Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Kanon fin film

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Dolkstickstetra

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Ekenberg

        Jag har ju valt att inte skriva så mycket om mitt nästan tomma 600 liters akvarium ännu, där mina stora diskus skulle gå om de nu inte vore sjuka. Där går ju mina 40 kerritetror och femton Dolkstickstetror, köpta på rekomendation av dig, fortfarande är dolkstickstetrorna lite vaksamma och håller sig helst nära bakgrunden. Förstår vad du menar med tetra i ciklidform, de håller ihop i små grupper ofta tre och tre, tycker att de beter sig lite fantomtetrorna att hanarna använder tiden till att visa upp sig för de andra hanarna istället för att försöka imponera på honorna, ja eller så läser jag dem helt fel.
        Jag har tittat mycket på bågciklider, grön bågciklid så den ligger nära till hands. Jag kör ju karantän på alla fiskar som tillförs så tanken är ju att nästa gång jag skaffar fisk blir det ju en grupp som får gå i karantänskar tillsamans. Kanske blir det bågciklid, har ju varit väldigt nöjd med dina tidigare rekomendationer.
        Se där, jag hade helt missat att du köpt Dolkstickstetror, jag har en känsla att dessa tetror är lite mer långlivade och behöver längre tid för att komma till sin rätt. Hannarna behöver även kunna etablera revir dit de kan locka in honorna. De jagar därmed inte honorna som många andra utan fixar en plats att visa upp sig och honorna kommer till den vackraste hanen på den bästa platsen. Så ditt 600 kar kanske behöver behöver mer inredning för att de ska komma till sin rätta.
        Senast redigerad av c90368; 13 January 2019, 00:48.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av c90368

          Se där, jag hade helt missat att du köpt Dolkstickstetror, jag har en känsla att dessa tetror är lite mer långlivade och behöver längre tid för att komma till sin rätt. Hannarna behöver även kunna etablera revir dit de kan locka in honorna. De jagar därmed inte honorna som många andra utan fixar en plats att visa upp sig och honorna kommer till den vackraste hanen på den bästa platsen. Så ditt 600 kar kanske behöver behöver mer inredning för att de ska komma till sin rätta.
          Så är de nog, de håller sig gärna mellan växterna och letar sina platser, de som simmar runt lite mer i grupp är nog honorna som väntar på att akvariumet skall växa till sig

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Här sitter jag i favoritfåtöljen och känner mig lycklig....vet inte om det beror på lugnet, rödvinet och den goda osten. Eller om det helt enkelt är att efter en tuff vecka på jobbet få vara ledig....ja, eller om det är att jag fuskat och städat ut julen idag istället för imorgon, ja granen får ju stå kvar till 20 dag knut, men annars är tomtar och bockar prydligt nerpackade i lådorna till nästa jul....
            Eller om min lyckokänsla helt enkelt beror på att allt funkar så bra i smådiskusarnas kar...... eller helt enkelt en kombination av alla faktorer, ja vem vet men allt känns väldigt bra....
            Jag är ju ännu inte nöjd med smådiskusarnas kar, belysningen är inte den jag vill ha, karen är för rena så att säga, det är för lite drejar och löv, växterna ser ännu nyss planerade ut, men allt detta kommer väl med tiden. Just nu funkar det bra som det är, lätt att hålla rent, matrester kan inte gömma sig och jag kommer åt överallt. Så det var ju så här jag ville ha det nu i början.
            Jag börjar lära känna invånarna lite bättre nu, ja kanske inte på tetra nivå ännu, men för övrigt så börjar de olika individerna utkristallisera sig, Har rätt klart för mig vilka som är de dominanta hannarna vilka deras partner är och vilka som ännu inte riktigt har bestämt sig. Jag är facinerad över hur olika dessa Peda kar fungerar, hade jag bara haft ett hade jag aldrig uppmärksamat detta. Jag börjar förstå att det är fruktansvärt svårt att säga vad som fungerar och varför och kommer passa mig väldigt noga för att ge råd om hur eller varför. Det är samma vatten samma antal fisk av samma storlek, samma filter system och samma värme, samma lysrör och ändå två helt olika kar som fungerar på helt olika sätt......facinerande
            I ena karet biter diskusarna sönder växterna, de äter dem inte utan bara biter av dem och spottar ut dem, i andra lämnar diskusarna samma växter ifred. Och ja, de älskar broccoli och gurka i båda karen. I ena karet bildar diskusarna par och skaffar revier, i andra är de fortfarande en grupp. Men båda akvariumen är verkligen helt otroligt spännande att följa och fiskarna är otroligt vackra. Jag önskar verkligen att jag kunde förmedla hur vackert det är men varken foton eller film gör det rättvisa.
            I San Merah karet är det tre hannar som spelar för sina honor, vinkeltetrorna simmar fram och tillbaka uppe vid ytan, emellanåt stannar hela gruppen upp och liksom bara hänger ett tag, fantomtetrorna håller oftast till mellan de två rötterna, där hanarna spänner ut sig för de andra hanarna, honorna verkar överhuvudtaget inte bry sig. Rödmuntetrorna stimmar fint i de nedre regionerna, ett underbart kar helt enkelt. Tetrorna är perfekta i detta kar, en grym kombination som jag helt enkelt älskar. Det som saknas här är ju fortfarande gänget med goldstripe Corydoras, men det blir först om några veckor. Ja sedan är det ju en art ciklider till jag vill ha i karet, men där har jag ännu inte bestämt mig för vad det skall bli för något. Men sedan är det två diskusar som går lite själv, som liksom inte har hittat rätt i karet som jag bestämt mig för att flytta till det andra karet för att se om det funkar bättre.
            I Curilenquer karet är det helt annorlunda, här finns inga par ännu, några stora hanar är det men de har snarare valt områden än honor och ingen av de övriga verkar intresserade, hela gruppen fungerar bra men här är det också två som står och tittar in i det andra akvariumet, lite som de hellre hade varit där, de två skall få chansen att pröva på det karet istället. Om det kommer att funka eller inte får vi se, flytten sker imorgon vid vattenbytet har jag tänkt. För övrigt i Curilenquer karet fungerar allt bra, kardinaltetrorna växer bra och håller sig inte direkt i ett stimm utan mer i en utsprid grupp i ungefär halva karet i taget. Det kan vara i vänster eller höger halva, men lika ofta i undre delen eller i övre delen, just nu fyller de ut den undre delen helt, inga kardinaler alls i de övre regionerna. Citrontetrorna stimmar bättre inte som rödmun men bättre än övriga och de blir också vackrare och vackrare allt eftersom de växer. Smyckestetrorna håller till mestadels vid ytan, jag har bara fem ännu, två hanar och tre honor, honorna håller till runt eller i flytväxterna och hanarna dansar ofta med varandra, ja det ser ut så. De nästan vrider sig runt varandra ofta stående rakt upp. Jag skall ha tio till. De bolivianska fjärilcikliderna är aktiva, den störrsta hanen har två honor han försöker luta med bort till hans lilla grop som han byggt helt själv, men de är svårflörtade. Så har vi ju Corydoras som fortfarande är väldigt skygga. På kvällarna är de oftast framme, men just nu ser jag ingen.
            Ja som ni hör, väldigt lite nytt.....får liksom en känsla av att jag redan sagt precis det som jag just sagt..... diskusarna är nu runt 12-16 cm, lite lustig, tänket fortfarande på dem som små. När jag köpte mina åtta första diskus för snart ett år sedan var de 10-12, och de här var 5 när jag köpte dem i juni förra året. Säga vad man vill diskus växer snabbt,
            Vilken fröjd att läsa detta inlägg! Du låter verkligen lycklig! Väldigt intressant att det kan skilja sig så mellan karen trots samma förutsättningar. Blir ju jättespännande att se hur det utvecklar sig! Roligt också att tetrorna gav den där extra dimensionen som jag gissar att du var ute efter. När karen blir mer etablerade kommer nog den där känslan av att de lever sitt eget liv och växterna sprider sig.

            Jag hoppas verkligen att det ska funka för mig att vara med på väst-träffen. Vore fantastiskt kul att få se dina kar i verkligheten!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Så, då var datumet bestämt 9 mars är ni välkomna hem till mig för lite samvaro irl ( in real life ja eller påriktigt som jag föredrar att säga) kul om vi blir några stycken.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Riktigt trevligt initiativ! Nu ska jag bara få det att funka också

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Det låter trevligt att få träffas och prata lite samt titta på fiskarna live

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Allt går fortfarande väldigt bra med små diskusarna, grymt roligt att se dem i inrett kar med övrig fisk. Jag hade ju tänkt att byta plats på ett par diskusar, två röda med lite blå teckning som alltid står och tittar in i det andra karet och två med mycket blå teckning från det.....men det sket sig. Den ena blå han ju para ihop sig och börja lägga rom, nu är de tre romläggande par i San Merah akvariumet och alla tre paren är mixade. Konstigt, undra om det är slumpen som gör att de inte väljer de som är lika....
                    satt faktiskt just och letade akvarium....nej jag har inte blivit tokig, funderade bara på om det fanns kar som var tre meter gånger sextio gånger sextio....ångrar lite att jag inte köpte ett riktigt långt....det hade ju varit ännu maffigare med ett 1080 liters med 20 diskus. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0643.JPG
Visningar: 94
Storlek: 732,7 KB
ID: 2397415

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0646.JPG
Visningar: 93
Storlek: 642,3 KB
ID: 2397416

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0649.JPG
Visningar: 78
Storlek: 535,2 KB
ID: 2397417

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0640.JPG
Visningar: 100
Storlek: 548,7 KB
ID: 2397418

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0639.JPG
Visningar: 97
Storlek: 462,8 KB
ID: 2397419

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0636.JPG
Visningar: 92
Storlek: 500,5 KB
ID: 2397420

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0647.JPG
Visningar: 98
Storlek: 674,8 KB
ID: 2397421

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0638.JPG
Visningar: 101
Storlek: 625,6 KB
ID: 2397422

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0642.JPG
Visningar: 89
Storlek: 478,3 KB
ID: 2397423

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0644.JPG
Visningar: 91
Storlek: 502,4 KB
ID: 2397424

                    Kommentar

                    • Manado
                      • August 2013
                      • 144

                      Otroligt snyggt!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Konstigt, undra om det är slumpen som gör att de inte väljer de som är lika

                        Knappast, i naturen gäller det att sprida sina gener och olika betyder andra gener. En av orsakerna till att jag inte är så förtjust i att man blandar olika ursprung. Men om man inte ska dra upp några fiskar så spelar det ju ingen roll.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Konstigt, undra om det är slumpen som gör att de inte väljer de som är lika

                          Knappast, i naturen gäller det att sprida sina gener och olika betyder andra gener. En av orsakerna till att jag inte är så förtjust i att man blandar olika ursprung. Men om man inte ska dra upp några fiskar så spelar det ju ingen roll.
                          Gissade ju att det var något sådant, är själv inte häller så förtjust i att blanda, det var ju därför jag skulle ha ett kar av varje. Nu blev det ju inte så. I karet med bara Curilenquer som ju redan är resultatet av två olika vilda, ja där finns inte ett ända par. Nå väl, vi får se hur det går framigenom. Funderar starkt på att ha alla Curilenquer i ett kar och kanske byta några Curilenquer mot fler San Merah hos Patric .

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Fantastiskt vackra bilder, fiskar och kar!

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              Vilka fina bilder på fina fiskar!
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Fantastiskt vackra bilder, fiskar och kar!
                                Tack, ja det funkar verkligen bra. Nu är ju förhoppningen att det skall få puttra på och bli lite mer inkörda innan jag vågar tillföra mer grenar så att de blir lite så där härligt rörigt som i Mats kar. Men ännu är prion att kunna hålla rent.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...