de andra diskusarna i karet för nära, pappa diskus for iväg för att jaga bort de andra. Ungarna runt honom simmade lite vilsna när han försvann, men han var strax tillbaka. Tyvärr verkade det ju helt som han glömt bort att det var hans ungar som simmade där för det tog inte lång tid för honom att äta upp ungarna....suck.... nå väl, det kändes inte som jag kunde göra så mycket åt detta. Jag var tvungen att åka till jobbet, men hoppades på att mammas yngel skulle vara kvar när jag kom hem.
            Jag sjutiden lite tidigare och skyndade hem....men hittar tyvärr inte några små. Alla är borta vad jag kan se och paret har lämnat sin rot.

            Ja, så var det med det. Lite lättad, lite ledsen men ändå hoppfull. De lär väl fortsätta och om några veckor blir de första paret att flytta till lekkub.
            Vad tråkigt att de inte klarade av det. Men som du säger så lär de lära sig med tiden. Och annars kanske det inte var meningen att just det paret skulle vara ett par.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Äntligen fredag. Har beställt fler växter till mina två smådiskusar kar, i det ena eftersom diskusarna äter upp alla och i det andra behövs lite utfyllnad. Beställde samtidigt några kilo fryst oxhjärta, kalkonhjärta och lite annat smått och gott. Det går åt en hel del mat nuförtiden . Ja, sedan var det ju det där med fiskar, jag känner ju fortfarande att det saknas något i smådiskusarnas kar. Så det blev tio smyckestetror till, jag var ju osäker hur de skulle funka med diskusar men då det gått jätte bra utökar jag stimmet något. Sedan blev det ju gröna bågciklider en hane och två honor som skall få samsas med de bolivianska fjärilcikliderna kar är tanken. Om de inte skulle funka får de bo där uppe i stårdiskusarnas kar, i det andra karet blev det en liten grupp på fem nyckelhålsciklider och ett par andraciklider som jag glömt namnet på, viltfångade och ytterst ovanliga, Patric tror att han är rätt ensam om dessa. Skall naturligtvis ta reda på vad de heter men de charmade mig totalt. Hanen och honan var väldigt färgrika och ändå väldigt olika. Som sagt skall ta reda på namnet och återkomma. Ja sedan blev det tio till grönfläckiga Corydoras . Få se om det hjälper dem bli lite modigare. Goldstripe får ännu vänta ett tag, inte den lättaste fisk att få tag på. Ja och tio kerritetror till till karet där uppe......vad lätt det är att göra slut på pengar när man beställer fisk. Nu går ju alla kvar i ett par veckor i karantän hos Patric innan de får flytta hem. Men förhoppningen är att alla har kommit väl till rätta innan zoopet träffen här hos mig. Ser mycket fram mot detta. Nog för ikväll, nu skall jag bara slappa.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                Kul med nya fiskar! Ska bli roligt att se dem sedan. Trevlig fredag!

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Gott me fredag själv har jag åkt skidor och snowboard i funnäsdalen under veckan och kom hem här i eftermidag.

                  Undrar lite över dina VB som du gör på diskuskaren? är det tempurerat eller kalt vatten?

                  Ser när jag byter mina 180 liter att med kalt vatten ur egen brunn så blir det en temperatursänkning från 26 till 22-23 grader.

                  Tack på förhand
                  mvh.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Kul med nya fiskar! Ska bli roligt att se dem sedan. Trevlig fredag!
                    Det blir jätte kul, om allt funkar och diskusarna är friska har de ju också fått flytta till sitt riktiga kar.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet
                      Gott me fredag själv har jag åkt skidor och snowboard i funnäsdalen under veckan och kom hem här i eftermidag.

                      Undrar lite över dina VB som du gör på diskuskaren? är det tempurerat eller kalt vatten?

                      Ser när jag byter mina 180 liter att med kalt vatten ur egen brunn så blir det en temperatursänkning från 26 till 22-23 grader.

                      Tack på förhand
                      mvh.
                      Jag byter alltid med tempererat vatten, ser till att det i kranen är exakt samma som det i karen, och kollar alltid pH i kranen innan jag gör stora vattenbyten.

                      börjat ditt vatten bli ok nu, är det snart dax för diskus?

                      låter underbart med skidor i Funäsdalen förresten , men snowboard är inget för mig, får lite lätt panik när båda fötterna sitter fast i ett brädde

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ja, nu fick jag namnet på det grymt fina paret jag köpte Ivanacara Adoketa, och när jag började läsa om dem hamnade jag ju på Bluewings härliga sida där Mats och Inger diskuterade just denna art. Känns ju som jag gjorde rätt val trotts det dyra priset.......suck, ja ingen blir lycklig av pengar på banken, så hellre lägga det på fisk. Ett jätte charmigt par som gjorde att jag blev kvar hos stork i över en timme, ja fiskparet då även om Patric och Marie också är ett charmigt par

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Jag byter alltid med tempererat vatten, ser till att det i kranen är exakt samma som det i karen, och kollar alltid pH i kranen innan jag gör stora vattenbyten.

                          börjat ditt vatten bli ok nu, är det snart dax för diskus?

                          låter underbart med skidor i Funäsdalen förresten , men snowboard är inget för mig, får lite lätt panik när båda fötterna sitter fast i ett brädde
                          Vattnet har varit bra en längre tid nu.
                          Det är bara kisel värdena som är höga och bidrar till mitt problem med algerna. Men det är naturligt i vår bergart.

                          Hade tänkt tillföra lite fler corydoras först 15 st.
                          Ska höra med stork zoo om det finns några diskus på gång

                          min plan var att ha diskusar i karet till slutet på februari

                          angående snowboard så känner jag lika dant.
                          Jag började åka när jag var 40 år för två år sedan.

                          Men det är roligt att sväva fram på brädan

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av smajlet

                            Vattnet har varit bra en längre tid nu.
                            Det är bara kisel värdena som är höga och bidrar till mitt problem med algerna. Men det är naturligt i vår bergart.

                            Hade tänkt tillföra lite fler corydoras först 15 st.
                            Ska höra med stork zoo om det finns några diskus på gång

                            min plan var att ha diskusar i karet till slutet på februari

                            angående snowboard så känner jag lika dant.
                            Jag började åka när jag var 40 år för två år sedan.

                            Men det är roligt att sväva fram på brädan
                            Jag tror jag nöjer mig med två skidor.....ännu ett tag.

                            Patric har ännu rätt mycket diskus inne, fick ju köpa det som överlevde hos Piwowarski , så det är nog inga problem . Det finns Curilenquer de är ju de bruna med blått i och dessutom jättefina blue Diamond i samma storlek, tor att det kan bli en otroligt vacker kombo.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Bågciklider, Nyckelhålsciklider och sedan Ivanacara Adoketa på toppen, kan inte bli bättre

                              Lite roligt med Ivanacara Adoketa eftersom jag letade upp dessa fiskar och ville ha dem för många år sedan, men då gick de inte att få tag på.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Bågciklider, Nyckelhålsciklider och sedan Ivanacara Adoketa på toppen, kan inte bli bättre

                                Lite roligt med Ivanacara Adoketa eftersom jag letade upp dessa fiskar och ville ha dem för många år sedan, men då gick det inte att då tag på.
                                Ja, det var ett spontan köp, ett dyrt sådant men förhoppningsvis värt det. Efter mycket velande och mycket läsande bestämde jag mig för bågciklid och nyckelhål men när jag kom till stork hade han en grupp vildfångade Ivanacara adoketa. Det var en helt ny bekantskap för mig, men en grymt trevlig sådan. På något sätt trollband dena fisk mig på samma sätt som diskus gör, det känns som en personlig fisk, ja vi får se......den kostar ju som diskus så nu hoppas jag ju att jag skall klara av den. Jättekul sedan när jag börjar läsa om arten och inser att Mats ( den andra Mats) har haft sådana med sina diskus. Som sagt lite spontant men jag hoppas det skall bli bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...