Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Tetrorna är helt fantastiska, skall jag rekommendera någon tetror någon gång är det denna kombinationen. Rödmunen stimmar fint i mitten och neråt, vinkeltetror i mitten och uppåt och fantomtetrorna håller mest till i mitten. Detta blev otroligt bra.

    Det var skönt att höra, för det var så det var tänkt. Sen tror jag att det skulle fungera med att byta Fantom mot Citron och få samma effekt.

    När det gäller Kardinal så är det möjligt att du skulle behöva några fler, men de är lite lynniga, i bland stimmar de fint i andra fall inte.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Bilderna är otroligt fina! Kul att höra att det går bra också!

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Ursprungligen postat av c90368
        Tetrorna är helt fantastiska, skall jag rekommendera någon tetror någon gång är det denna kombinationen. Rödmunen stimmar fint i mitten och neråt, vinkeltetror i mitten och uppåt och fantomtetrorna håller mest till i mitten. Detta blev otroligt bra.

        Det var skönt att höra, för det var så det var tänkt. Sen tror jag att det skulle fungera med att byta Fantom mot Citron och få samma effekt.

        När det gäller Kardinal så är det möjligt att du skulle behöva några fler, men de är lite lynniga, i bland stimmar de fint i andra fall inte.
        Citrontetrorna är en riktigt positiv överraskning och ännu mera nu när de färgar bättre, men kardinaltetran är jag också supernöjd med, de håller ändå ihop som en gles grupp, mina 40 upptar liksom halva karet, i början när diskusarna kom i var de ett jätte fint stimm men nu har de liksom lärtsig att diskusarna inte är något farligt, ja inte för annat än mina växter då....

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Bilderna är otroligt fina! Kul att höra att det går bra också!
          ja du, just med dessa smådiskusar får jag ju säga att allt fungerar otroligt bra så hade jag inte haft de andra hade jag nog lite kaxsigt sagt att de här med diskus är ju inget svårt.....

          Kommentar

          • Manado
            • August 2013
            • 144

            Fantastiskt fina grupper du har. Lyxigt med två såna kar brevis varandra.
            Tror jag skall härma dig med tetrakombon i det ena karet. Är själv nöjd med mina rödmunnar som stimmar fint, men man vill ju ha mer!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              ja du, just med dessa smådiskusar får jag ju säga att allt fungerar otroligt bra så hade jag inte haft de andra hade jag nog lite kaxsigt sagt att de här med diskus är ju inget svårt.....
              Det är toppen att smådiskusarna har varit så problemfria! Ger mig hopp om att det går att få det att funka med Discus. Hoppas dina stora blir helt krya snart.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Manado
                Fantastiskt fina grupper du har. Lyxigt med två såna kar brevis varandra.
                Tror jag skall härma dig med tetrakombon i det ena karet. Är själv nöjd med mina rödmunnar som stimmar fint, men man vill ju ha mer!
                Det tycker jag absolut du skall göra, c90368 här på forumet är mannen bakom denna kombo och den fungerar otroligt fint, vågar ju knappt skriva det....men jag tror att tetrorna fångar lika mycket av mitt intresse som diskusarna. De växer otroligt bra och färgar snyggt. Även kombon kardinaler citron smyckestetra är riktigt bra men tyvärr inte lika bra stimmare. Men alldeles efter matningen stimmar de riktigt bra och då är det en fröjd för ögat.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Nando

                  Det är toppen att smådiskusarna har varit så problemfria! Ger mig hopp om att det går att få det att funka med Discus. Hoppas dina stora blir helt krya snart.
                  Du, jag tror inte du får problem med diskus med tanke på hur bra du klarar fjärilarna.

                  Jag är väldigt facinerad av mina små, de har ju exakt samma förutsättningar, har levt tillsammans största delen av sina liv. Nu är de uppdelade i två kar med väldigt lika förutsättningar, samma farten, samma värden, samma teknik och lika mycket mat och samma antal fisk......men ändå blev det så olika. Min ända förklaring är ju att de helt enkelt tar efter ledarna i karen. I ena karet satte jag ju de två paren jag hade. Och här är det nu fyra par som har olika revir, bara två par lägger ännu så länge rom och ett par får ju sprattel. De två som ännu inte är par simmar lite vilsna runt och undrar precis som jag, vad sjutton hände. I de andra karet finns ännu inget par utan fortfarande en fin grupp som rör sig ganska harmoniskt alla tillsammans, ja när de i sin framfart skövlar akvariet på växter..... Får lite en känsla av att det inte äter dem utan bara biter av bitar som de sedan spottar ut. Pumpen är alltid full av växtbitar iinsugen. Så olika dessa fiskar ändå beter sig.
                  En annan iakttagelse är att de faktiskt inte alls är intresserade av varken sandbotten eller övriga invånare. Så även om jag tycker att det är skönare med inredda kar så måste jag ge alla rätt i att det inte verkar som diskusen bryr sig nämnvärt om om den har bottensubtrat eller inte..

                  Ja, som avslutning då, jag är grymt lycklig över dessa kar och hoppas att det skall fortsätta så här problemfritt.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Härlig läsning!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Här sitter jag i favoritfåtöljen och känner mig lycklig....vet inte om det beror på lugnet, rödvinet och den goda osten. Eller om det helt enkelt är att efter en tuff vecka på jobbet få vara ledig....ja, eller om det är att jag fuskat och städat ut julen idag istället för imorgon, ja granen får ju stå kvar till 20 dag knut, men annars är tomtar och bockar prydligt nerpackade i lådorna till nästa jul....
                      Eller om min lyckokänsla helt enkelt beror på att allt funkar så bra i smådiskusarnas kar...... eller helt enkelt en kombination av alla faktorer, ja vem vet men allt känns väldigt bra....
                      Jag är ju ännu inte nöjd med smådiskusarnas kar, belysningen är inte den jag vill ha, karen är för rena så att säga, det är för lite drejar och löv, växterna ser ännu nyss planerade ut, men allt detta kommer väl med tiden. Just nu funkar det bra som det är, lätt att hålla rent, matrester kan inte gömma sig och jag kommer åt överallt. Så det var ju så här jag ville ha det nu i början.
                      Jag börjar lära känna invånarna lite bättre nu, ja kanske inte på tetra nivå ännu, men för övrigt så börjar de olika individerna utkristallisera sig, Har rätt klart för mig vilka som är de dominanta hannarna vilka deras partner är och vilka som ännu inte riktigt har bestämt sig. Jag är facinerad över hur olika dessa Peda kar fungerar, hade jag bara haft ett hade jag aldrig uppmärksamat detta. Jag börjar förstå att det är fruktansvärt svårt att säga vad som fungerar och varför och kommer passa mig väldigt noga för att ge råd om hur eller varför. Det är samma vatten samma antal fisk av samma storlek, samma filter system och samma värme, samma lysrör och ändå två helt olika kar som fungerar på helt olika sätt......facinerande
                      I ena karet biter diskusarna sönder växterna, de äter dem inte utan bara biter av dem och spottar ut dem, i andra lämnar diskusarna samma växter ifred. Och ja, de älskar broccoli och gurka i båda karen. I ena karet bildar diskusarna par och skaffar revier, i andra är de fortfarande en grupp. Men båda akvariumen är verkligen helt otroligt spännande att följa och fiskarna är otroligt vackra. Jag önskar verkligen att jag kunde förmedla hur vackert det är men varken foton eller film gör det rättvisa.
                      I San Merah karet är det tre hannar som spelar för sina honor, vinkeltetrorna simmar fram och tillbaka uppe vid ytan, emellanåt stannar hela gruppen upp och liksom bara hänger ett tag, fantomtetrorna håller oftast till mellan de två rötterna, där hanarna spänner ut sig för de andra hanarna, honorna verkar överhuvudtaget inte bry sig. Rödmuntetrorna stimmar fint i de nedre regionerna, ett underbart kar helt enkelt. Tetrorna är perfekta i detta kar, en grym kombination som jag helt enkelt älskar. Det som saknas här är ju fortfarande gänget med goldstripe Corydoras, men det blir först om några veckor. Ja sedan är det ju en art ciklider till jag vill ha i karet, men där har jag ännu inte bestämt mig för vad det skall bli för något. Men sedan är det två diskusar som går lite själv, som liksom inte har hittat rätt i karet som jag bestämt mig för att flytta till det andra karet för att se om det funkar bättre.
                      I Curilenquer karet är det helt annorlunda, här finns inga par ännu, några stora hanar är det men de har snarare valt områden än honor och ingen av de övriga verkar intresserade, hela gruppen fungerar bra men här är det också två som står och tittar in i det andra akvariumet, lite som de hellre hade varit där, de två skall få chansen att pröva på det karet istället. Om det kommer att funka eller inte får vi se, flytten sker imorgon vid vattenbytet har jag tänkt. För övrigt i Curilenquer karet fungerar allt bra, kardinaltetrorna växer bra och håller sig inte direkt i ett stimm utan mer i en utsprid grupp i ungefär halva karet i taget. Det kan vara i vänster eller höger halva, men lika ofta i undre delen eller i övre delen, just nu fyller de ut den undre delen helt, inga kardinaler alls i de övre regionerna. Citrontetrorna stimmar bättre inte som rödmun men bättre än övriga och de blir också vackrare och vackrare allt eftersom de växer. Smyckestetrorna håller till mestadels vid ytan, jag har bara fem ännu, två hanar och tre honor, honorna håller till runt eller i flytväxterna och hanarna dansar ofta med varandra, ja det ser ut så. De nästan vrider sig runt varandra ofta stående rakt upp. Jag skall ha tio till. De bolivianska fjärilcikliderna är aktiva, den störrsta hanen har två honor han försöker luta med bort till hans lilla grop som han byggt helt själv, men de är svårflörtade. Så har vi ju Corydoras som fortfarande är väldigt skygga. På kvällarna är de oftast framme, men just nu ser jag ingen.
                      Ja som ni hör, väldigt lite nytt.....får liksom en känsla av att jag redan sagt precis det som jag just sagt..... diskusarna är nu runt 12-16 cm, lite lustig, tänket fortfarande på dem som små. När jag köpte mina åtta första diskus för snart ett år sedan var de 10-12, och de här var 5 när jag köpte dem i juni förra året. Säga vad man vill diskus växer snabbt,

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Jag gläds både av att karen fungera och framförallt av din glädje med att se på dem. Men också för att du delar detta med oss på forumet, mer sådant behövs
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag gläds både av att karen fungera och framförallt av din glädje med att se på dem. Men också för att du delar detta med oss på forumet, mer sådant behövs
                          Är grymt nöjd med karen, diskusarna men framför allt tetrorna, som liksom blev kronan på verket. Tusen tack för all din hjälp, kunde inte blivit bättre.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Uppenbarligen har du nu sett "storheten" med tetror så jag tycker att du ska skaffa dig ett gäng Dolkstickstetror till något av dina kar. Det är ingen stimmande tetra, snarare en ciklid i tetra format. Men de är underbara.

                            Medans du funderar på vilken/vilka ciklider du skulle komplettera med så kan du köpa en hanne och två-tre honor av bågciklid. Billig anspråkslös och lite färglös, men ett beteende som är helt fängslande. Finns inga honor som vaktar sina yngel bättre, i mitt 540 kar med diskus och skalarer så tror jag att jag hade fjärde generationen av dessa när jag bytte inriktning. Ingen fisk som besökare ser, mer för ägaren som kan följa deras äventyr i bakgrunden. Men bara en hanne, för två hannar jagar varandra tills en dör, oavsett hur stort akvariet är.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Bågciklid

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Uppenbarligen har du nu sett "storheten" med tetror så jag tycker att du ska skaffa dig ett gäng Dolkstickstetror till något av dina kar. Det är ingen stimmande tetra, snarare en ciklid i tetra format. Men de är underbara.

                                Medans du funderar på vilken/vilka ciklider du skulle komplettera med så kan du köpa en hanne och två-tre honor av bågciklid. Billig anspråkslös och lite färglös, men ett beteende som är helt fängslande. Finns inga honor som vaktar sina yngel bättre, i mitt 540 kar med diskus och skalarer så tror jag att jag hade fjärde generationen av dessa när jag bytte inriktning. Ingen fisk som besökare ser, mer för ägaren som kan följa deras äventyr i bakgrunden. Men bara en hanne, för två hannar jagar varandra tills en dör, oavsett hur stort akvariet är.
                                Jag har ju valt att inte skriva så mycket om mitt nästan tomma 600 liters akvarium ännu, där mina stora diskus skulle gå om de nu inte vore sjuka. Där går ju mina 40 kerritetror och femton Dolkstickstetror, köpta på rekomendation av dig, fortfarande är dolkstickstetrorna lite vaksamma och håller sig helst nära bakgrunden. Förstår vad du menar med tetra i ciklidform, de håller ihop i små grupper ofta tre och tre, tycker att de beter sig lite fantomtetrorna att hanarna använder tiden till att visa upp sig för de andra hanarna istället för att försöka imponera på honorna, ja eller så läser jag dem helt fel.
                                Jag har tittat mycket på bågciklider, grön bågciklid så den ligger nära till hands. Jag kör ju karantän på alla fiskar som tillförs så tanken är ju att nästa gång jag skaffar fisk blir det ju en grupp som får gå i karantänskar tillsamans. Kanske blir det bågciklid, har ju varit väldigt nöjd med dina tidigare rekomendationer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...